Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 14

Houtbewerkersterminologie ...

Heren, Dames,

Ik volg veel houtbewerkingssites in de Engelse taal (Verenigde Staten). Uiteraard heeft men in het Engels (en zeker in America) heel andere benamingen voor (hand)gereedschappen dan in Nederland. Meestal is dit geen probleem. Maar wat in hemelsnaam is de benaming van een 'Pocket Drill Jig' in het Nederlands?

Bij voorbaat hartelijk dank,
    Hans

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009

Re: Houtbewerkersterminologie ...

Volgens mij is dat een mini bankschroef. In dit geval bedoelt voor de pocket drill, oftewel mini boor, oftewel, dremel.

Ik denk dat het zoiets is:

Of zoiets:

Attached files

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009

Schrijnwerker zit er al heel wat dichterbij inderdaad :mrgreen:

Hier dan de precieze beschrijving: http://images.google.nl/imgres?imgurl=h ... N%26um%3D1

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)

Het is inderdaad een boormal waar je getrapte gaten onder een hoek in het hout kan boren. De bekendste leverancier is Kreg.
    http://www.kregtool.com/products/pht/index.php
    Ik heb zelf een eenvoudig hulpstuk gekocht in Amerika en het is een goede en simpele manier om hout aan elkaar te verbinden. Je hebt wel een speciale boor en een speciaal schroefbit nodig (vierkant i.p.v. zeskant of torx).
    Voor elke combinatie van houtdikten heb je een instelling van de mal nodig en een bijbehorende lengte voor de schroef nodig. Ik heb het systeem in Nederland nog niet gezien maar ik kom dan ook niet bij gespecialieerde zaken.
    Ik volg ook veel Amerikaanse sites omdat ik op termijn naar Amerika wil verhuizen. Volgende week zit ik er weer voor drie maanden.

Er staat er eentje te koop op ons eigen forum marktplein!! http://www.woodworking.nl/viewtopic.php?f=12&t=954

Hoe is het mooogeluk.

jaap

Wolfcraft heeft zoiets, heb ik wel eens bij Hornbach zien liggen.

http://www.wolfcraft.de/jcatalog_genera ... oduct.html

Jongens,

Dank voor jullie suggesties. Het ziet ernaar uit dat er in het Nederlands niet echt een benaming voor is. Ik wil zo'n boormal gebruiken voor het maken onderstel van een paar werkbanken en wat verdekt schroefwerk voor een interieur van een inloopkast.

Groet,
    Hans

Pocket holes maken is een budget oplossing voor duurder verbindingsbeslag zoals excenters. Ik persoonlijk vind pocket holes niet mooi en ze hebben het nadeel dat bij vaak in en uitelkaar schroeven de boel dol wordt. Dus pocket holes alleen toepassen als het niet vaak gedemonteerd hoeft te worden. En een nog andere techniek is gewoon shroeven en de schroefkop afdichten met een prop.

Nu we toch bezig zijn met houtbewerkingstermen in het Engels, wie kan me vertellen wat deze benamingen inhouden en wat voor verschil ze onderling hebben?

- paring chisels
    - bevel edge chisels
    - vintage chisels
    - firmer chisels

Forum Rechten