Advies tafelzaag

harmdelaat

Actieve deelnemer
20 okt 2013
43
1
In mijn mini-workshop heb ik een goedkope zaagtafel van 'van Cranenbroek'. Echter in de praktijk blijkt het erg lastig hiermee goede haakse hoeken te zagen. Op de goedkope zaagtafel zit relatief veel speling op de langsgeleider waardoor het lastig is om goed recht te zagen.
Op de dwarsgeleider zit nog veel meer speling, waardoor ik deze eigenlijk helemaal niet gebruik. Wat kun je ook verwachten voor een nog geen 150 euro.

Ik voel wel aan dat als ik betere resultaten wil, ik zou moeten kijken naar een andere (kwalitatief betere) zaagtafel. Aan jullie dan ook de vraag, wat is een goed alternatief? Ik zaag voornamelijk kleine stukken voor het maken van kisten of kasten. Belangrijker dan lengte is dan ook de precisie van de zaagtafel.

Wat zou een goede tafel voor mij zijn? Welk advies zouden jullie me geven?
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
Er zijn zeer veel reviews te vinden en volgens mij staat ook ergens op het forum nog een draadje.
Persoonlijk kwam ik uit op DW 745.
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Zo'n beetje alles is beter dan een Von Cranenhose, veel hangt natuurlijk van je budget af. Een tweede handse is vaak een goede optie voor een kleiner budget.
 

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
Ik voel wel aan dat als ik betere resultaten wil, ik zou moeten kijken naar een andere (kwalitatief betere) zaagtafel. Aan jullie dan ook de vraag, wat is een goed alternatief? Ik zaag voornamelijk kleine stukken voor het maken van kisten of kasten. Belangrijker dan lengte is dan ook de precisie van de zaagtafel.

Wat zou een goede tafel voor mij zijn? Welk advies zouden jullie me geven?

Niet geheel onbelangrijk, wat is je budget? En heb je nog eisen aan het formaat, moet hij op zolder komen te staan of idd?
 

harmdelaat

Actieve deelnemer
20 okt 2013
43
1
Ik zou niet meer willen uitgeven dan 750 euro. Hij hoeft niet verplaatsbaar te zijn, wordt alleen bij mij in de schuur gebruikt. Afmetingen hoeven niet groot, liever precies (ik ga geen grove dikke planken zagen)
 

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
Dat is een reëel budget, daar ga je wat voor vinden. Persoonlijk vind ik zaken als stabiliteit, goed vlak werkblad, en goede langsgeleider erg belangrijk. De modellen binnen dit budget met een roltafel lijken heel aantrekkelijk, maar dat kost qua afstellen etc best veel tijd en is lastig als je echt precisie wilt. (is mijn ervaring) Ik heb net zelf de keuze gemaakt om die kleine werkstukken met een cross cut sled te doen, voor jou ook ideaal denk ik zo. Er staat op marktplaats nu twee keer een DeWalt DW746. Dit zijn fijne zaagtafels. Er is op het forum iemand die hem ook heeft gehad, even zoeken en wellicht nog wat info vragen. Voordeel van deze machine is gietijzeren blad, goede langsgeleider. Verder kun je zelf hulpstukken maken die je nodig hebt. En als je eens wat groters wilt zagen is dat ook mogelijk. Er zijn meer opties hoor, maar dit is mi wel een aardige suggestie. (alleen niet voor de 950 vraagprijs..:))

http://link.marktplaats.nl/757609584

http://link.marktplaats.nl/766583966
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Ik heb deze Dewalt ook gehad en het is best een leuke machine. Behoorlijk stabiel en met wat afstelwerk aardig zuiver. Nadeel is dat hij vrij zwaar is en daardoor minder mobiel.
Zou zeker geen verkeerde upgrade zijn t.o.v. het broekie.
 

Dartajan

Nieuw lid
29 aug 2015
2
0
77
Noord Brabant
Beste Harm. Waarschijnlijk heb jij dezelfde machine. Het gaat om de GM1500ST. Ik heb dat machine jaren geleden aangeschaft. Nu heb ik hem eens grondig gekuist en weer in mekaar gezet, maar werd tijdens de opbouw weggeroepen en weet niet meer waar die veer en die plaat zaten. Probeer een foto te uploaden, maar krijg het niet voor mekaar. Zou jij mij een foto van de onderkant kunnen sturen zodat ik hem weer in mekaar kan zetten? Alvast bedankt. Groetjes Tejo.
 

Welp75

Actieve deelnemer
28 dec 2012
140
3
49
Kerkrade, Limburg
Je zou ook een 2e hands Elektra Beckum (de groene, niet de blauwe) of Kity kunnen overwegen, mocht je die tegenkomen. Heb zelf de EB UK220 met roltafel. Eenmaal goed ingesteld zaagt dat prima en haaks.

Een derde alternatief is het maken van een eigen set geleiders voor de cranenbroek machine. Als je tevreden bent over het vermogen en de snede zelf is wel zuiver, dan hoeft de machine nog niet de deur uit. Heb zelf voor het zagen van vuren balken uit de bouwmarkt een geleider van MDF gemaakt: een vierkant holle balk van +/- 15x15 van 18mm dik. Deze met 2 lijmklammen aan het blad van de zaagtafel vastgezet, nadat ik deze parallel aan het blad had liggen en zagen maar. Kost wel wat meer tijd met instellen, maar het werkt prima :)
 

Dartajan

Nieuw lid
29 aug 2015
2
0
77
Noord Brabant
Hoi Welp. Ik weet niet of jouw bericht voor mij bedoeld was, maar het gaat om het opnieuw in mekaar zetten van dat handige machientje wat mislukt is. Heb zelf nog een Robland, maar die neem je zomaar niet mee van hier naar ergens anders. Dus was de vraag of iemand ook zo'n eentje heeft en mij een fotoke van de onderkant kan sturen zodat ik verder kan.
 

Welp75

Actieve deelnemer
28 dec 2012
140
3
49
Kerkrade, Limburg
Haha., nee, zie nu pas dat het originele topic heel oud is... was nog niet helemaal wakker geloof ik :)
Ken zelf het model helaas niet, dus kan je daarmee niet helpen. Anders eens bij cranenbroek langs en daar spieken? Of even via google zoeken naar het model van een ander merk (meestal zijn dit aziatische machines die onder meerdere namen verkocht worden. Mogelijk kom je zo nog aan een tekening.
Succes!!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.