De ultieme French cleat workshop kist

bartg

Actieve deelnemer
3 jan 2012
191
2
Genk, Belgie
Pas recentelijk ben ik French Cleat tegengekomen, hier op het forum was er iemand die me daarop attent maakte.

Ik vind dat oereenvoudige ding gewoon geweldig.

Gisteren thuis meteen eens getest en op mijn werkzoldertje een lat tegen de muur geschroefd, bakje gemaakt om mijn freesmachientje op te zetten.

Zie foto.

Tot nog toe zit al mijn gereedschap in koffertjes, en aangezien ik een livingroomworker ben, moet ik toegeven dat ik ook heel wat goedkoop gereedschap heb, in nog goedkopere koffertjes.

Leek mij handig om dan ineens een ksitje te maken dat ik kon ophangen een de haak, maar dat ook gebruikt kon worden als echte gereedschapskoffer als nodig moest zijn.

Na wat schetsen kwam ik op dit model uit. (zie sketchup modelletjes)

Dit kistje hangt aan de muur, heeft links een horizontale glijgoot, en ook een verticale,

Bedoeling is om hulpgereedschapje, zoals de bits of een tang, onderin de kist te leggen, en het gereedschap zelf gewoon er boven op.

Als dat bakje dan aan de muur hangt, haal ik die vertical voorzetplank gewoon uit de goot, zodat ik aan de hulpgereedschapjes kan.

Als koffer schuif ik dan die plank terug in, zodat er niets kan uitvallen.

De horizontale glijgoot, is er gewoon om tijdens vervoer het gereedschap ,wat er normaal op staat, in de kist te laten zakken.

De opening rechts is gewoon om de opgerolde kabel, of een oplader, in te steken. De kabel floept altijd weg, of is soms niet rond het apparaat te draaien.

En hier komt ie; hebben jullie ook dergelijke bakjes, koffertjes, kastjes of iets dergelijks in gedachten, of al gemaakt?

Zou misschien handig zijn als we al onze french cleat toepassingen delen?
 

Bijlagen

  • french cleat with tool carrier.jpg
    french cleat with tool carrier.jpg
    21,5 KB · Weergaven: 643
  • french cleat closed.jpg
    french cleat closed.jpg
    20,8 KB · Weergaven: 636
  • french cleat half open.jpg
    french cleat half open.jpg
    19,8 KB · Weergaven: 634
  • french cleat with router.jpg
    french cleat with router.jpg
    20,6 KB · Weergaven: 637
  • french cleat small on big.jpg
    french cleat small on big.jpg
    21,2 KB · Weergaven: 638
  • WP_20140114_002.jpg
    WP_20140114_002.jpg
    83,1 KB · Weergaven: 667
  • WP_20140114_003.jpg
    WP_20140114_003.jpg
    51,1 KB · Weergaven: 656

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Je zou dat kistje voor die frees zelfs zo kunnen maken dat als je de bovenkant omdraait de frees eronder hangt. Heb je gelijk een draagbare freestafel.

Ik ben de laatste tijd een beetje aan het brainstormen over het huren van een ruimte in een bedrijfsverzamelgebouw, en daar dan op een of andere basis ook deeltijd gebruik met anderen mogelijk te maken. Dan is het handig om een gestandaardiseerd ophangsysteem te hebben. Met cleats op elke werkplek kan je dan je eigen gereedschap ophangen bij de werkplek waar je op dat moment aan het werk bent.

Hier zijn heel wat voorbeelden te vinden. Het voorbeeld van het ladenkastje met schroeven, waarvan de laden individueel ook weer kunnen worden opgehangen vind ik geniaal van eenvoud. Je kan verder denken aan rijdende, afsluitbare gereedschapkarren, en een gereedschapdragers om wat klein gereedschap makkelijk mee te kunnen nemen.

Wat je dan moet standaardiseren is het type french cleat (45 graden of recht met een overstekend randje), de dikte van de cleat en de onderlinge afstand. Als je dat hebt afgesproken wordt het een heel krachtig systeem.
 
Laatst bewerkt:

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.418
685
Emst
Maar toch, gebruik op een Nederlandstalig forum zoveel mogelijk de Nederlandse begrippen, maar de kennis van Engelse begrippen is niet verkeerd.
Voor mij zijn de Engelse begrippen over het algemeen onbegrijpelijk.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Dan google je toch op french cleat, en typ je hier haaklatten :p

Als je het nederlandse woord niet weet ok, maar als het betekenis, is nederlands in een nederlands forum wel zo prettig lezen vind ik.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ja ik steun hartgrondig het streven de (juiste :)) Nederlandse vaktermen te gebruiken. Dat je googled op een term met zo groot mogelijke kans op zo best mogelijk resultaat is natuurlijk verstandig. En je mag aannemen dat, pak'm beet, de 50 beste uit 2200000000000 resultaten de wereldtop is. Je moet nog wel met een effectief filter die 2199999999950 kwijt raken :).


Mvg
klaas

PS
Is het nou hardgrondig of hartgrondig? Komt het van: "Uit de grond van mijn hart" of "op harde grond"? Zal het eens googlen :)
 

matrex-online

Actieve deelnemer
27 feb 2013
278
2
Maar toch, gebruik op een Nederlandstalig forum zoveel mogelijk de Nederlandse begrippen, maar de kennis van Engelse begrippen is niet verkeerd.
Voor mij zijn de Engelse begrippen over het algemeen onbegrijpelijk.

Dus jij zegt ook stuur mij maar een electronische post (e-mail), lol:D

als je iets niet snapt of begrijpt pak je het snelste woordenboek erbij dat bestaat, genaamd google ;)
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
Op de werkvloer (interieur en bouw) weet iedereen wat je met een haaklat bedoelt, en als je french cleat zegt krijg je als antwoord "wat???????????????",Tja, google en internet wijsheid.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Verontschuldiging is een Germanisme volgens mij, dus geen goed Nederlands :D Neem me niet kwalijk, moet het zijn.

Dit gaat vreselijk uit de klauw lopen........ :rolleyes:

Groet, Rob.

.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.