Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 21

Houtmonsters etaleren

Beste forumleden,

Na dit forum eens grondig te hebben doorzocht, moet ik tot de conclusie komen dat dit echt leeft en dat iedereen elkander helpt.

Dus ik heb jullie hulp eens nodig bij wijze van constructie middel.
    Ik ben namelijk verzot op houtbewerking en houtsoorten in het algemeen.
    Ik ben gestart met het verzamelen van houtmonsters van 15 cm lengte op 7 cm breedte.
    Ik had dit graag verlijmd tot een paneel van ongeveer 1m², maar de vraag is hoe.

Ik dacht eerst aan het verlijmen op een plaatmateriaal maar hoe zouden jullie het aanpakken.
    En vooral welke houtsoorten zouden jullie etaleren?
    De gewone houtsoorten als beuk en eik zou ik niet nemen maar eerder meer onbekendere soorten voor het grote publiek,
    Bamboe, Tali, Tatajuba enzo.

Een voorbeeld kan je vinden in onderstaande foto.

Ik zie al uit naar jullie reacties.
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen

Lijkt mij leuker als ze allemaal in een gleuf staan en ze er uit te nemen zijn. Dan kun je bv 2 monsters met elkaar vergelijken.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2011
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jan-Pieter Bekijk Berichten
    Lijkt mij leuker als ze allemaal in een gleuf staan en ze er uit te nemen zijn. Dan kun je bv 2 monsters met elkaar vergelijken.
    Het een sluit het ander niet uit. 'Als je die dwarslatten' aan de onderkant voor 1 kwart afrondt, draaibaar maakt en er een sleuf in maakt, dan kan je ze plat laten zien of zoals bijv. freesjes in een assortimentsdoos onder een hoek van 30 graden.

Dan zijn ze uitneembaar en kan een snijplank-, dog-tag, of sleutelhangermaker kijken welke soorten mooi combineren.

Maak je dan ook nog een deksel op de displaykoffer dan hebben fanatieke kistjesmakers op het forum weer een hele nieuwe bestemming voor kistjes.

Het is inderdaad erg prettig om de houtmonsters vast te kunnen houden. Voor mijn verjaardag een paar jaar terug heb ik van mijn vrouw de monsterdoos gekregen die de AF verkoopt. De doos zelf is gemaakt van Gonçalo Alves en gevuld met 56 monsters. Inmiddels zitten er bijna 100 in, van iedere nieuwe houtsoort die ik in handen krijg maak ik een monstertje. De doos is dus nu wel vol

Overweging is nu om een nieuwe, grotere, doos te maken of om de monsters op een andere manier te bewaren. Ik ga de reacties op dit draadje dus met aandacht volgen om inspiratie op te doen.

Groet, Rob.
    "I may be left handed but I am always right"

Tof idee! Misschien ipv alles rechthoekig te maken een plaat die min of meer als een mozaiek in elkaar steekt? Net het formaat dat je hebt plak je erop. Alleen de dikte maak je gelijk...

Volgens mij heb je ook iets waarop je je kan abboneren en iedere periode een aantal monsters krijgt.

Ik wil liever toch iets van mezelf ipv van iets aan te kopen

@SamR: natuurlijk, dat is ook veel leuker . Maar die poster vond ik te leuk om niet even te delen.

Groet, Rob.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Heckemann Bekijk Berichten
    Het is inderdaad erg prettig om de houtmonsters vast te kunnen houden. Voor mijn verjaardag een paar jaar terug heb ik van mijn vrouw de monsterdoos gekregen die de AF verkoopt. De doos zelf is gemaakt van Gonçalo Alves en gevuld met 56 monsters. Inmiddels zitten er bijna 100 in, van iedere nieuwe houtsoort die ik in handen krijg maak ik een monstertje. De doos is dus nu wel vol

Overweging is nu om een nieuwe, grotere, doos te maken of om de monsters op een andere manier te bewaren. Ik ga de reacties op dit draadje dus met aandacht volgen om inspiratie op te doen.

Groet, Rob.
    Dat vind ik nou echt een juwelenkistje!. Er is een vereniging van houtverzamelaars die vast ook info hebben.
    Het nadeel van het op een tableau plakken lijkt me dat UV licht etc veel invloed hebben op kleur en dus de looks van het hout.

jaap

Ja maar ik zou dit systeem uitwerken zoals houtenklaas voorstelt. Ik zou de afwerken met een vernislaag aan de voorkant. De achterkant is bij dergelijk systeem niet blootgesteld aan uv stralingen

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten