Deze gleuf: zagen of frezen

Estivie

Actieve deelnemer
28 okt 2011
64
0
Hallo,

Ik zou zo'n telefoonhouder willen maken:

il_570xN.458694489_o7rd.jpg


Tips om deze gleuf te maken? Zou dat met mijn Kapex lukken? (onder hoek & met diepte regeling). Frezen zal wat lastig zijn want dan moet ik al een hoek maken op mijn tafel...

Groeten

Stijn
 

Estivie

Actieve deelnemer
28 okt 2011
64
0
Met een smalle beitel zo glad mogelijk maken & dan met een schuurpapiertje er over gaan lijkt me haalbaar?
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
ik zou zeggen frezen met een freestafel, waarbij je het blad onder een hoek kan zetten. Bij de meeste bovenfrezen zit de zool er vast op en die gaan denk ik niet diep genoeg kunnen, dus je hebt er eentje nodig waar je de zool vanaf kan halen (bosch heeft ze geloof ik)

Maar met de zaagtafel of je kapex zal dat wel kunnen, maar dan moet je idd de bodem van de gleuf nog wel afwerken.
 

Estivie

Actieve deelnemer
28 okt 2011
64
0

Estivie

Actieve deelnemer
28 okt 2011
64
0
ik zou zeggen frezen met een freestafel, waarbij je het blad onder een hoek kan zetten. Bij de meeste bovenfrezen zit de zool er vast op en die gaan denk ik niet diep genoeg kunnen, dus je hebt er eentje nodig waar je de zool vanaf kan halen (bosch heeft ze geloof ik)

Maar met de zaagtafel of je kapex zal dat wel kunnen, maar dan moet je idd de bodem van de gleuf nog wel afwerken.

Ik heb een Triton frees (met vaste zool). Ik zou eerder het houtblokje er onder een hoek langs halen (ipv de machine te kantelen). Wellicht is het handiger als ik het even met een zaagtafel laat doen bij mijn houthandel... (maar wel jammer omdat het dan niet 100% self-made is)
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Ik zou frezen. D.w.z. recht frezen. En dan daarna pas de hoek aan het hout zagen...

Top tip!
Ik kan me nog herinneren dat er veel kabouters in Amsterdam rondliepen omstreeks 1969 – 1974 en die hadden in 1970 zelfs 5 zetels in de gemeenteraad. Ook in België o.a. in Mechelen waren de kabouters zeer talrijk en actief.
Maar deze kabouter komt uit het (Amsterdamse) bos en heeft waarschijnlijk daarom veel kennis van werken met hout. :D;)
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Die gouden tip van boskabouter levert anders wel een puist aan zaagverlies op. Per blokje ben je een blokje aan verlies kwijt.

Als je een kapex hebt Zaag je even 2 of 3 stukjes mdf in de juiste hoek. Dan een strookje MDF nemen en daar plaats je die 3 andere stukjes MDF onder. Je hebt nu een helling die precies onder de juiste hoek staat. Met dat ding en de afstelling van je fence op je freestafel ben je klaar en trek je dat blokje er netjes en rustig langs. Ik denk dat je 3-4 werkgangen nodig hebt.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Een paar weken geleden heb ik uit een aanbieding bij onze leverancier een Makita RTO700c bovenfrees gekocht met een hele zwik aan accessoires in een set. Helaas niet in een systainer zoals in deze link maar in zo'n makita tas. Er zit een zwenkvoetje bij, waarmee je in 1 keer het betreffende gleufje kan frezen (mits niet te diep, dan moet het in een paar keer). Heb het zelf nog niet gebruikt, maar je bent van harte welkom om het te proberen.

jaap
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Mag ik 't zeggen? Handgereedschap? Geleideblokje onder de juist hoek afschaven (of desnoods met de cirkelzaag afschuinen) en dat gebruiken om de twee zijkanten van de sleuf in te zagen. Dan met een beiteltje het afval er tussenuit werken?
 

Boskabouter

Actieve deelnemer
17 apr 2013
60
1
Amsterdam
Die gouden tip van boskabouter levert anders wel een puist aan zaagverlies op. Per blokje ben je een blokje aan verlies kwijt.

Dat is natuurlijk helemaal waar. Voor zo'n klein werkstukje zou dat niet zo erg hoeven zijn, maar goed, alle kleine verliezen tellen uiteindelijk wel op...
 

Estivie

Actieve deelnemer
28 okt 2011
64
0
In denk dat Boskabouter dit bedoelt,
Bekijk bijlage 12394
Dus eerst een gleuf frezen en daarna die driehoeken eraf zagen.

Bedankt voor de tekening! Ik snap nu al hoe hij dit wil frezen, maar het blijft me een raadsel hoe ik die "driehoeken" er (machinaal) af kan zagen nadien. Of is het de bedoeling om dat met een goede kapzaag met de hand te doen? (maar ik twijfel sterk of ik daar voldoende "goed" voor kan zagen om eerlijk te zijn :D)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.