Kersenhout drogen

Arnoud Delporte

Actieve deelnemer
29 sep 2013
50
0
Ik heb een partijtje snoeisel van een -overigens prachtige- 75 jarige kerselaar gekregen. De meeste stukken zijn aan de korte kant en zullen waarschijnlijk lepels worden, maar er zijn ook een paar stukken bij waar ik een wandelstok van zou willen maken. Ik wil er een handvat aan hebben, dus de afwerking lijkt mij best na het drogen te geschieden. Maar laat ik het hout best eerst in zijn geheel drogen of haal ik er al de ruwe vorm uit om die dan te laten drogen voor de afwerking? En wat zijn dan de risico's op splitsen en vervormen?
Alvast bedankt voor de hulp, hier is al een foto van het hout in kwestie:
kers.jpg
 

moerman

Actieve deelnemer
5 okt 2011
38
0
Wat ik doe is de schors er af halen en dan de delen in kwarten splijten. Vervolgens de uiteinden in gesmolten kaarsvet dompelen. Ik heb hiervoor een afgedankte koekenpan van ongeveer 30 cm doorsnede, daar past bijna al mijn hout in na het kloven.
 

Arnoud Delporte

Actieve deelnemer
29 sep 2013
50
0
Dankjewel voor de suggestie, moerman. Ik was ook al een beetje in die richting aan het denken als ik het hout in zijn geheel zou drogen. Al zal ik het waarschijnlijk maar in helften doen, want echt dik is het niet.
 

tuoh

Oud hout
Kleine objecten zoals lepels mag je gerust uit nat hout vervaardigen, laat na het snijden die dingen een paar dagen drogen en je kan ze schuren en verder afwerken. Zolang je werkt met gekliefd hout gaat er niet veel mislopen. Voor snijwerk zoals lepels en dergelijke is het belangrijk om je basismateriaal niet te zagen maar te klieven, dit geeft een veel sterker en stabieler eindresultaat.

Dergelijke kleine objecten drogen heel snel en quasi zonder gevaar op scheuren en dergelijke:D
 

Arnoud Delporte

Actieve deelnemer
29 sep 2013
50
0
Bedankt voor de tip, tuoh. Klieven ging ik sowieso doen, om de simpele reden dat ik wel een bijl maar geen zaagtafel of lintzaag heb.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.