Houtmonsters etaleren

SamR

Actieve deelnemer
5 jan 2014
62
0
Roeselare
Beste forumleden,

Na dit forum eens grondig te hebben doorzocht, moet ik tot de conclusie komen dat dit echt leeft en dat iedereen elkander helpt.

Dus ik heb jullie hulp eens nodig bij wijze van constructie middel.
Ik ben namelijk verzot op houtbewerking en houtsoorten in het algemeen.
Ik ben gestart met het verzamelen van houtmonsters van 15 cm lengte op 7 cm breedte.
Ik had dit graag verlijmd tot een paneel van ongeveer 1m², maar de vraag is hoe.

Ik dacht eerst aan het verlijmen op een plaatmateriaal maar hoe zouden jullie het aanpakken.
En vooral welke houtsoorten zouden jullie etaleren?
De gewone houtsoorten als beuk en eik zou ik niet nemen maar eerder meer onbekendere soorten voor het grote publiek,
Bamboe, Tali, Tatajuba enzo.

Een voorbeeld kan je vinden in onderstaande foto.

Ik zie al uit naar jullie reacties.
 

Bijlagen

  • guyana_woods_display01-800.JPG
    guyana_woods_display01-800.JPG
    44,9 KB · Weergaven: 342

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Lijkt mij leuker als ze allemaal in een gleuf staan en ze er uit te nemen zijn. Dan kun je bv 2 monsters met elkaar vergelijken.

Het een sluit het ander niet uit. 'Als je die dwarslatten' aan de onderkant voor 1 kwart afrondt, draaibaar maakt en er een sleuf in maakt, dan kan je ze plat laten zien of zoals bijv. freesjes in een assortimentsdoos onder een hoek van 30 graden.

Dan zijn ze uitneembaar en kan een snijplank-, dog-tag, of sleutelhangermaker kijken welke soorten mooi combineren.

Maak je dan ook nog een deksel op de displaykoffer dan hebben fanatieke kistjesmakers op het forum weer een hele nieuwe bestemming voor kistjes.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Het is inderdaad erg prettig om de houtmonsters vast te kunnen houden. Voor mijn verjaardag een paar jaar terug heb ik van mijn vrouw de monsterdoos gekregen die de AF verkoopt. De doos zelf is gemaakt van Gonçalo Alves en gevuld met 56 monsters. Inmiddels zitten er bijna 100 in, van iedere nieuwe houtsoort die ik in handen krijg maak ik een monstertje. De doos is dus nu wel vol :)

Overweging is nu om een nieuwe, grotere, doos te maken of om de monsters op een andere manier te bewaren. Ik ga de reacties op dit draadje dus met aandacht volgen om inspiratie op te doen.

Groet, Rob.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Tof idee! Misschien ipv alles rechthoekig te maken een plaat die min of meer als een mozaiek in elkaar steekt? Net het formaat dat je hebt plak je erop. Alleen de dikte maak je gelijk...

Volgens mij heb je ook iets waarop je je kan abboneren en iedere periode een aantal monsters krijgt.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Het is inderdaad erg prettig om de houtmonsters vast te kunnen houden. Voor mijn verjaardag een paar jaar terug heb ik van mijn vrouw de monsterdoos gekregen die de AF verkoopt. De doos zelf is gemaakt van Gonçalo Alves en gevuld met 56 monsters. Inmiddels zitten er bijna 100 in, van iedere nieuwe houtsoort die ik in handen krijg maak ik een monstertje. De doos is dus nu wel vol :)

Overweging is nu om een nieuwe, grotere, doos te maken of om de monsters op een andere manier te bewaren. Ik ga de reacties op dit draadje dus met aandacht volgen om inspiratie op te doen.

Groet, Rob.

Dat vind ik nou echt een juwelenkistje!. Er is een vereniging van houtverzamelaars die vast ook info hebben.
Het nadeel van het op een tableau plakken lijkt me dat UV licht etc veel invloed hebben op kleur en dus de looks van het hout.

jaap
 

SamR

Actieve deelnemer
5 jan 2014
62
0
Roeselare
Ja maar ik zou dit systeem uitwerken zoals houtenklaas voorstelt. Ik zou de afwerken met een vernislaag aan de voorkant. De achterkant is bij dergelijk systeem niet blootgesteld aan uv stralingen
 

Swave

Actieve deelnemer
19 sep 2013
145
1
Rotterdam
Of een grote letterbak achtige kast met de monsters opgehangen aan van die kekke ringetjes als waar Jan-Pieter zijn dog tags van maakt?
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
... En vooral welke houtsoorten zouden jullie etaleren?
De gewone houtsoorten als beuk en eik zou ik niet nemen maar eerder meer onbekendere soorten voor het grote publiek,

Hallo SamR, welkom op dit mooie forum.
Waarom zou je bij het aanleggen van een houtverzameling de "gewone" houtsoorten passeren? Die kunnen qua kleur en tekening net zo fraai zijn als veel exotische soorten.
Ik zou ook liever een monsterkist aanleggen dan een wandbord, dan blijven de kleuren mooier en kunnen monsters gemakkelijk worden uitgewisseld als je een nog mooier stukje tegenkomt.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Hoi SamR

welkom op dit forum,
Ik vind je vraag interessant. Kun je uitleggen waarom je de monsters zou willen tentoonstellen? Het doel, dus. Ik vraag dit omdat ik houtmonsters normaal associeer met houtherkenning: als studiemateriaal, vergelijkingsmateriaal om een willekeurig stuk hout te kunnen determineren. En indien dit ook ergens nog de bedoeling is denk ik dat je ze best nog in de hand zou moeten kunnen nemen om de kopse kanten ervan te kunnen bekijken.

Het kan natuurlijk zijn dat je een totaal ander doel nastreeft. We horen het hier graag.

groeten,
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 
Laatst bewerkt:

SamR

Actieve deelnemer
5 jan 2014
62
0
Roeselare
Wel ik vind het zonde om prachtige houtsoorten op te sluiten in een doos en weg te bergen. Als je bijvoorbeeld rond de 80 verschillende houtsoorten met verschillende structuren en kleuren kan verzamelen en verlijmend tot een mooi panneel. Dan kan dit echt een mooie blikvanger worden in een ruimte.
De natuurlijke schoonheid van hout daar gaat het hem net om, niet het bestuderen ervan.
Niettemin na al de reacties te hebben doorgelezen denk meer en meer om bijvoorbeeld het verzamelen van hout en te verlijmen tot een paneel en tegelijk ook een houtmonsterbak aan te leggen.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Ik vind het twee verschillende zaken, enerzijds een verzameling monsters die heel divers van kleur en structuur zijn, anderzijds een aantal delen hout die, afgewerkt of niet, mooi bij elkaar passen en die je laat zien in een paneel of anderszins.

Men vergelijkt mij wel met Dagobert Duck als ik met mijn houtjesdoos op de bank zit en alle stukjes aai, bekijk en besnuffel. Prachtig, ik geniet er iedere keer weer van maar zal die stukjes nooit bij elkaar op een paneel willen zien, daarvoor zijn ze te verschillend. Ik heb wel al heel lang wat prachtige deeltjes apart liggen om er ooit, als ik nog één of twee aanvullende deeltjes qua kleur, tekening en structuur vind, een soort showpaneel van te maken.

Groet, Rob.

PS: Als iemand me thuis wil pesten (komt wel eens voor, geen idee waarom) veranderen ze de volgorde van mijn houtmonsters..... Ik kan daar echt niet tegen, hoe kinderachtig ook.
 

FFF

Nieuw lid
19 dec 2013
22
0
Wat mij mooi kijkt:

In alle monsters 1 of 2 magneetjes lijmen (gaatje boren met kolomboor op juiste diepte is zo gebeurd)
RVS plaat nemen, eventueel geborsteld, alle houtsoorten zullen dan mooi contrasteren.
Je moet de RVS plaat kunnen infrezen met een CNC zodat alle blokjes mooi recht hangen.
 

Swave

Actieve deelnemer
19 sep 2013
145
1
Rotterdam
Leuk idee, maar een magneet blijft niet zitten op rvs
niet op de standaard 304/316 maar wel op de RVS-en waar niet al te veel nikkel in zit (<5% uit mn hoofd). RVS430/431 (duplex) is bijvoorbeeld wel magnetisch en zou je moeten kunnen krijgen.

sorry, ooit materiaalkunde gestudeerd dus hier weet ik wel weer wat van ;) Soort van beroepsdeformatie.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.