wat te doen aan machineslag?

Hubert.

Actieve deelnemer
21 mei 2008
300
0
Krimpenerwaard
Ik heb net de messen van m'n vlak/vandiktebank verwisseld en de bank helemaal opnieuw gesteld en dat was wel nodig ook zeg!
Maar nu heb ik opeens last van machineslag terwijl ik eerst nergens last van had? :(

Heeft er iemand een idee wat ik hier aan kan doen? :?
 

tuoh

Oud hout
Over welke machineslag gaat het?
Bij gebruik van de frees- of schaafmachine zie je op het werkstuk altijd een golfpatroon, de zichtbaarheid hiervan hangt af van de doorvoersnelheid in combinatie met de omtreksnelheid van frees of schaafmes.

Wanneer bij de vlakschaafmachine de achterste tafel lager staat dan de bovenkant van de schaafmessen krijg je op het einde van het werkstuk een depressie.
Vermoedelijk heb je de verse schaafmessen iets hoger zitten dan de oude set met het bekende gevolg, oplossing: achterste tafel iets omhoog regelen, of de schaafmessen laten zakken in de schaafas.

Als ik nieuwe messen geplaatst heb vlak ik even een proefstukje, en aan de hand daarvan pas ik de stand van de achterste tafel aan.(= enkele seconden werk)

Mvg,

André
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Het zou ook kunnen dat één mes meer uitsteekt dan al de andere. Daardoor schaaf je vooral met dat ene mes. Ik zou eens controleren of alle messen in de zelfde snijcirkel draaien.
 

Hubert.

Actieve deelnemer
21 mei 2008
300
0
Krimpenerwaard
Ik heb alle drie de messen gesteld met de standaard messensteller van de vlakbank. Ze zitten daardoor alle drie op exact dezelfde diepte.
Hierna heb ik met de Axminster messenstellers de achterste tafel perfect gesteld. :)
Het enige is wat ik volgens mij nog kan veranderen is rustiger doorvoeren.

perfecte dingen trouwens :cool:
211553_inset3_xl.jpg

http://www.axminster.co.uk/sessionID/SJ ... 804558.htm
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.