Tweede blad aanschaffen bij nieuwe cirkelzaag?

Ripley

Nieuw lid
19 nov 2009
2
0
Als noobie klusser heb ik enkele malen een cirkelzaag gehuurd. Dit gereedschap beviel mij zeer goed. Toch is het vervelend wanneer je weet dat de zaag voor een bepaalde tijd weer terug moet zijn en ook de huurprijs is in verhouding hoog. Daarom wil ik binnenkort een Bosch PKS 55A cirkelzaag aanschaffen. Met name voor het zagen van (zacht) plaatmateriaal. De kwaliteit van de zaagsnede is voor mij het meest belangrijk.

Nu vertelde de zeer hulpvaardige medewerker van Multimate dat deze machine standaard geleverd wordt met een 12 tands Speedline Wood blad. Hij zei dat deze minder geschikt is voor het soort werk dat ik met de cirkelzaag wil gaan doen.

Aangezien een extra blad ongeveer de helft kost van deze cirkelzaag wil ik niet over een nacht ijs gaan. Op de website van Gerritse zie ik dat een 42 tands 160 mm multi-materiaal blad het beste snijresultaat levert. Op andere websites lees ik weer dat de Bosch Optiline het mooiste resultaat oplevert. Deze bladen zijn echter behoorlijk duur (> 54,- excl. BTW).

Is het inderdaad nodig om voor het hierboven beschreven zaagwerk een extra blad aan te schaffen? Zo ja, welk blad kan ik dan het beste kiezen?
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Je kan sowieso van de stelregel uitgaan dat hoe meer tanden er op het blad zitten, des te fijner is de zaagsnede. Dit heeft dan wel weer als nadeel, dat des te meer tanden, des te zwaarder is het voor je zaag.

Verschillen tussen bladen kan ik je niet vertellen. Toevallig heb ik van de week 2 bladen besteld. een optiline en een speedline (1 voor fijn en 1 voor grof werk). Hoe die bevallen kan ik je dus wel volgende week vertellen.

Overigens vielen mij de prijzen daarvan wel mee. Ik heb ze besteld bij http://www.kruis.nl


Succes met de zoektocht ;)
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Je hebt toch wel zeker een paar bladen nodig. Voor verschillende materialen heb je weer andere types. Voor dwarssnedes of met de draad mee heb je verschillende bladen.
 

schrijnwerker

Actieve deelnemer
11 aug 2008
543
56
Oostzaan
Ik heb er een op mijn afkortzaag zitten en ben er redelijk tevreden over. :)
En heb er ook een op mijn handcirkelzaag zitten.
Dit blad doet het beter dan het blad dat erop zat.
Kortom je kan er prima mee zagen voor dat geld. :lol:
 

GvdW51

Actieve deelnemer
5 jan 2009
100
0
Hallo

Ik heb al diversen zaagbladen van ecotools gehad,het zijn nogal `dunne ` blaadjes ( kans op slingeren)en zijn ze stomp dan kunnen ze de afvalbak in.Kosten ook bijna niets.Een zaagblad van €54 is wel iets dikker en herslijpbaar.Ik koop ze nu bij de http://www.frezenshop.nl ,Edessö zaagbladen tegen hele nette prijzen. :idea:

Geurt.


-----niemand is onbekwamer dan een timmerman zonder hamer------
 

Ripley

Nieuw lid
19 nov 2009
2
0
Bedankt voor de feedback allemaal. Ik zie nu inderdaad dat het ook goedkoper kan. Ook op eBay is een duitse aanbieder actief die bijvoorbeeld de 36 tands Optiline Wood 160mm verkoopt voor € 27,50. Alleen komt hier nog wel € 13,50 bij voor het verzenden.

Op de website van Kruis staat overigens dat de 36 tands 160 mm Optiline Wood een grove zaagsnede oplevert en de 24 tands versie een fijne zaagsnede. Ik neem aan dat dit een foutje is.

Is 36 tanden trouwens voldoende om een strak resultaat op te leveren met zacht hout zoals naaldhout en spaanplaat?
 
A

Anonymous

Guest
36 tanden zal behoorlijk strakke resultaten opleveren en dat is ook nog wel redelijk algemeen bruikbaar. Voor een echt superstrak resultaat zou ik richting de 48 tanden gaan, maar daarmee wordt het gat wel erg groot m.b.t. de 12 tanden van het originele blad.

Als je een algemeen bruikbaar blad zoekt zou ik iets van 28 tanden nemen, dat kun je echt bijna overal voor gebruiken met nette resultaten en het scheelt ook een hoop gewissel.
Ik zou wel echt voor een stevigere blad gaan, want als het gaat slingeren dan gaat het resultaat hard achteruit.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.