restauratie Shurly Dietrich zaag

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Vanwege het overschot aan handzagen die ik heb vezameld, ben ik maar begonnen aan het restaureren van deze mooie oude Canadees.
Zijn tanden waren nog okee, helemaal voorop een paar verroeste maar verder prima. Met een stanley mesje de grove roest er afgeschraapt en daarna met 240 schuurrpapier de rest.
Naar aanleiding van de vele positieve topics over citroen zuur heb ik dit ook geprobeert en het werkt goed. ik heb de tanden in een plastic profiel 24uur laten weken.
Na het voorzichtig vijlen van de tanden merk ik dat ze voor en achter aardig scherp worden maar in het midden kunnen ze nog scherper.
Hij is 66,5 cm lang komt overeen met 26 inch
In zijn zaagblad is in de achter onderkant een 8 geponst, Helaas komt dat nummer niet overeen in de brochure die ik op het internet heb gevonden.
Mijn vader heeft een tanden zet tang dat wil ik nog proberen.
ik heb het handvat met een deuvel verstevigd want er zat een scheur onderin er brak bijna een stukje appelhout af.

groet Blom

IMG_3005.jpg
IMG_3010.jpg
IMG_3003.jpg
Screen shot 2014-01-12 at 12.09.01 AM.jpg
Screen shot 2014-01-12 at 12.07.04 AM.jpg
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Hm. Bedoel je onder het handvat? Ik vind deze wel lijken op de 1900 op pag 43. 8 tpi kan zowel voor afkorten als voor schulpen, dat ligt eraan hoe de tanden gevijld zijn. Het is voor schulpen wel aan de fijne kant, ik zou dat eerder als afkortzaag verwachten.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Met droog hout kun je prima 8TPI gebruiken voor schulpen.

Mocht je problemen ondervinden met je vaders zettang, ik heb er ook enkele.
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
ja mischien is het wel de 45 op dezelfde pagina, "D S" maar het maakt niet zoveel uit.
even wat research gedaan en misschien is ie wel van voor 1930. 84 jaar dat is wel erg oud.
Ik ben benieuwd of ie het beter gaat doen dan een bahco van 7 euro.
moet mezelf even inlezen over tandenzetten en vijlen. (nog tips of quick guides?)
 
Laatst bewerkt:

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
zo
ik heb me even snel ingelezen,

Re: Niet alles over zagen slijpen

Oorspronkelijk geplaatst door Seek
Ik heb van de week nog even geexperimenteerd met twee afkortzagen, 6 TPI en 8 TPI in een dun plankje. Allebei de zagen doen het prima. De 6TPI is wat moeilijker te starten maar niet onoverkomelijk. Daarna zaagt hij wel veel sneller. De 8TPI laat een veel gladder oppervlak achter, bij de 6TPI zie je echt de ribbels zitten.

Weet je zeker dat je voorste tanden van je zaag niet op "Stoot" staan?
Een aantal voorste tanden (een stuk of 4 - 6) zou je misschien wat onder een scherpere hoek kunnen vijlen.
Dan is het beginnen makkelijker.


leuke tip!
 
Laatst bewerkt:

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
hoi even een update
Het hanvat zit er weer op en de tanden zijn gezet
IMG_3039.jpg
IMG_3036.jpg

http://toolexchange.com.au/Saw-Sets.html

leuke verzameling van saw set /zaagzet tangen
die van mn pa is een Lindstrom
Hij deed het wel goed
IMG_3041.jpg
boven aan het handvant een oude reparatie en onder mijn deuvel reparatie.
IMG_3037.jpg
Wat zaag snedes geprobeerd. Het moet eigenlijk in een groot stuk hout.
Zn tanden zijn nog niet scherp genoeg, maar even op jacht naar zaag vijltjes.
groet
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.