Verdieping bijbouwen in werkplaats

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Vooruitgang van de afgelopen dagen:

Voor de palen vast te zetten was ik gegaan voor de methode met draadstangen in de paal en vloer vast te zetten met chemisch anker, maar ik had er twee per paal gezet en dat werkt niet. Het probleem is dat als je stangen meer dan 1mm afwijken dan past de paal er niet makkelijk op. Ook niet als je met de heftruck 1 ton hout oplicht en dat op de paal laat vallen! En je hebt telkens maar 5 minuten max om ze er op te zetten en loodrecht te klemmen. Resultaat: na 5 palen die nergens op trokken heb ik alles omvergeduwd en de stangen afgeslepen!
En mijn eerste idee gebruikt, gewoon zware hoekijzers onder de paal.

Hier zie je hoe het chemisch anker zeer slecht hecht op hout, de palen van de stangen af krijgen was veel makkelijker dan ze erop krijgen!
P1020460.jpg

Tegen de muur zaten ook zware stalen I balken van 6m vastgelast die vroeger een vloer ondersteunden. Die moesten weg want ze hingen voor de ramen, dus heb ik de lasnaden geslepen maar er zat stress in de balken waardoor ze sprongen zodra de naad los was, de eerste had de schijf van de slijpschijf verbrijzeld! ik voelde mij niet echt veilig.

P1020461.jpg

Hier zie je het na 3 dagen, enorm veel voorbereidingswerk. Om vooraan en bovenaan gelijk te liggen heb ik iedere vloerbalk op maat moeten maken, omdat de muur waarop ze liggen niet vlak of recht is, is steeds de inkeping verschillend en ook de lengte van de balk...

P1020468.jpg

Plaatsen van de klossen, je voelt dan wel hoe dat alles veel stabieler maakt, zonder kan je niet op de balken lopen want er zit teveel speling op.
Heb daarom ook een osb pad gemaakt om makkelijk te kunnen werken.

P1020469.jpg

Plaatsen van het osb 18mm, zonder de osb erop kon ik de vloer zijwaarts doen schommelen wat een beetje angstaanjagend is. Nu dat de osb erop zit beweegt het geen mm meer. Hierop komt de stofzuiger te staan, morgen begin ik aan het gedeelte ernaast dat boven de machines staat. Dan moeten de machines ook weg en de huidige afzuiging afgebroken, ik heb het zo lang mogelijk laten staan om nog te kunnen gebruiken!

P1020473.jpg
 
Laatst bewerkt:

BramDeBelg

Actieve deelnemer
12 jun 2013
188
0
Man man wat een werkplaats, schitterende ruimte !
(vrees enkel als een RL 160 dit aankan, dat ik straks met de mijne mijn "werkplaatsje" opzuig )

Echt mooi !
Ook even gekeken op je site, prachtige stukken. Had mijn wijlen schoonbroer moeten zien (edelsmid, diamantslijper) hij ging verkocht zijn.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.113
241
Goeree-Overflakkee
Voor de palen vast te zetten was ik gegaan voor de methode met draadstangen in de paal en vloer vast te zetten met chemisch anker, maar ik had er twee per paal gezet en dat werkt niet.

Staat in de verwerkvoorschriften van het anker hout genoemd? Ik heb nog niet eerder gehoord dat je hout hiermee kan bevestigen. Op de kolommen van deze vloer komen alleen drukkrachten neem ik aan, dus de bevestiging is alleen tegen het wegschuiven?
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Een draadeinde zou meer dan afdoende geweest zijn tenzij hij bang was dat hij een paal kan omrijden met de heftruck ;). Maar goed daarvoor moet je dan staal toepassen dat je met vier bouten vast zet aan de vloer.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik had inderdaad maar één stang moeten gebruiken, het is toch alleen maar tegen uitschuiven bedoeld, de lijm in de houten paal was enkel bedoeld als vulling.

Hieronder hoe ik de palen zaag:, die machine werkt erg goed maar de snit is ruw. Voor dit soort werk maakt dat niet uit.

P1020480.jpg

Het hele weekend doorgewerkt, de vorige machines wegdoen, de afzuiging en elektrische installatie afbreken.

P1020482.jpg

Vandaag de laatste osk platen gelegd, de machines geplaatst en begonnen aan de elektrische installatie en verlichting.

P1020491.jpg

Nu heb ik opeens 80m2 opslagplaats erbij!

P1020492.jpg

De afzuiger boven gezet, ervoor de opening voor de trap.

P1020493.jpg

Sommige onderdelen van de afzuiging zijn op back order bij felder dus moet ik mij met iets anders bezighouden, maar er is nog werk genoeg!
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Knap!

Ik begin deze zomer ook met het vernieuwen/opknappen/renoveren van mijn atelier.

Ik zal er ook een topicje aan besteden.

Ik had in uw geval de trap toch 90° gedraaid, tussen de uitstekende/overkragende balken.
Als je deze verdieping als opslagruimte gebruikt, zal je snel met lange voorwerpen naar boven moeten. Als je 1 zijde van de trap open hebt, kan je manoeuvreren zoveel als je wilt.
Nu zit je klem met dat kleine gaatje
 

samsites

Actieve deelnemer
13 feb 2012
50
0
België
Mooi zeg! Ik zie het al voor me daarboven ... racks zo ver het oog kan reiken vol oogstrelende fineer, exotisch hout, een stapeltje berken multiplex ... zucht ...

Doe je overigens de hammer's weg?

Doe zo verder!
 
Laatst bewerkt:

balkensplinter

Actieve deelnemer
29 sep 2008
44
6
Goedemorgen Benchworks,

Hier word ik wel even stil van. Niet alleen van de gedegen en zorgvuldige aanpak maar ook van de enorme ruimte. Heel veel succes en werkplezier in deze schitterende "workshop"! Rest mij toch nog een vraagje: Links achter in de loods, is dat de nieuwste mobiele stof- en spaanafzuiger van DeWalt als ik zo die kleur zie?

Groet,

Balkensplinter
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
@Rhynix, ik had ook liever de trap 90 graden gedraaid, maar tegen de muur zodat ik meer doorgang had vooraan. Onder het plafond komen nog twee aanhangwagens te staan en de heftruck. Maar dan had ik een zeer zwak punt in de structuur. Nu dat ik een heftruck heb ga ik nooit iets zwaars of groots naar boven moeten dragen via de trap, ik had ze ook weg kunnen laten, maar voor de afzuiging leeg te maken moet ik regelmatig naar boven, en met een ladder wil ik niet meer, te gevaarlijk op lange termijn.

@ Samsites, de Hammers blijven, voorlopig zie ik geen reden om te wisselen.

@ Balkensplinter, dat ding is mijn zomer mobilhome, in de winter leven er vooral muizen in!
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Vandaag de machines voor het eerst kunnen aansluiten, en horen draaien. De vertegenwoordiger is ook langs gekomen om alles uit te leggen, ben nog steeds verbaasd van hoe geluidsarm ze zijn.
Ik heb nu ook de verlichting gedeeltelijk aangesloten, ben gegaan voor nieuwe generatie T5 armaturen van 2x35W. Die hebben een elektronische ballast waardoor ze onmiddellijk aangaan en 20% minder verbruiken.

Ik ben ook begonnen aan de afzuiging, de spiraliet onderdelen dan want de felder onderdelen zijn nog steeds niet binnen, nergens in Europa op voorraad. Toch wel verbazend, was ik gegaan voor alles van felder dan zat ik vast. Ik heb de felder kleppen, maar niet de stukken om de flexibele buizen eraan vast te maken of de klemmen. Dus ik ga de flexibele buizen rechtstreeks op het spiraliet moeten zetten voorlopig en hopen dat ik zo nog voldoende zuigkracht heb met alles open.
Maar denk van wel want toen we de afzuiger testten hield ik mijn hand ervoor om te zien of die zoog, en nog even en mijn hele arm zat er in!

P1020512.jpg

Ik heb buizen van 160mm gezet telkens tot aan de aftakkingen, en dan naar 125mm. Zo kan ik hopelijk werken met steeds 2 kleppen open.
Enkel de leiding naar de lintzaag heeft bochten van 90 graden, niet ideaal maar ook niet cruciaal bij deze machine.
Ik lijm de spiraliet delen op elkaar want anders zit er te veel speling en verlies op, en zo is het geheel ook stijver als ik aan de kleppen moet duwen/trekken.
De rechte buizen aan het plafond had ik beter gewoon vastgezet met plakband zodat ik later makkelijker kan aanpassen. Het gedeelte dat ik nog moet maken zal ik zo doen. het gedeelte dat nu staat is (denk ik) toch definitief

P1020511.jpg

Bij Wildkamp waar het spiraliet van komt heb ik ook luchtdruk leidingen besteld, zo heb ik op een lengte van 20m 3 uitgangen en kan ik compressor boven zetten.
Hier tussen de machines ga ik een haspel zetten om makkelijk te kunnen blazen.

P1020513.jpg
 
A

Athanor

Guest
Dat heb je toch mooi opgelost zo! Ik heb er een paar einddoppen bij die je met een sok ertussen in de spiraliet buis kunt steken of op een aftakking kunt plaatsen. Als je te weinig zuigkracht hebt is dat mogelijk een tijdelijk alternatief.

Fons

image.jpg

image.jpg
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Ik heb nu ook de verlichting gedeeltelijk aangesloten, ben gegaan voor nieuwe generatie T5 armaturen van 2x35W. Die hebben een elektronische ballast waardoor ze onmiddellijk aangaan en 20% minder verbruiken.


Waarom geen TL led verlichting?
Rudy
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Waarom geen TL led verlichting?
Rudy

Kost per stuk 3-4 keer meer, en ik had er 50% meer van nodig om hetzelfde aantal lumen te hebben.
Hier heb ik 12 T5 armaturen met phillips buizen kunnen kopen voor iets minder dan €500, in Led zou ik voor hetzelfde aantal lumen aan de €2000 komen, dat win je nooit terug. Zeker als normaal gezien slechts 3 armaturen aan staan als ik aan de machines werk, en 6 wanneer het donker is. De andere 6 gaan zeer uitzonderlijk aan staan.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
In het weekend de afzuiging voorlopig vastgemaakt zonder kleppen, verbazend genoeg blijft er zo op iedere uitgang minstens evenveel zuigkracht over dan ik vroeger had met mijn kleinere 2 pk afzuiger. Ik durf niet te denken wat het gaat geven als ik 3 openingen toe doe!
Ook de automatische start functie is geïnstalleerd, in de zekeringskast moet je een apparaat zetten dat stroom detecteert op één van de fasen die naar de machines gaat, en dan een signaal doorstuurt naar de afzuiging. Je moet wel de juiste fase kiezen, de machines hebben allemaal een elektrische rem en de schaafbank gaat elektrisch op en neer. Die functies gebruiken maar twee fasen, je moet dus de fase vinden die daarvoor niet dient. Eerst zat ik verkeerd waardoor de afzuiging aansloeg als ik de schaafbank in hoogte verstelde... en ook bij alle andere machines bleef de afzuiging veel te lang draaien na het stoppen van de machine, omdat de rem even aan blijft na het stoppen en de detector ziet geen verschil.

De schaafbank maakte ook een vreselijk geschreeuw telkens na het aanzetten door een te losse riem. Erg raar dat ze die zo opsturen. Gelukkig is de handleiding bijzonder compleet en staat alles uitgelegd. Ik doe dus de panelen er af en merk dat mijn machine niet overeenkomt met de tekening! De spanmoer is er gewoon niet, na even zoeken en nog twee panelen te hebben gedemonteerd heb ik ze gevonden aan de andere kant en het was geen moer maar een draadstang met inbus!

Voorlopig werk ik zo verder en kan ik morgen eindelijk mijn nieuwe machines echt gebruiken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.