Zwaluwstaarten in het groot.

G.A.V.

Actieve deelnemer
29 aug 2010
149
0
Hallo allemaal,

tijdens de wintersport kwam ik onderstaand gebouw tegen. Super gaaf om te zien dat die Oostenrijkers de ouderwetse zwaluwstaartverbinding in het groot toepassen!

IMG_0100.jpg





Gr. G.A.V.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Ziet er erg gaaf uit, maar het zijn zo te zien geen echte zwaluwstaarten (anders zou ik het zwaluwstaartzaagje wel eens willen zien :)

De schuinte zit in twee richtingen. Volgens mij zijn het allemaal halfhoutsverbindingen.
 

stefke

Actieve deelnemer
21 mrt 2009
251
11
In Kroatië vind je deze bouwwijze ook terug , en zo te zien reeds geruime tijd.
Dit is een authentiek boerderijtje en de bewoonster had al een zééééér respectabele leeftijd.
2007-01-10 02.00.58.jpg
2007-01-10 01.59.58.jpg
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Een halfhouts dubbele zwaluwstaart dan :) De halve verbinding lijkt dezelfde als de hoekverbinding in een 'sill plate', de balk die op de fundering rust, waar de binten en de muren op rusten. Kan de Nederlandse naam zo snel niet vinden...
 

G.A.V.

Actieve deelnemer
29 aug 2010
149
0
Het zal inderdaad gestapeld moeten zijn, zou niet weten hoe ze anders het geheel in elkaar krijgen :)
 
A

Athanor

Guest
Met dat verschil dat in de Oostenrijks/ Kroatische voorbeelden de staarten in de staarten grijpen en dit staarten zijn die in nesten liggen....


Fons
 

Botte Bijl

Actieve deelnemer
16 dec 2011
202
0
Finland
Hier afgebeeld als in ons huis aangetroffen.
Hoek, buiten.
IMG_1310.jpg
Verbinding binnenmuur.
IMG_1080.jpg

Tijdens het rondsnuffelen op m'n computer ook nog voor en na-afbeeldingen gevonden.
house2.jpg

house3.jpg

edit-zie werkplaats in aanbouw totaal links op laatste foto, en ja... die's nu al een twee jaar af ;)

Groet, Maurice
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.