Harvey circkelzaagtafel

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
De machine bevalt uitstekend en voldoet volledig aan de verwachtingen. Ik heb zelf ook lang gekeken naar een oude ulmia of wadkin. Mooie degelijke machines, maar nadaal van geen krachtstroom had ik ook en meestal moet je ook nog wel wat centjes uitrekken voor een knappe langsgeleider. Dat is op de harvey goed voor elkaar, nauwkeurig af te stellen. Heb inmiddels ook een uitklapbare uitvoertafel en een cross cut sled. Dat maakt werken met zo'n machine wel erg prettig. Kortom, een investering waar ik nog geen seconde spijt van heb gehad. Dus wellicht nog even doorsparen?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Bij een wadkin is het vervangen van de krachtstroommotor voor een 220 motor een simpel klusje. De motor is gewoon met een voet. Als de poulie niet op de as past kan je een poulie met klembus kopen, dan heb je voor de montage alleen een inbussleutel nodig. En je hebt een nieuwe motorbeveiligingsschakelaar nodig.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Ik denk dat je goedkper uit bent, als je een krachtgroep in je meterkast laat zetten. Van 1 x 35 a naar 3 x 25 a kost niet zo heel veel. Vraag gewoon een offerte aan je netwerkbeheerder. Je zal zien dat het erg meevalt, en als je eenmaal krachtstroom hebt kun je voor redelijke bedragen profie machines aankopen.
 

Bart B.

Actieve deelnemer
18 aug 2014
48
1
De machine bevalt uitstekend en voldoet volledig aan de verwachtingen. Ik heb zelf ook lang gekeken naar een oude ulmia of wadkin. Mooie degelijke machines, maar nadaal van geen krachtstroom had ik ook en meestal moet je ook nog wel wat centjes uitrekken voor een knappe langsgeleider. Dat is op de harvey goed voor elkaar, nauwkeurig af te stellen. Heb inmiddels ook een uitklapbare uitvoertafel en een cross cut sled. Dat maakt werken met zo'n machine wel erg prettig. Kortom, een investering waar ik nog geen seconde spijt van heb gehad. Dus wellicht nog even doorsparen?



Fijn voor je om te horen dat de machine zo goed bevalt.

Inmiddels had ik via je profiel je eerdere posts gelezen en dus al gezien dat de Harvey je dus goed bevalt. De cross-cut sled en uitvoertafel had ik ook al voorbij zien komen. :eek: Netjes hoor.

Wat jij ook al aangeeft zijn precies de redenen waar ik ook mee zit, of een te kleine machine waarvan de stofafzuiging weer niet naar behoren functioneert en die leuk is om laminaat te zagen, of het probleem krachtstroom, of dat je weer op zoek kunt gaan naar een fatsoenlijke en nauwkeurige langsgeleider die ook niet bepaald gratis zijn.
Ik heb mezelf zelfs ingelezen hoe zelf een goede (t-style) langsgeleider te maken, maar dat gaat em ook niet worden.:(

En als ik voor een "oude" machine zou gaan, dan weet ik nu al dat t niet gaat worden wat ik wil dat t moet zijn. :rolleyes: Dus dat ga ik dus niet doen.

Ik heb laatst toevallig ook gekeken naar een Kity 419, waarvan ik nu dus zag dat jij er ook een hebt gehad, maar dan ga ik investeren in iets waar ik over een paar jaar weer spijt van ga krijgen. Ik heb nu een Huvema zaagtafel staan, en het is juist de bedoeling om een stap vooruit te gaan.

Even een vraagje betreffende de Harvey, hoe zit het met de stofafvoer? Heeft hij, net als bij de nieuwere Jet xacta tafels, ook een "afgesloten" kap met afvoerslang onder het werkblad om het stof af te voeren en weg te houden bij de motor, of is dit nog niet het geval?
En wat voor een stofafzuiging raad je aan / gebruik je?

I.i.g. Bedankt voor je reactie.

- - - Updated - - -

Ik denk dat je goedkper uit bent, als je een krachtgroep in je meterkast laat zetten. Van 1 x 35 a naar 3 x 25 a kost niet zo heel veel. Vraag gewoon een offerte aan je netwerkbeheerder. Je zal zien dat het erg meevalt, en als je eenmaal krachtstroom hebt kun je voor redelijke bedragen profie machines aankopen.

Bedankt voor je reactie.
Vorige week toevallig een kerel gesproken die eigenaar is van een electro technisch bedrijf en gevraagd wat ik ongeveer kwijt zou zijn voor krachtstroom. Hij vertelde mij dat ik moest rekenen op 5 tot 600 euro voor het allemaal gereed zou zijn. En dan nog het hogere tarief wat je maandelijks kunt gaan betalen aan de energie maatschappij.

Voor mij is het rommelen met hout alleen maar hobby, ik verdien er niets mee, dus ik moet toch een beetje op de kleintjes letten.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Het vastrecht voor 1 x 35a en 3 x 25 a is hetzelfde, zo uit mijn hoofd een 140 euro. Je hebt een hoofdschakelaar nodig en een krachtgroep. Die koop je gebruikt op marktplaats. Je zet de hoofdschakelaar tussen je meter en je groepenkast. De krachtgroep kan er meestal wel ergens naast. Dan verdeel je je bestaande groepenkast over de drie groepen. Dan heb je alleen een meterwissel nodig. Kost bij liander 200 euro.
 

Bart B.

Actieve deelnemer
18 aug 2014
48
1
Voor mij is alles wat er in de meterkast gebeurd abracadabra, heb ik dus totaal geen verstand van. :eek:
Wat jij zegt over 35a naar 3x 25a zegt mij helemaal niets. :confused: Is die 35a waar jij t over hebt wat ik nu als aansluiting heb? :confused:

Dus wat die kerel vertelde was natuurlijk incl arbeidsloon, vandaar t hoge bedrag. Zelf ga ik niet rommelen in de meterkast, dus ben altijd afhankelijk van een elektricien met bijkomende loonkosten.

Maar, ik zal eens op Nuon gaan kijken wat een eventuele meter wissel kost.
Ik zou dus van 1x 35a naar 3x 25a moeten volgens jou ?

- - - Updated - - -

Al even snel op marktplaats gekeken, maar dat is gevalletje door de bomen het bos niet meer zien........;)
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Als dat zo is moet je het uitbesteden. Vaak krijg je korting als je alles door hetzelfde bedrijf laat doen. Vaak is het rendabel. Ik zie dat die harvey op 220v 1800 euro kost. Ik betaalde voor mijn vergelijkbare wadkin met een 2pk afzuiger met fijnstoffilterpatroon 300 euro.
Voor mij is het ook hobby. En zo houd je wat geld over om andere dingen te kopen. En ja je gaat van 1 x 35a naar 3 x25 a , vastrecht is hiervoor hetzelfde. Ga je naar 3 x 35a dan is je vastrecht iets van 400 euro hoger.Maar voor een thuisklusser is 3 x 25 a voldoende.Mijn excuus aan de topicstartervoor het afdwalen. Je hebt een mooie machine gekocht, waar je veel plezier aan zal beleven.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Bart B ik heb je bericht gelezen, maar ik heb geen flauw idee hoe ik daar prive op kan reageren.
 

Bart B.

Actieve deelnemer
18 aug 2014
48
1
Ik heb een replay gehad, dus het is je gelukt, maar het is alleen maar mijn eigen citaat 😬 zonder tekst van jou.
 

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
Even een vraagje betreffende de Harvey, hoe zit het met de stofafvoer? Heeft hij, net als bij de nieuwere Jet xacta tafels, ook een "afgesloten" kap met afvoerslang onder het werkblad om het stof af te voeren en weg te houden bij de motor, of is dit nog niet het geval?
En wat voor een stofafzuiging raad je aan / gebruik je?

Nee, een dergelijk systeem zit er niet op. Intern wordt het stof naar de bodem/afzuigpunt geleidt. De bodem loopt wel schuin naar het afvoerpunt toe. Ik heb nu een HBM100 afzuiger, met fijnstoffilter. Die voldoet, iets krachtiger zou nog fijn zijn.

Iedereen moet zijn eigen keuzes maken en een 2e hands Wadkin was voor mij ook wel een optie. Ik ben alleen niet van mening dat je dat 1 op 1 kan vergelijken met een nieuwe zaag. Zaken als stofafzuiging, geremde motor, nauwkeurigere geleider, mogelijkheid om zeer eenvoudig spouwmes te wisselen (voor verdekte zaagsnedes) maken wel een verschil natuurlijk. (los van zaken als garantie etc etc)
 
Laatst bewerkt:

Bart B.

Actieve deelnemer
18 aug 2014
48
1
Dat zijn zeker goede argumenten om rekening mee te houden.

Ik ga nog maar even door met mijn zoektocht. Zodra er knopen doorgehakt gaan worden, maak ik daar natuurlijk melding van hier op ww.nl.

Wordt vervolgd !!!
 

AsEeL

Nieuw lid
11 sep 2014
8
0
Oooh de natte droom !! :)
Als (alleenstaand) hobbyman kan ik dat niet verantwoorden ten aanzien van mijn budget :(

Maar ik ben oprecht mee enthousiast met je!

Ik kijk uit naar de rest van je review/ervaringen.
 

simmeke

Nieuw lid
7 jan 2013
17
0
Ik heb zelf ook zo'n machientje. Na bijna een jaar nog altijd super tevreden over. Had er meteen ook de roltafel bij besteld. Nog geen seconde spijt van gehad. Veel eurotjes maar in dit geval goed besteed.
 

BramDeBelg

Actieve deelnemer
12 jun 2013
188
0
Zelf ook eigenaar ervan, een echt superleuke machine om mee te werken. Alles werkt en glijdt zoals het hoort. Montage is klaar en duidelijk.
Sedert enkele weken nu uitgerust met een Freud 8" super dado stack, is nu de rolls royce van de werkplaats :cool:
 

bruine_beer

Actieve deelnemer
2 dec 2012
288
42
Heers, België

simmeke

Nieuw lid
7 jan 2013
17
0
Ik heb 100 Eur leveringskosten betaald wat wel meevalt als je bedenkt dat Tema in Antwerpen 200 Eur aanrekent voor het leveren van een machientje van dezelfde omvang. Hou er wel rekening mee dat ie wordt geleverd op een pallet en een beetje te zwaar is om 'm in je eentje te plaatsen.
 

Sebm

Nieuw lid
31 dec 2013
23
0
Ik zit nu te twijfelen of ik niet een 2dehands Robland x26 of x31 houtcombine ga kopen. Een hele vriendelijke meneer in mijn dorp verkoopt dergelijke zagen in bijberoep. Het voordeel is dat ik dan gelijk een vlak en vandiktebank in huis haal. Echter ik vind het leuk om van die jigs te bouwen van onze bekende Canadese en Amerikaanse youtube woodworkers. Weet iemand of ik met een Robland zaag dat ook kan doen? Hoe precies is de geleider b.v. en zitten er wel t-tracks op? Ik ga van het weekend die Roblands eens bekijken.
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Mooi om te zien dat je er zo blij mee bent.
Ik zit toch aardig te kwijlen als ik de Harvey bekijk.
Eerst wil ik een degelijk afkortzaag halen voor mijn vele steigerhout projecten,
maar een tafelzaag staat zeker op mijn verlanglijstje.
Enige wat ik mij afvraag, hoe groot is zo'n ding nou eigenlijk in het echie?
Heb er nooit eentje gezien, wel van die kleine "contactor" tafelzagen, maar nooit zo'n bakbeest met gietijzeren blad.
Is zoiets goed te gebruiken in een standaard garage?
Ik snap dat je zo'n zaag niet in een schuurtje van 3x3 moet gaan zetten, maar denk je dat je uit de voetn kunt in een standaard garage.

Alvast bedankt Bas
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.