rechtse draad as cirkelzaag

maartenvd

Nieuw lid
10 jan 2014
8
0
Ik heb sinds kort een cirkelzaag met een as met rechtse draad om het cirkelzaagblad vast te zetten. Ik denk dat de as ook werd gebruikt met een langgatboor. Is dit wel veilig omdat het eigenlijk een linkse draad moet zijn om het blad vast te zetten?
Maarten
 

Frank-Jan

Actieve deelnemer
12 sep 2008
208
12
Belgisch Limburg
Een as van een cirkelzaag hoeft niet per se linkse draad te hebben, de draad moet zo lopen, dat de moer door het zagen vaster gaat zitten. Bijvoorbeeld, bij een tafelzaag waar de motor rechts van het blad zit, zal de schroefdraad links zijn. Bij een handcirkelzaag waar de motor links zit is het gewone draad. Dus vast is tegen de draairichting van de as.
 

maartenvd

Nieuw lid
10 jan 2014
8
0
Bedankt voor de reactie. De motor zit overigens links, maar ik moet het zaagblad vast zetten in de draairichting van de as van de cirkelzaag. De vraag is of dit veilig is en ik hier problemen door kan krijgen. Alvast bedankt voor de reactie

Maartenvd
 

Frank-Jan

Actieve deelnemer
12 sep 2008
208
12
Belgisch Limburg
Heb je misschien een foto of een typenummer zodat ik een plaatje kan zoeken om een beeld te krijgen?

Als het gaat om een tafelcirkelzaag, met als je er voor staat, de motor links, dan draait het blad naar je toe, dus als de moer rechtsom draait, draait hij toch tegen de richting van de as?
 

maartenvd

Nieuw lid
10 jan 2014
8
0
Het is een hele oude cirkelzaag welke van mijn vader is geweest en deze heeft gebruikt als aannemer timmerman. Ik kan het hem niet meer vragen omdat mijn vader (92 jaar nu) dement is en het niet meer goed weet. Had ik het maar eerder gevraagd. Hij gebruikte de machine ook, met een houten blad om middels een langgatboor op de as, om gaten te maken. Als ik voor de machine sta om te zagen (in te voeren) is de draairichting van de as naar mij toe en moet ik de moer om het blad vast te zetten naar rechts en dus ook naar mij toe vast zetten. Ik hoop dat de foto meer duidelijkheid geeft.
Maartenvd
 

Bijlagen

  • 005.jpg
    005.jpg
    91,7 KB · Weergaven: 266
  • 006.jpg
    006.jpg
    81,7 KB · Weergaven: 268

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Als ik voor de machine sta om te zagen (in te voeren) is de draairichting van de as naar mij toe en moet ik de moer om het blad vast te zetten naar rechts en dus ook naar mij toe vast zetten. Ik hoop dat de foto meer duidelijkheid geeft.
Maartenvd
Dat is verkeerd om. Als je een sleutel op de moer zet, en je draait de as in de looprichting, dan draait de moer los.
Mja, 't zit al 75 jaar zo. Wat gebeurt er als de moer los loopt? In het slechtse geval slaat je zaag aan het slingeren en daardoor in de tafel, door de ruimte vliegen als een freesblok in elk geval niet.
Mooie ouderwetse gietstalen machine's, lekker zwaar, als die trillen zijn de lagers echt aan gort.

De kap is wel volgens de voorschriften, het spouwmes ontbreekt wel, kan er een op?
 
Laatst bewerkt:

Frank-Jan

Actieve deelnemer
12 sep 2008
208
12
Belgisch Limburg
Sorry voor de late reactie, maar zoals Ronald al zei, is het inderdaad verkeerd om.
Ik kan me vaag iets herinneren van vroeger, toen ik eens bij een oude tafelzaag na een bladwissel waarschijnlijk de moer niet goed aangedraaid had, en daarna metteen na het aanzetten de machine weer uitzette. Door het afremmen draaide de moer toen los en begon het blad een beetje te slingeren; maar als zoiets gebeurd als de machine nog op snelheid aan het komen is lijkt het me toch redelijk gevaarlijk.
 

maartenvd

Nieuw lid
10 jan 2014
8
0
Ik ben volop met de cirkelzaag bezig en er is wel een spouwmes bij maar er moet een nieuw op voor de zaag die afgebeeld staat. Ik heb de formule van woodworking gehaald. b= d + 0,2 mm < B , waarbij d=dikte zaagblad en B totale breedte zaagtand en b= spouwmesdikte en uiteraard is de zaagdiameter van belang.
Voor een tweede moer is geen plaats. Ik heb voor 2 moeren 30 mm. Bestaande moer is 25 mm.
Ik ga hem helemaal uit elkaar halen en wil dan de as inkorten en er linkse draad op laten maken door een bankwerker. Dat is denk ik het meest veilige. Ik verwacht alleen een probleem met de flens waar het zaagblad tegen wordt vastgezet om deze los te halen. Ik ben er in ieder geval zoet mee
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Ik zou eerst kijken of er een andere oplossing mogelijk is dan opnieuw een draad snijden.

Je kan bijv. overwegen een andere moer (kroonmoer) te nemen. Dat is een moer met een getande krans. Als je dan de bankwerker een gat door de as laat boren kan je de moer met een splitpen borgen.

Of je neemt een 'zelfborgende' moer.

Succes, Karel
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Kan het zaagblad niet geborgd worden op as door middel van 1 of twee extra borgpennen? Op deze manier word belet dat het zaagblad op de as kan draaien, dit is namelijk de manier waarop de moer zich kan loswerken.
 

maartenvd

Nieuw lid
10 jan 2014
8
0
Ik ga inderdaad maar met 2 halve moeren werken, Dit lijkt me de meest praktische oplossing. Bedankt voor het meedenken.
 

maartenvd

Nieuw lid
10 jan 2014
8
0
Cirkelzaag helemaal gereviseerd, nieuwe v-snaren nieuw spouwmes etc. Moer was 25 breed ingekort naar 18 mm om plaats te maken voor nieuwe moer. Blijkt deze moer niet te passen op de as?? de oude orginele moer en de nieuwe M24 moer passen wel op een nieuwe m24 bout in de winkel maar de nieuwe moer past dus niet op de as?? Kan het zijn dat de as engelse draad heeft bijvoorbeeld 1". Het scheelt maar een fractie met m24 maar krijg de nieuwe moer er absoluut niet op.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.