Mango hout

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Kwam een paar plaatjes tegen van mooie dingen uit mangohout
Dat mangohout zag er mooi uit
Kan er in nederland niks over vinden.

Weet iemand hier iets over (leverbaarheid, prijs, etc)
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Naar gezocht, niet gevonden in de Benelux. Mooi hout, werkt prettig, maar komt alleen in meubels naar Europa lijkt het wel. Zelfde verhaal met Dibetou, iedere fijnhoutboer heeft dat in zijn lijst en iemand kan leveren!

Groet, Rob.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Mango ziet er wel apart uit, heb wel wat stukjes liggen in mijn prive-collectie. Echter niet voor de verkoop !! :(

Dibetou is echter wel leverbaar maar dan heb ik persoonlijk liever amerikaans noten...
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Mangohout had je veel in Thailand. Tussen de rijstvelden op de kleine dijkjes van modder en klei staan vaak mangobomen, prachtig om tussendoor te fietsen.
Het mangohout is gewoon vrij saai wit hout, wat vaak prachtig geverfd wordt met mooie houtnerven. In Thailand was het geen bijzondere houtsoort.
Zie ook deze post

jaap
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Wit hout? Ik ken het alleen als (donker) bruin met iets van een tekening er in variërend tot fraai getekend. Nou moet ik eerlijk zeggen dat ik het enige mangohout wat ik ooit in handen heb gehad gekregen heb in een Belgische meubelwinkel in Brugge (Maison du monde), een overgeschoten tafelpoot waarvan men mij verzekerde dat het mango was. Die winkel stond toen vol met meubels uit dat soort hout, vond het wel wat hebben. Draaide lekker, zaagde glad, schuurde wat vettig. Volgens de winkelmeneer was het afkomstig uit India, kan dat het verschil (wit/saai versus bruin/interessant) misschien verklaren?

@Rick: ik zocht Dibetou omdat het prettig geprijsd zou zijn ten opzichte van noten, bovendien hou ik wel van die look, noten vind ik alleen perfect afgewerkt mooi, dibetou en nog wat van dat soort hardhoutsoorten vind ik wat minder strak ook fraai (iedereen zijn eigenaardigheden:rolleyes:). Is het een houtsoort die je regelmatig hebt?

Groet, Rob.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
De plaatjes die ik vindt die door zouden moeten gaan als mango zijn oa. deze

Chocolate-mango-tray.jpg


bowlset4pcs%20(1).jpg


mango.tray.jpg
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Jammer he? Zijn leuke technieken, je kan de boel soms zo geweldig belazeren! Overigens is dat soort schilderwerk een van de weinige klussen die je goed kan doen met een kater, een bibberhand maakt het effect veel beter! Dat kwam degene die mij dit soort technieken geleerd heeft wel goed uit, hij lustte er graag een (een kratje, bedoel ik dan).

Ben toch even gaan kijken op de wood database: http://www.wood-database.com/lumber-identification/hardwoods/mango/ Onbewerkt ziet het er inderdaad nogal bleekjes uit op de foto's. In de olie wordt het dan een stuk donkerder (het stukje wat ik had dan, in ieder geval). Best mooi.

Groet, Rob.
 
Laatst bewerkt:

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Even een oud topic omhoog halen, was namelijk ook op zoek.

Tot me verrassing kwam ik dit tegen, dus GEEN bepaalde houtsoort.
https://www.af.nl/voorraad/massief/mango/

Wat is het dan wel? Welke houtsoort bewerkt met??????

Hier gaat de Arnhemse fijnhouthandel voor een deel de mist in.
Niet wat betreft de soorten, maar de echte mangoboom, Mangifera indica waar wij de vruchten van eten kan wel 40 meter hoog worden en zijn dus niet te klein om planken van te zagen.
Er is ook een houtsoort in de handel onder de naam "wild mango" dit is afkomstig van de Cordyla africana en heeft een roodbruine kleur.
Wat je koopt aan kleine meubels, tafeltjes etc, waar dan als soort Mangohout bij staat weet je niet wat voor botanische soorten het zijn, daar heeft de Arnhemse fijnhouthandel gelijk in.

 

Elio

Actieve deelnemer
21 feb 2013
164
9
Hier gaat de Arnhemse fijnhouthandel voor een deel de mist in.
Niet wat betreft de soorten, maar de echte mangoboom, Mangifera indica waar wij de vruchten van eten kan wel 40 meter hoog worden en zijn dus niet te klein om planken van te zagen.
Er is ook een houtsoort in de handel onder de naam "wild mango" dit is afkomstig van de Cordyla africana en heeft een roodbruine kleur.
Wat je koopt aan kleine meubels, tafeltjes etc, waar dan als soort Mangohout bij staat weet je niet wat voor botanische soorten het zijn, daar heeft de Arnhemse fijnhouthandel gelijk in.


Leuk om te weten. Dank voor je reactie en info. In principe wat er wel gebeurd is, dat Mango hout een fancy benaming heeft in de meubelindustrie. En er eigenlijk een soort "goedkoop" hout wordt gebruikt. Jij of iemand anders toevallig een idee, hoe ik dit qua looks zo dichtbij mogelijk kan realiseren (zie afbeelding)?

image.jpg
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Nog even in mijn houtmonsters gekeken en hier een foto van "Mango" (Mangifera indica) (dit stuk hout is afkomstig uit Birma)

CIMG0052.jpg
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
906
315
Weet iemand zo in de gauwigheid waar je in het noorden van het land een beetje geschikt aan mango kunt komen? Ik zou een kast voor iemand maken, maar zie al snel door de bomen het bos niet meer, zoveel aanbod en zoveel verschil in kwaliteit.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.