Beginnersvraag over tafel maken

gvwezel

Nieuw lid
8 dec 2013
3
0
Ja er staan veel tafels op de site maar weinig over de techniek.
oke ik ben nieuw en nieuw in echt hout (dus geen plaat marteriaal)
nu mijn idee tafel maken en hoop dat jullie mij veel info terug geven to do of not to do.
een kersenhouten tafel van 160 x 90
ik wilde eerst het blad maken van een mdf gefineerd werd doortimmerman afgeraden ivm fineer op randen zetten .
en dat ik nog twee kleine kids heb.
dus nu het idee derand van 4cm breede echt kersen lijst met daarin gefreest de mdf fineerplaat.
je zult denken waarom ( ben bang dat het blad niet vlak krijg en blijft als ik het van plakken maak)
advies timmerman een vier laten er onder waar je de poten in de hoeken inschroeft .
wat denken jullie allemaal hiervan
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Klinkt wel goed, maar is het fineren van zo'n grote plaat mdf met kersenfineer niet net zoveel werk als massieve delen tot een plaat laten verlijmen en dat vlakken?

Om doorzakken te voorkomen is het wel verstandig om een vierkant onder het blad te maken waar je de poten aan bevestigd.


Groeten, Raymond
 

gvwezel

Nieuw lid
8 dec 2013
3
0
Dank je wel Raymond
maar ik koop dan bij de fijnhouthandel in arnhem al gefineerde plaat met kersen fineer.
want fineren schijnt ook niet echt makkelijk te zijn.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Kun je dan niet beter kijken of iemand hier massief voor je kan vlakken en haaksen voor je zodat je het simpel kunt verlijmen?
Dat kersen gefineerde plaatmateriaal zal niet bepaald goedkoop zijn en het zagen van de plaat en de aansluiting maken met de lijst is ook lastig, met 1 foutje zit je zo door je fineer heen.
 

bartg

Actieve deelnemer
3 jan 2012
191
2
Genk, Belgie
Dat is inderdaad een standaard techniek die gebruikt wordt voor duur hout.

Zie niet in waarom dit niet zou lukken.

Een beetje rustig te werk gaan zodat je de bovenkant redelijk perfect uitgelijnd krijgt, anders ga je seffes moeten schuren op het fineer.
 

rik ruig

Actieve deelnemer
21 okt 2013
160
39
160 x 90 zakt echt niet door als je de poten op de hoek maakt !
gewoon massief maken , goed vlak schaven , om en om verlijmen
goed persen , droog hout , en op zijn tijd een sterke kop thee!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.