Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 20

Zwaluwstaarten in het groot.

Hallo allemaal,

tijdens de wintersport kwam ik onderstaand gebouw tegen. Super gaaf om te zien dat die Oostenrijkers de ouderwetse zwaluwstaartverbinding in het groot toepassen!

IMG_0100.jpg

Gr. G.A.V.

Ziet er erg gaaf uit, maar het zijn zo te zien geen echte zwaluwstaarten (anders zou ik het zwaluwstaartzaagje wel eens willen zien

De schuinte zit in twee richtingen. Volgens mij zijn het allemaal halfhoutsverbindingen.

Dan zijn ze net als een blokhut gestapeld?

Zo zie ik 't wel.

Athanor
    Guest
    Het heet dan ook niet voor niets: Stapelbouw.

Fons

Gaaf principe! Heb al veel gezien, maar dit is nieuw!

In Kroatië vind je deze bouwwijze ook terug , en zo te zien reeds geruime tijd.
    Dit is een authentiek boerderijtje en de bewoonster had al een zééééér respectabele leeftijd.
    2007-01-10 02.00.58.jpg
    2007-01-10 01.59.58.jpg

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ArtHarg Bekijk Berichten
    Ziet er erg gaaf uit, maar het zijn zo te zien geen echte zwaluwstaarten (anders zou ik het zwaluwstaartzaagje wel eens willen zien

De schuinte zit in twee richtingen. Volgens mij zijn het allemaal halfhoutsverbindingen.
    een halfhout zwaluwstaart dan misschien?

jaap

Een halfhouts dubbele zwaluwstaart dan :-) De halve verbinding lijkt dezelfde als de hoekverbinding in een 'sill plate', de balk die op de fundering rust, waar de binten en de muren op rusten. Kan de Nederlandse naam zo snel niet vinden...

Het zal inderdaad gestapeld moeten zijn, zou niet weten hoe ze anders het geheel in elkaar krijgen

Forum Rechten