De ultieme French cleat workshop kist

A

Athanor

Guest
In mijn ICT verleden heb ik in de jaren tachtig nog een paar elektronische postsystemen geïmplementeerd bij verzekeraars. Toen was dat een normale benaming .... Maar ja dat was nog voor het internet tijdperk!


Fons

P.S. Dit is wel erg off-topic en misschien wel een goede discussie voor de kantine of de inrichting van ons forum. Misschien dat het deel over taalgebruik daar naar toe kan?
 

bartg

Actieve deelnemer
3 jan 2012
191
2
Genk, Belgie
Jongens,

misschien moet ik mijn originele vraag nog maar eens herhalen, dit keer met een haaklat dan maar;

kunnen jullie wat pics posten van jullie workshop toolbox met geintegreerde haaklat, denk dat het interessant is om dat te sharen.....;)
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
@Bartg: Sorry, maar ik gebruik (nog) geen haaklatten. Voor zover ik weet is het verschijnsel "Haaklat" of "French cleat" een paar weken geleden (weer?) actueel geworden op dit forum en ik denk dat veel mensen het een geweldig idee vinden maar nog niet aan de uitvoering zijn toegekomen.

Ik ben zelf wel van plan een systeem wat er erg op lijkt te gaan gebruiken, maar wacht daarmee tot er duidelijkheid is over hoe en waar ik mijn werkplaatsje (opnieuw) in ga richten.

Groet, Rob.
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Naar de praktijk toe: zouden french cleats in MDF een goed idee zijn? (“Haaklaat” lijkt mij meer iets met een haak, de 90-graden oplossing met een lipje dus; ik reserveer volledig en algeheel eigengereid “french cleat” voor de 45-graden oplossing, niet in het minst omdat ik van de naam alleen al aan - de clea[t/vage] van - pakweg Laetitia Casta moet denken en ik dat toch wel een bijzonder prettige gedachte vind).

In antwoord op de vraag zou het natuurlijk gemakkelijk zijn om te roepen: “Pak toch Multiplex en/of een echte plank”, maar bon, dat was de vraag dus niet :). Van MDF ga ik veel meer restjes hebben en zodoende zouden die als french cleat aan een mooi tweede leven kunnen beginnen (merk op: ik hoef me geen zorgen te maken over waterbestendigheid – wie zou trouwens zijn gereedschap tegen een mogelijks vochtige muur hangen!?).

Ik vroeg het me af omdat de kern van MDF uiteindelijk rafelig karton is, dus hoe sterk zou zo’n hoekje in MDF dan nog zijn? Als je er dan bovendien ook nog eens onzorgvuldig/bruusk dingen aan begint op te hangen gaan er al snel “kapkes” in de randen zitten. Enfin, ik ben druk doende mijn eigen vraag te beantwoorden, valt me nu zo net op...

Jimbo
(heeft daar op vrijdagavond wel vaker last van)
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Voor gereedschap gebruik ik geen haaklatten, maar heb er wel een die ik aan de rand van mijn MFT 3 hang, als rommelbakje.
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
MDF lijkt me prima. Ik gebruik het voor het ophangen aan marktstands en uiteindelijk de muur van een evt. koper van keramiek van mijn vrouw. Die presteert het rustig om een wandobject van 20 kilo te produceren. Daar plak ik dan aan de achterkant een MDF plaat of 4 cleats tegenaan met epoxy. Dat hangt gewoon stabiel in de marktkraam. 4 Cleats omdat iedereen zelf mag bepalen wat de bovenkant is.

Het grootste probleem is het afbrokkelen van de 45% punt. Die zou je kunnen afplatten. Met afgeknotte 45 graden klampen kunnen we bijna van Nederlandse Klampen gaan spreken. Maar ja, ik ben niet zo'n purist als anderen. Het forum heet per slot van rekening ook woodworking.nl! French Cleats dus, of FC's. En voor de puristen worden het dan FK's, oftewel Franse Klampen.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Bwoah ik zou het gewoon proberen met MDF. Als het versleten raakt heb je zo weer nieuwe hangen. In de oude keukenbouw werd vaak gewoon vurenlatten gebruikt om kastjes op te hangen.
 

roekie

Actieve deelnemer
11 apr 2012
85
0
ik had m'n gereedschapswand eerst met mdf gedaan. en er later toch weer af getrokken. reden was dat het niet stabiel genoeg hing. de lat op de wand boog door als je er iets aan hing. kwam wsl doordat het gereedschap aan smalle blokjes hangt. een breder kastje komt al sneller in de buurt van de schroeven voor de lat en heb je er wsl minder last van. meer schroeven zal ook wel werken, maar dat vond ik een beetje een broddel oplossing. ik heb uiteindelijk maar beuken gebruikt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.