Emergency

WR1944

Oud hout
Dacht ik weer wat te kunnen doen aan m'n IKEA-stijl kasten slaat het noodlot toe. Home Depot had geen kantband in wit berken meer dus het stokte even. Gisteren was er weer nieuwe voorraad dus ik dacht weer verder te kunnen. Ik hoorde de katten uit de keuken vluchten en m'n vrouw begon te schreeuwen dat er een lekkage was. Er waren wat tegels uit het systeemplafond gevallen en het water stroomde als een waterval de keuken in. In die hoek van het huis was er alleen een verwarming dus die werd direct uit gezet. En inderdaad, de waterval werd minder en er kon aan de redding begonnen worden van alles dat met water in aanraking was gekomen.
Door de stevige vorst was de leiding van de base board heating gesprongen. Het pijpwerk terplaatse vrijgemaakt en wat koppelingen los gesoldeerd. Nu even naar de Home Depot voor nieuwe koppelingen en dan maar hopen dat het probleem bezworen is. Het was een paar nachten rond de -18C en overdag niet veel hoger en dat is aardig fris. Omdat die verdieping overdag niet gebruikt wordt was de verwarming zo geprogrammeerd dat alleen 's nachts de vewarming aan staat dus dat moeten we maar even gaan aanpassen.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Dat zijn de minder leuke momenten… Je ziet al je geplande leuke projecten even naar achter verschuiven door de noodzakelijke reparatiewerken, mede onder druk van vrouwlief. Succes ermee!
 
A

Athanor

Guest
Ik hoop dat het leed geleden is en dat je, als je zometeen wakker wordt, weer in een heerlijk verwarmde kamer kunt vertoeven!


Fons
 

Jeevanbee

Actieve deelnemer
11 mei 2013
231
0
Doetinchem
Dat is slecht nieuws! Geluk bij een ongeluk is wel dat je thuis was en snel de oorzaak hebt gevonden. Je moet er niet aan denken dat het gebeurd als je er niet bent....wat een ravage zal het dan worden! :eek:
 

WR1944

Oud hout
Zo, het leed is geleden. De temperatuur in huis zakte langzaam naar de 10C en dat is vrij fris. Het lukte ons niet een nooddienst te bereiken dus we gingen zonder verwarming de nacht in. Gelukkig was er maar een paar graden vorst en nauwelijks wind. Ik sliep onder twee dekbedden met geitenwollen sokken aan en dat was zeer behagelijk. Rond 13:00 kwam er een loodgieter en die kon gelijk aan de slag.
Ik ben nature nogal eigenwijs en wilde eigenlijk een zwaardere brander gaan halen bij de Home Depot maar een stemmetje zei me dat niet te doen. En gelukkig luisterde ik. Want waar ik dacht dat een gesoldeerde koppeling losgeschoten was bleek er op drie plaatsen de koperen pijp door de vorst zodanig onder druk te zijn gezet dat er scheuren waren ontstaan. In eerste instantie werden de gescheurede delen er tussen uit gezaagd maar sommige stukken waren nog zo opgezwollen dat de soldeerkoppelingen er niet overheen schoven. Dus is er een stuk van de base board heating verwijderd en vervanngen door een mooie 3/4" koperen pijp. Toen alles in elkaar zat en op druk werd gezet was de lekkage over. Er moest nog wel goed ontlucht worden voordat we weer warmte boven hadden. Nu moet alles goed drogen voordat we weer aan een reconstructie kunnen gaan denken. Maar het zal wel even duren voordat het huis weer op temperatuur is.

P1011641q.jpg

Dit is de plaats des onheils. Deze ruimte staat op de nominatie dit jaar verder afgewerkt te worden. Dus gelukkig is er relatief weinig schade aangericht. Hier komt laminaat dus die schade is me bespaard gebleven.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Is dat een soort plintverwarming of zo. Dit soort verwarmingselementen zie je in NL alleen maar in convectorputten of zo iets dergelijks.
 

WR1944

Oud hout
Voor zover ik het heb kunnen ontdekken zie je voornamelijk twee soorten verwarming, base board heating en hetelucht verwarming. De base board heating is een soort van plintverwarming waarbij de elementen in serie geschakeld zijn. Die elementen bestaan uit een koperen pijp met daarop aluminium plaatjes geklemd. Omdat jarenlang de brandstofprijzen erg laag waren werd dit systeem zelfs zonder thermostaat gebruikt. Als het te warm werd zette je maar een raam open. Maar met de stijgende energieprijzen wordt men ook hier verstandig en kwamen er thermostaten aan de muur. Maar het blijft toch een primitief systeem want per verdieping heeft men één of twee groepen met een eigen thermostaat zodat één thermostaat de temperatuur regelt in alle ruimten van die groep.
De heteluchtverwarming is soms gecombineerd met een A/C-systeem en kan centraal of individueel zijn. Bij een centraal systeem staat er een verwarmingsketel in de kelder en wordt via een kanalensysteem warme lucht via roosters in de ruimten geblazen. Er wordt ook lucht afgezogen die langs een warmtewisselaar wordt geleid om wat warmte terug te winnen. Dit laatste eveneens door de gestegen prijzen. Door een schuif kan je de hoeveelheid warme lucht naar een ruimte wat regelen. Individuele systemen zien er uit als losse A/C-units en kunnen hete of koude lucht de ruimte in blazen. Deze zijn wel per ruimte te regelen.
Wat sterk in opkomst is is vloerverwarming. Dit is ook per ruimte te regelen.
Vaak voor sfeer of kleine ruimten zie je wel open haarden of kachels. Met zoveel bos om je heen is hout natuurlijk een goede brandstof (als we even niet naar het milieu kijken).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.