Waar een tapse proppenboor kopen?

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Hallo allemaal,

zoals sommige van van jullie misschien wel weten, ben ik bezig met het maken van een rietveldstoel uit beuken. Eerst was ik van plan om helemaal geen schroeven te gebruiken en alleen domino's, maar nu blijkt dat dat toch niet helemaal haalbaar is. dus wil ik er een paar schroeven bij doen. maar omdat de stoel niet geschilderd word moeten die dus worden afgewerkt met proppen. nu heb ik een beetje op internet zitten zoeken en kwam ik ergens een stukje tegen waar ze het over een tapse proppenboor hadden, dus die van bijv 8 naar 8'5 mm of 9 mm loopt. en als je dan een gat van 8 mm boort sluit de prop altijd helemaal af maar nu kon ik nergens een (web)winkel vinden waar ze die tapse verkochten, wel normale van 8 en 10 mm dus bij deze mijn vraag weet iemand van julie waar ze kwalitatief goede tapse proppenboren verkopen van 8 en 10 mm?
 

coonman

Actieve deelnemer
1 jan 2012
132
0
Almere
Ik heb een set gekocht van verzink boor en proppenboor deze zijn op mekaar afgesteld sluit strak aan.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Het klinkt mij een beetje als een potje ooievaarskuitenvet :D

Als de tap van smal naar breed loopt, begint hij smal te boren en waar de tap breed is komt uiteindelijk dus die smalle prop
Andersom zou hij beginnen met breed boren en kan volgens mij alleen smaller worden als er aan de binnenkant van de boor snijdende zijden zitten zodat hoe diep je komt hij hem smaller snijd.

Wellicht zie ik iets over het hooft maar ik betwijfel of zoiets bestaat
Met normaal proppen krijg je de boel toch ook wel dicht ?
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Baptist....

http://www.baptist.nl/houtbewerkers/boren/proppenboren/veritas-proppenboor-6-mm

Ik gebruik recht-toe-recht-aan proppen, vaak sluit het in harder hout toch niet mooi aan. Heb al een paar keer overwogen om die Veritas proppenboren eens te proberen maar ze zijn goed aan de prijs :(


Groet, Rob.

meestal lubbert het gat wat uit als je met een handmachine boort. Met goede boren in een tafelboormachine sluit het meestal prima. Ik gebruik ook wel eens de Miller deuvel; die is getrapt uitgevoerd, waardoor je het laatste stukje ook uit de hand prima zuiver kunt boren. Dat boren moet met een bijbehorende boor, de deuvel is in verschillende houtsoorten te koop.

jaap
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Het gat zit wel goed, die maak ik op de kolomboormachine (als het er onder past dan tenminste), maar de proppenboren die ik gebruik zijn van matige kwaliteit, niet helemaal uitgebalanceerd waardoor kleine afwijkingen. Ik bezuinig soms op de verkeerde zaken :eek:

Dat Miller spul ziet er goed uit. Ga er eens naar kijken, bedankt.

Groet, Rob.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Het probleem komt zelden of nooit van de prop als je een goede boor hebt, maar van het gat dat niet perfect rond is of uitgebroken splinters heeft. Dat gaat een conische stop niet echt oplossen. Hij gaat wel strakker zitten kan ik mij inbeelden.

Ecotools heeft proppenboren van uitzonderlijke kwaliteit, ik heb die van 10mm, en ook een CMT van 10mm die 15x zoveel kost. Er staat op beide geen merk en kan eerlijk gezegd niet meer terugvinden welke de welke is. Ze zijn nagenoeg identiek en boren even goed.

je moet vooral ook een boor hebben goede kwaliteit die perfecte gaten kan boren zonder splinters, liefst een echte hout boor met platte kop en met een centreerpunt.

Ik probeer al langer de volledige set proppenboren van ecotools te kopen maar die zijn al eeuwig niet meer op voorraad.

edit:
Ik vraag mij ook af hoe makkelijk het is met een conische prop om de vezel richting juist te zetten met het werkstuk?
Daar moet je de afgebroken of gezaagde kant naar boven zetten en daarop kan je de vezelrichting meestal niet zien, ik moet altijd de geschaafde kant naar boven zetten, anders kan ik niet terugvinden hoe ik de prop moet draaien. En zelfs dan is het naargelang de houtsoort soms een echt puzzelwerk!
 
Laatst bewerkt:

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Hallo allemaal,

Bedankt voor de vele reacties. het is inderdaad zoals toxiq zegt, de boor begint breed en wordt dan smaller. Dus als je een boor van 10 mm hebt begint die als ik het goed heb op ongeveer 10,5 mm en stopt bij 10 mm. en dan boor je een gat van 10 en duw de de prop er als het ware op zijn kop in, en dan zou je hem dus super strak kunnen krijgen. Mits zoals benchworks nu zegt je gat niet netjes is. En nu begin ik toch te twijfelen of zon tapse boor wel nodig is en ik inderdaad niet beter kan investeren in een setje met gelijk een goede (echte houtboor voor het gat) erbij? en zo ja dan zou ik eigenlijk een set willen met de maten 8,10,12 en 15 incl goede boren voor het gat erbij. Dus als iemand nog sugesties heeft hoor ik het graag.
 

neel

Actieve deelnemer
2 feb 2010
350
10
Rotterdam
Deze misschien in 8-10-12 mm, maar ze zijn niet taps?

b312630a.jpg


Voor 15 mm is het beter de zwaardere proppenboren te kopen, bij bv. MZS.
foto-250-250.jpg
 
Laatst bewerkt:

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
293
6
Heist o/d Berg
Ik heb ook de proppenboren van Veritas en die leveren mooie , tapse proppen. Het zuiver gaten boren is moeilijker, misschien kan je de gaten frezen?
gr,
Danny
 

Paul W

Actieve deelnemer
10 jan 2011
121
0
Hoorn NH
zo, serieus prijsverschil tussen Dieter Schmidt en Baptist! De 6mm bij DS kost 11.90, bij Baptist 19.. vreemd.

Sam, dat Baptist duurder is dan een Duitse of Engelse leverancier is eerder regel dan uitzondering. Mocht ik ook al een paar keer ondervinden.

Paul
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Het is uiteindelijk toch een setje tapse boren 6-8-10 van veritas geworden. Ik heb ze besteld bij de bekende winkel in Arnhem. En heb ze vandaag binnen gehad. Het ziet er goed uit allemaal en er zit ook nog een boekje bij hoe je ze moet slijpen. Dat stelt niet veel voor, maar het is toch leuk dat het er bij zit.
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    75,5 KB · Weergaven: 195

Luc Duc

Actieve deelnemer
6 mrt 2014
44
6
Zevenaar
Hallo allemaal,

Bedankt voor de vele reacties. het is inderdaad zoals toxiq zegt, de boor begint breed en wordt dan smaller. Dus als je een boor van 10 mm hebt begint die als ik het goed heb op ongeveer 10,5 mm en stopt bij 10 mm. en dan boor je een gat van 10 en duw de de prop er als het ware op zijn kop in, en dan zou je hem dus super strak kunnen krijgen. Mits zoals benchworks nu zegt je gat niet netjes is. En nu begin ik toch te twijfelen of zon tapse boor wel nodig is en ik inderdaad niet beter kan investeren in een setje met gelijk een goede (echte houtboor voor het gat) erbij? en zo ja dan zou ik eigenlijk een set willen met de maten 8,10,12 en 15 incl goede boren voor het gat erbij. Dus als iemand nog sugesties heeft hoor ik het graag.

Proppenboren van Eco-tools zijn nu weer leverbaar. Werken naar behoren en het gat boren doe ik 2 mm kleiner en met een freesje maak ik het gat op maat. Freesjes zijn kort en je hebt dan ook de hoogste rondloopnauwkeurigheid. De proppen moet ik er dan met een kunststof hamertje intikken. De proppenboren hebben normaal een 0,1 mm overmaat.
Ik geef de voorkeur aan mijn boor/freesmachine; stabiel, zwaar en regelbaar toerental en fijnvoeding!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.