Verdieping bijbouwen in werkplaats

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik heb wat raad nodig want heb een aantal verbouwingsplannen, sommigen weten het misschien maar ik ga in een aantal maanden nieuwe machines plaatsen.
Daardoor moet ik een aantal zaken aanpassen, onderaan heb ik een beeld toegevoegd van waar ik naartoe wil.

Momenteel staan mijn machines op dezelfde manier, maar de nieuwe zijn groter en ik wil in één klap een aantal verbeteringen doen. Namelijk een vloer/plafond bijbouwen boven een gedeelte van de machines.
Dit voor een aantal redenen:
-zo kan ik betere verlichting plaatsen boven de machines
-hopelijk minder stof en vocht op de machines, condensatie van het dak regent soms op de machines.
-extra ruimte bovenaan, het dak begint op 5m hoogte, momenteel is al die ruimte verspild
-lichte demping van het lawaai, het bovenste gedeelte van de muren is van staalplaat...
-meer vrijheid om de afzuiging correct te laten lopen

Nu heb ik zo één naakte arm staan tussen de schaafbank en paneelzaag waaraan de buis van de afzuiging zit, en ook de enige verlichting.

Bovenop de structuur komt een osb vloer 18mm?
balken van de structuur 175x65 in sectie?
Het plafond zal minstens 2,5 m breedzijn, komt overeen met lengte OSB en afstand waar het best de steunpaal komt.
Eventueel kan ik dat iets langer maken, naargelang de standaard lengte van de balken.
Ik zal ook links een trap bouwen om naar boven te gaan, nu staat mijn afzuiging ook rechts maar ik moet met een ladder naar boven om de zakken te wisselen.
dat kan zo niet blijven duren, en er is aan die kant geen ruimte voor een trap.

Mijn grootste vraag is dan naar de methode van verbinding tussen de balken, ik wil graag iets zonder zichtbaar beslag, ook als het wat meer werk is. Aan de kant van de muur rusten de balken op een betonnen muur, dit plafond zal hoger zijn dan dat van de ruimte rechts, juist om de muur als steun te gebruiken en ook om het plafond zo hoog mogelijk te houden want er moeten de buizen nog onder van de afzuiging!

Later zal ik eventueel dit dak verder naar rechts uitbouwen, dit gaat 9m lang worden maar de werkplaats is 36m.





hangarverdiep.jpg
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Zonder beslag weet ik het niet. Dan zou ik er voor kiezen om de vloer balken juist op de kopse balk te leggen in plaats van een of andere houtverbinding. Overigens moet die kopse balk dikker/hoger zijn omdat je grotere overspanningen hebt. Tenzij de gekozen balkafmeting van de vloerbalken ook goed is voor de overspanning van 3m
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Als je breedte net de lengte van je OSB platen is wil je de OSB evenwijdig gaan leggen met de balken? Dat lijkt me niet zo'n goed idee.
Zeker als je er machines op wil gaan plaatsen lijkt 18mm me nogal aan de dunne kant. Als je er wat gewicht op wil gaan plaatsen lijkt 22mm me toch echt een minimum.

Zelf heb ik op de vliering in mijn werkplaats ook 18mm osb gebruikt (is enkel opslagzoldertje) die dwars op de balken ligt en dus om de 35cm ondersteund wordt. Zelfs dit geeft nog wat mee en zou ik niet vertrouwen met zware machines erop.
Als je je OSB evenwijdig aan de balken legt, heb je over de volledige lengte van je plaat geen enkele ondersteuning behalve aan de 2 randen, met het risico dat de OSB plaat gewoon in de lengte middendoor breekt.

Uiteraard kan je gewoon je OSB dwars leggen, 4 platen langs elkaar van 59cm geeft 236cm breedte.
Verder zou ik inderdaad ook 1 hele balk als kopse balk gebruiken ipv kleine stukjes. Als je de dwarsbalken er niet bovenop wil leggen, werk dan met balkdragers.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.106
239
Goeree-Overflakkee
Een stukje infrezen kan, maar ook gewoon koud schroeven of spijkeren wordt gedaan. Dit kan zeker voldoende sterk zijn.

Of met een zwaluwstaartverbinding.

Denk eraan dat aan de kant van de muur, dat de balken ook af en toe worden bevestigd aan de muur.
 
Laatst bewerkt:

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Als je breedte net de lengte van je OSB platen is wil je de OSB evenwijdig gaan leggen met de balken? Dat lijkt me niet zo'n goed idee.
Zeker als je er machines op wil gaan plaatsen lijkt 18mm me nogal aan de dunne kant. Als je er wat gewicht op wil gaan plaatsen lijkt 22mm me toch echt een minimum.

Zelf heb ik op de vliering in mijn werkplaats ook 18mm osb gebruikt (is enkel opslagzoldertje) die dwars op de balken ligt en dus om de 35cm ondersteund wordt. Zelfs dit geeft nog wat mee en zou ik niet vertrouwen met zware machines erop.
Als je je OSB evenwijdig aan de balken legt, heb je over de volledige lengte van je plaat geen enkele ondersteuning behalve aan de 2 randen, met het risico dat de OSB plaat gewoon in de lengte middendoor breekt.

Uiteraard kan je gewoon je OSB dwars leggen, 4 platen langs elkaar van 59cm geeft 236cm breedte.
Verder zou ik inderdaad ook 1 hele balk als kopse balk gebruiken ipv kleine stukjes. Als je de dwarsbalken er niet bovenop wil leggen, werk dan met balkdragers.


De lengte van 1 osb-plaat komt exact overeen met de breedte van 4 platen. Volgens mij is dit ook zijn bedoeling. (owja en Timothy, altijd geschrankt leggen hé)
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Die staander vlak bij je vlak/vandiktebank, gaat die je niet dwars zitten bij het manipuleren van lang hout?

Verder inderdaad oppassen dat je het niet te licht bouwt. Ik had begrepen dat er (behalve de afzuiging) geen machines boven komen te staan, maar dan nog. Voor je het weet staan er heel wat kilo's op zo'n handig vlierinkje...
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Die freesmallen daar had ik ook aan gedacht maar de prijs is prohibitief, zeker voor misschien maar één keer te gebruiken. Je kan er ook zelf één maken.

Anders gewoon zoals opgemerkt de balken laten liggen op de kopse balk. Omdat ik eerst de kopse balken in de andere richting had lopen, dus ook de gewone balken, wou ik dit niet omdat de kopse draagbalken dan onderaan dwars zouden liggen waardoor de afzuiging nog lager moest hangen.

Op het laatste moment heb ik alles omgedraait en niet meer gedacht dat de kopse balk dan wel lager mocht zonder te storen. Daarvan komt ook de confusie met de osb paten die dan verkeerd zouden liggen, en niet meer dwars. Volgens een aantal websites is een sectie van 175mm al wat te groot voor een overbrugging van 2,5 tot 3m, en dit om de 60cm.
maar daar vind ik niets terug over de kopse draagbalken, die dan toch iets dikker nemen?

Bij het ander plafond rechts had ik die om de 30 gelegd maar dat is overdreven denk ik. De bedoeling is niet om er zwaar spul op te leggen, geen machines. hooguit zakken mat zaagsel en kartonnen dozen enz... en eventueel kleinere planken die ik makkelijk op kan dragen.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Die staander vlak bij je vlak/vandiktebank, gaat die je niet dwars zitten bij het manipuleren van lang hout?

Verder inderdaad oppassen dat je het niet te licht bouwt. Ik had begrepen dat er (behalve de afzuiging) geen machines boven komen te staan, maar dan nog. Voor je het weet staan er heel wat kilo's op zo'n handig vlierinkje...

Het plafond zal bijna 2m70 zijn, ik schaaf zeer zelden langer dan 2m. En het stopt ook net boven de schaafbank dus als ik een lang stuk in de lucht wil draaien moet ik gewoon 1 m opzij stappen.
er gaan wel 3 verticale palen staan op de lijn tussen schaaf en paneelzaag, in sketchup heb ik de machines getekend en alles berekend zodat ik volledige standaard platen met marge in éénder welke richting kan bewerken. Die palen denk ik zelf te kunnen gebruiken om een soort van ingebouwde rol-steun in te bouwen voor het schaven van erg lange stukken.

Het enige dat mij dwars zit is de verstekzaag die tegen de muur staat, daar zaag ik regelmatig stukken op van 4-5m lang, maar ik kan die nog steeds van links inbrengen waar dat hout ook ligt.
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
zoals je de kolommen nu getekend heb, heb je kans op knik. Dus best 90° draaien. Of daar eerder opteren voor vierkant profiel. Hoe ga je ze in de vloer bevestigen?

Voor de rest een lange balk tegen de muur met chemische ankers. In die balk halfhoutse verbindingen voorzien voor de dwarsbalken en zo verder bouwen

Of werken met kaders: lange balk tegen de muur en dan daar bovenop de kaders. Zelfde verhaal aan de kolom-kant. Of de kaders ineens als structureel element.. er zijn nogal veel mogelijke manieren :)

inspiratie:

http://strohuis.wordpress.com/2012/04/14/het-houtskeletplan-is-klaar/
http://www.stibabouwbedrijf.nl/images/garage/Garage-nieuw-016.jpg
http://elearning.msn.be/nl/sites/de...ures/passiefhuisleuven_zoldervloer_etc_03.jpg

https://www.google.be/search?q=hout...construction+floor&safe=off&tbm=isch&imgdii=_

https://www.google.be/search?q=hout...uction+loft+garage&safe=off&tbm=isch&imgdii=_


je kan ook eens kijken naar Steico-balken, dat scheelt in gewicht.

Kan je evt verbinden met de dakcontructie? Zo kan je evt kolommen elimineren. Maar laat dat best even uitrekenen door een ingenieur stabiliteit!
 
Laatst bewerkt:

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Tweede versie dan, met vierkant palen en een half hout verbinding voor de drager, die dan ook minstens 20cm hoog zal zijn.

De oversteek is berekend op de breedte van osb platen, in dit geval steekt het 1m10 over, korter lijkt te kort en langer lijkt riskant.
Aan de drie balken die verder uitsteken komt de verlichting te hangen.
De manier van de palen vast te maken aan de grond heb ik nog niet gekozen

Het huidige dak gebruiken als steun is niet een goed idee, dat zijn spanten van ongeveer 40 jaar oud die 16m overbruggen zonder tussensteun. Ik snap zelf niet hoe dat kan houden en ze zijn nog kaarsrecht.

hangarverdiep2.jpg

Vroeger was dit een stal met een verdieping waar stro op gestockeerd werd, die hebben we een 6 tal jaren geleden uitgebroken, dat was ongeveer een jaar werk. Dat waren balken van 175x65 mm die 5 en 6m moesten overbruggen! Die waren dus serieus aan het doorbuigen, want we vulden die tot aan de nok, dus ongeveer 5m hoog met stro 10.000 balen. En er was geen beplanking op, je liep op de balken, zo kon je het stro direct op de koeien gooien!
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
20cm is geen standaard maat voor balken. 22 (boven en onder geschaafd) wel. Wanneer je de drager voorziet in een sectie van 22cm, dan heb je met 2 kolommen voldoende. (1 balk van 4,5meter lengte en afmetingen 22cmx7cm draagt gemakkelijk tussen 3kN en 4kN (1kN = 100kg/m²)) Met 3 kolommen zit je dus zeker safe.

De overspanning van 2,5meter kan met diezelfde belasting verkregen worden door balken van 18x3,8cm, geplaatst op 40cm h.o.h.

Wat de overkragen betreft geld hier 1 gulden regel: nooit meer dan 1/3 van de overspanning overkragen.
Uw overspanning = 2,5m, dus maximum overkraging = +-0,8m
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Dankjewel voor de technische input!

Met twee steunpalen zou de middelste langs de schaafbank vallen, en die klapt juist naar die kant open dus dat zou niet werken, ook niet ivm de afzuiging die beter iets achter de machines omlaag komt. 3 palen komt dus beter uit, en kan zeker geen kwaad blijkbaar!

Wat betreft de oversteek moet ik nog iets vinden. Alles gaat afhangen van de standaard lengtes die ik geschaafd kan vinden. Die regel van 1/3 is ook geldig als je de kolom en de oversteek versterkt met een schuine balk? ik zie het nut van de regel wel, kwestie van de hele boel niet te doen kantelen als je teveel gewicht aan één kant zet.
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Geschaafde standaardlengtes zijn oplopend per 30cm en 196mm is toch ook een standaard maat of vergis ik me?

196mm is eerder een maat voor spanten/latten denk ik.

In de bouw worden vooral 15cm, 18cm en 22cm gebruikt. Tenzij deze 196mm mss de ruwe afmeting is van een 18cm en na schaven uitkomt op 180mm...
 

tuoh

Oud hout
Klopt, 196mm is een courante maat voor spanten daken, 38mm x 196mm bijvoorbeeld. De laatste jaren word er in de houtzagerijen heel zuinig gezaagd:p Alle breedtes worden onder de maat gezaagd, 183mm is 175 à 178mm geworden, 230mm is nu meestal 223 à 225mm, en 205mm meet nu meestal 195 à 198mm. De diktes zijn over het algemeen ook wat magerder gezaagd dan vroeger, maar de verschillen zijn hier minder uitgesproken.

Niet vergeten dat de huidige maatvoering afkomstig is van de oorspronkelijke Engelse maatgeving:D 6duim was 155mm, 7duim was 185mm, 8duim was 205mm, terwijl 9 duimer dan weer 230mm was. Daarom ook dat de lengtematen bij Europees naaldhout oplopen per 300mm, laat dat nu ongeveer één voet zijn. 1800, 2100, 2400, 2700, 3000, 3300, 3600, etc.

Mvg,

André
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.446
394
Dordrecht
Volgens mij is het iig gewoon te bestellen in 71 en 96mm breed. Daarmee zou het volgens mij prima geschikt zijn voor de vloer, toch?
 

tuoh

Oud hout
@Emilio, dat gaat enkel op voor Oregon en Douglas bij mijn weten.

De "standaard" houtmaten bij timmerwerk in RNG en Vuren zijn 63 x 150 en 63 x 175mm. De logisch erop volgende afmeting 63 x 195mm vind je niet omdat hier altijd geopteerd word voor 75 x 225mm in Douglas:p
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.446
394
Dordrecht
Volgens mij ook gewoon in vuren, kan het niet nakijken, kan vanaf hier niet inloggen helaas. Meen me herinneren dat ik het wel eens heb toegepast in een project, maar dat is wel even geleden.
Dat het niet de meest gangbare maat is heb je sowieso gelijk in, meest gebruikt is een geschaafde hoogte van 171, 221 of 246mm en een breedte van 71 of 96mm. Dit is dan vaak nog een mm-tje ofzo krapper geschaafd ook...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.