Verdieping bijbouwen in werkplaats

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Plannen zijn gewijzigd, ik ga het langer maken dan eerst gedacht. Zi is het in één klap zoals ik het wil en kan ik de afzuiging ook op het nieuwe gedeelte plaatsen vlak bij een trap.
Ik heb ook net een heftruck gekocht zodat ik zwaardere spullen boven kan leggen of gewoon ook de zakken van 200L/stuk naar beneden krijgen.
Later wil ik ook de rest van mijn hout in de hoogte stapelen maar daarvoor moet ik nog rekken voorzien.

atelier1.jpg

De palen zijn 150/150 mm douglas, de draag steun dwars daar op is 75x280 douglas, en de liggers daarop zijn SLS 38x180 hart op hart maat 400mm.
Bovenop wil ik 22mm OSB3 leggen, al zou je vanaf 600mm hoh 18mm kunnen gebruiken? Ik speel het liever veilig, tenzij ik overdrijf?

Onder de SLS liggers heb ik 2750 mm hoogte.

atelier2.jpg

Iemand nog reacties?
De trap wil ik van dezelfde SLS-en maken, gaat wel erg stijl zijn (52 graden)maar ik wil zo weinig mogelijk ruimte verspillen. Een soort molenaars trap, weet iemand of je dan beter minder trappen zet ipv één om de 18cm ongeveer?
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Mijn enige reactie is dat het woord "jaloers" hier een understatement is ;) Prachtige werkplek!

Groet, Rob.

PS: Hoewel, toch nog een andere reactie: ik heb ooit een steile trap voorzien van treden die om en om minder diep waren aan één kant (aan een kant 10, aan de andere kant twintig meen ik) Hierdoor is een steile trap beter begaanbaar, bleek in de praktijk ook inderdaad zo te zijn. Het blijkt dat bijna iedereen, indien rechtshandig, ook met de rechtervoet begint te klimmen, linkshandigen met links. Daar moet je bij de bouw van een dergelijke trap wel rekening mee houden.

Afstand tussen de treden was 20 cm.
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
voor trappen is er een formule, 2x optreden + 1x aantrede = 600/630 mm (gemiddelde paslengte).
hiermee kun je uitrekenen hoe je tot een makkelijk lopende trap komt.
Bron: boekje menselijke maat, van de Delfse Universitaire pers
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Ik zou met een steile trap aan de lage kant gaan zitten met de paslengte (580-600), steil loopt zwaarder, of je moet behoorlijk lang zijn.
Ik denk dat je met 18mm wel wegkomt trouwens.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik had mijn cursus trappen bouwen bovengehaald, daarin moest je op 650 uitkomen met de formule, in mijn geval zou mijn trap dan 3300mm overspannen horizontaal gezien. Dat is gewoon te lang als ik vooraan niet wil uitsteken verder dan het plafond, en bovenaan genoeg ruimte wil hebben om rond de trap opening te lopen.
Die wat ik nu gemaakt heb spant 2600mm over.
Die formule is voor een ideale trap in een woning voor intensief gebruik, je went wel aan een steile trap. Toen we naar deze boerderij verhuisden waren we letterlijk bang van de trap die zo steil opliep, met zo een korte aantrede dat je zijdelings naar beneden moet anders kan je je voet niet zetten. Maar nu ben ik zo gewoon dat ik naar boven en onder vlieg, het voordeel is dat je snel naar beneden kan, ik sla meestal 4 tredes over per stap als ik neer ga, en één als ik op ga. Daarom vroeg ik mij af of je bij zo een trap niet beter een optrede hebt van meer dan 18cm?
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Die formule zegt niets over de steilheid van een trap, alleen dat er een bepaalde verhouding is om tot een goede paslengte te komen. 200op- en 200 aantrede is ook 600mm bijv., dan zit je al op 45 graden.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Maar volgens mijn cursus is het 2x optrede plus aantrede. Maar om de aantrede te kennen moet weten hoeveel tredes er zijn( hoogte vloer-vloer delen door 18, en dat getal afronden)
In mijn geval moet ik 16 tredes hebben, ik wil dat de trap niet meer dan 2300mm horizontaal overspant, dus 2300mm delen door 16= aantrede 144 (alles is afgerond, niet exact want ik ken de maten niet meer)

dus 2x optrede plus aantrede = (2x184,5) plus 144 : 513
aan de optrede mag ik volgens mijn cursus niet spelen, die moet tussen 17 en 19cm blijven, dus moet de aantrede langer. En dan kom ik in totaal
aan 3300mm ongeveer.
Als ik de optrede toch verander en de aantrede behoud, dan moet ik (650 - aantrede) delen door 2 : (650 - 144) /2: 253 Dus als ik de hoogte deel door 253 dan kom ik aan 11,6, dus afronden naar 12 tredes: optrede van 246mm?


Hieronder hoe ik dacht de palen vast te maken, met een L profiel in de grond vastboren, de paal er op en vastschroeven. Zo steekt er niets uit rond de paal. Kent iemand een betere methode? Ik wil het zo "clean" mogelijk houden.

atelier3.jpg
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Draadeind inlijmen in de vloer en in de kolom. De vloer moet wel perfect vlak zijn, anders de kolom ondersabelen, bij gietmortel kan dit met 10 mm voeg, bij specie 30 mm.
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
Ik zou overwegen om voor 14 treden te gaan optreden van 210 mm en een aantrede van 164mm afgeronden getallen, dan kom je aan een paslengte van 584 mm.
en kom je binnen de 2300mm en een hoogte van ongeveer 2950mm.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
@ Ronald, had ik niet aan gedacht, moet je er dan niet beter twee plaatsen per paal om speling of wringing te vermijden? De kans bestaat dat er af en toe een heftruck of tractor lichtjes tegen botst...

@John, ik dacht ook de gulden middenweg te kiezen tussen 16 en 12, dus 14 tredes. Heb net de trap thuis gemeten daar is de optrede 15cm, ik wist dat ze 200 jaar geleden klein waren maar toch...
 

tuoh

Oud hout
Een molenaarstrap is niet kritisch voor wat de afmetingen betreft, het belangrijkste is om snel boven te geraken;) Je mag gerust een optrede van 200 à 240mm aanhouden, bij steile trappen stoort dat hoegenaamd niet. De formule voor de ideale paslengte is hier niet nodig. Een minpunt heb je zelf al aangehaald, het afdalen is soms wat behelpen in het begin, je moet de "kippeladder" gewoon worden.

Een steile trap in combinatie met een lage optrede, dat loopt niet prettig, je blijft precies ter plaatse trappelen, meestal ga die trap met twee treden tegelijk willen oplopen:p


Mvg,


André
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Maar volgens mijn cursus is het 2x optrede plus aantrede. Maar om de aantrede te kennen moet weten hoeveel tredes er zijn( hoogte vloer-vloer delen door 18, en dat getal afronden)
In mijn geval moet ik 16 tredes hebben, ik wil dat de trap niet meer dan 2300mm horizontaal overspant, dus 2300mm delen door 16= aantrede 144 (alles is afgerond, niet exact want ik ken de maten niet meer)

dus 2x optrede plus aantrede = (2x184,5) plus 144 : 513
aan de optrede mag ik volgens mijn cursus niet spelen, die moet tussen 17 en 19cm blijven, dus moet de aantrede langer. En dan kom ik in totaal
aan 3300mm ongeveer.
Als ik de optrede toch verander en de aantrede behoud, dan moet ik (650 - aantrede) delen door 2 : (650 - 144) /2: 253 Dus als ik de hoogte deel door 253 dan kom ik aan 11,6, dus afronden naar 12 tredes: optrede van 246mm?


Hieronder hoe ik dacht de palen vast te maken, met een L profiel in de grond vastboren, de paal er op en vastschroeven. Zo steekt er niets uit rond de paal. Kent iemand een betere methode? Ik wil het zo "clean" mogelijk houden.

Bekijk bijlage 13596
Mijn idee:

Naamloos.jpg

Op die manier raakt de paal de vloer niet rechtstreeks (ifv eventueel vocht in de werkplaats), creëer je een mooi schaduwvoegje onderaan, en is de paal onzichtbaar bevestigd.
Mocht je de paal ooit nog willen vervangen, dan kan je ipv met chemische bevestiging, ook een bouw dwars door het dubbel L-profieltje steken, met aan beide zijden een (verdoken) moer op.
De profieltjes zijn uiteraard aan alle zijden bv 1cm kleiner dan uw balk (dus 13x13cm) bv.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Een draadeind of rondstaal van 20 mm in 4.6 of s235 kwaliteit breekt niet zomaar, bij 2 draadeinden is de kans op uitbreken uit het hout veel groter omdat de randafstanden kleiner zijn.
Alternatief een T-staal samenstellen, op de vloer monteren mbv boorankers, een groef in de kolom waar de poot van de T in valt. Deze +/- 20 cm in de kolom laten vallen, hierdoorheen stiften of bouten om het eea te koppelen. Dikte van de strip wordt vooral bepaald door de ongesteunde lengte.
Moet eea bestand zijn tegen "aantikken" door een heftruck dan zijn zware stalen kolommen met dito verankeringen een beter alternatief,



Edit: het plaatje hierboven dus
 
Laatst bewerkt:

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
Een steile trap in combinatie met een lage optrede, dat loopt niet prettig, je blijft precies ter plaatse trappelen, meestal ga die trap met twee treden tegelijk willen oplopen:p
Hiervoor passen wij die formule (voor de paslengte toe) om dit te voorkomen, en je moet deze ook zien als een richtlijn, als je met 2x optreden + 1x aantrede rond de 600/630 mm zit dat loopt
dit het gemakkelijkst. dit gaat op voor een ladder maar ook voor een hele vlakke trap.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
ik zou de aantrede niet kleiner dan 180mm maken anders is hij slecht afloopbaar. zeker als je ook nog wat in je handen hebt.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ben vandaag dus begonnen, eerst de ruimte zo vrij mogelijk gemaakt en dan de positie van iedere paal afgetekend.
De muur waarop één kant van de verdieping steunt is noch vlak, noch horizontaal. Dus ik heb de positie van iedere balk (om de 40cm) afgetekend en met een laser niveau het hoogte verschil gemeten voor elk van de 50 balken. Daarna zal ik dan een inkeping maken in elk uiteinde zodat de bovenkant vlak is. Dus veel voorbereidingswerk.

Wat ik ook heb kunnen doen is de douglas palen en draagbalken schaven met mijn nieuw speeltje. Een draagbare schaaf die 24cm breed schaafd, dat is samen met de ketting-zwaardzaag het eerste gerief dat ik als deel van mijn prijs aan Festool heb gevraagd. Werkt super goed maar na zo'n 40m op 4 zijden schaven was ik compleet uitgeput, maar zulke balken krijg ik nooit op mijn schaafbank.

P1020442.jpg

één keer er over op ruw gezaagde balken, 1,5mm diep geeft dit resultaat:

P1020444.jpg

Eerst had mijn hond de stapel verpakking van de nieuwe machines opgeëist als bed, maar dit vond ze nog beter!

P1020445.jpg
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Wat ik ook heb kunnen doen is de douglas palen en draagbalken schaven met mijn nieuw speeltje. Een draagbare schaaf die 24cm breed schaafd, dat is samen met de ketting-zwaardzaag het eerste gerief dat ik als deel van mijn prijs aan Festool heb gevraagd.

Gaaf spul ! Ook de nieuwe Felders trouwens... Proficiat !!

Ik zal het project vol belangstelling volgen. Succes !
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Sodeju. Jij noemt je schaaf zeker ook " the beast" net als Obama's zijn dienstwagen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.