lage temperatuur bruislijm?

Taas

Nieuw lid
14 okt 2013
2
0
Hallo houtbewerkers,

Is er iemand die weet of er een pu lijm is die tussen de 0-5 C te gebruiken is? Te gebruiken voor hout (eik/robinia) en verzinkt staal. Die ik tot nu toe ken geven alle als voorschrift: boven de 5 graden gebruiken. Het is voor een buitenproject dat binnenkort geplaatst en ter plekke gelijmd moet worden, dus kans op koude.

Groeten,

Taas
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Illbruck steenlijm is bij lage temperaturen te verwerken (-5), is ook een soort van bruislijm, kan tevens voor andere industriële en bouwtoepassingen gebruikt worden zeggen ze, hoe het met gewone bruislijm zit weet ik niet.

Als ik op de site van Illbruck kijk bij constructielijm ultra staat er geen max temperatuur aangegeven, wel geven ze aan dat de uitharding lager duurt bij lage temperaturen.
http://www.illbruck.com/mam/celum/pu013_tds_nl.pdf

Voor ik een lijm zou toepassen zou ik de leverancier of fabrikant eerst om advies/garantie vragen.
 
Laatst bewerkt:

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
lijmverbindingen met hout zijn voor buitentoepassingen niet al te geschikt.
(tenzij je het geheel gaat schilderen.)
pu lijm wordt bros onder invloed van zonlicht.
kan je geen mechanische verbinding maken ?
 
Laatst bewerkt:

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Ik gebruik in de winter ook de BISON PU TIX express, staat ook op niet beneden de 5 graden te gebruiken, maar ik
heb het getest bij vorst en het gaat best. Het beste kan je ervoor zorgen dat de lijm voor verwerken warm is
en het te lijmen oppervlak niet bevroren is.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Hm, zelf ben ik toch wat huiverig om in geval hoge eisen worden gesteld af te wijken van de voorschriften van de fabrikant. Gebruikerservaring - hoe nuttig ook - bieden alleen maar zekerheid binnen het toevallige toepassingsgebied van die ene of die paar gebruikers. Geen kritiek, maar een lastige "aangeboren" voorzichtigheid van mij :)
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Je moet zelf gunstige omstandigheden creeren, door lijm oppervlakken en lijm te verwarmen door bijvoorbeeld kacheltje met zeiltje erover etc.
Ik gebruik ook de express die is snel drogend. De lijmen zijn bevestigingshulpmiddelen en niet voor constructiedoeleinden.
 

Taas

Nieuw lid
14 okt 2013
2
0
Dank voor de reacties, ik ga mijn licht opsteken bij de fabrikanten.
Als het goed is zit hier een foto bij van wat we hebben ontworpen. Het komt op een rotonde te staan. De schijven eik worden dmv robinia deuvels aan elkaar gelijmd.
 

Bijlagen

  • IMG_0118.jpg
    IMG_0118.jpg
    75,6 KB · Weergaven: 117

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.