Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 16

Constructie voor aquarium

Beste iedereen,

Voor de eerste keer op dit forum met een voor mij belangrijke vraag dus weet niet of ik deze vraag op de juiste plek stel...

Kan iemand een inschatting maken wat deze constructie zou moeten kunnen dragen, kg?

• 18 mm multiplex
    • 100 cm hoog
    • 60 cm breed
    • 60 cm lang
    • Extra rand van 5 cm, 18 mm multiplex zowel onder bovenplaat als boven onderplaat
    • Strip 12 cm, 18 mm multiplex aan voorzijde
    • Multiplex zit vast met hout biscuits, houtlijm en de twee extra randen

Is dit op een of andere manier in te schatten of is dat niet mogelijk?

Het aquarium zal 60(l)x60(b)x50(h) zijn = +/- 190 kilo met stenen etc.

Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      IMG_0645.jpg
Bekeken:   247
Grootte:   11,1 KB
ID:        12307 Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      IMG_0648.jpg
Bekeken:   245
Grootte:   15,0 KB
ID:        12308 Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      IMG_0790.jpg
Grootte:   14,3 KB
ID:        12309 Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      IMG_0793.jpg
Bekeken:   246
Grootte:   13,6 KB
ID:        12310 Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      WP_001219.jpg
Grootte:   14,9 KB
ID:        12311

Alvast bedankt voor de antwoorden!

Dit is overigens de bak op het meubel, hier komt nog een deurtje voor.

De 50 cm zal ongeveer 40 cm waterhoogte zijn dus misschien iets minder gewicht dan is aangegeven maar liever te veel dan te weinig ingeschat.

Naam:      newtank2014.jpg
Bekeken:   253
Grootte:   69,0 KB
ID:        12312

De bakken/kasten van juwel staan ook op 18mm kasten (spaanplaat ?) en die zijn er zelfs groter
    Of je verbindingen het ook aan kunnen weet ik niet
    Met een hamer past alles...

Is er geen mogelijkheid om bijvoorbeeld in de hoeken extra volhouten balkjes te plaatsen die enerzijds doorbuigen van het multiplex voorkomen en anderzijds ook zelf het blad helpen ondersteunen?

Ik dacht eerst even MDF gelezen te hebben en dat zou ik niet vertrouwen, maar in 18mm multiplex van degelijke kwaliteit moet het wel kunnen lijkt me.
    Ik heb zelf ook een terrarium van betonplex (watervast multiplex) wat alles inbegrepen zo'n 120kg weegt en dat staat op 2 LACK tafeltjes van ikea (spaanplaat van €5)

Verder ook een 200L aquarium in 18 mm betonplex en dat staat ook al dik 2 jaar stevig op de kast!

Wat komt er in qua visbestand?

Ik zou niet bang zijn voor doorbuigen aangezien het gewicht over de hele plaat verdeeld wordt. Als je hem vol hebt met water kan je altijd nog even voelen aan het geheel of de boel nog stevig staat. En ook sowieso zo'n rubberen matje tussen je bak en de multiplex plaat om eventuele oneffenheden op te vangen. Dan moet het zeker wel goed komen.
    Veel stenen.. Ciclidenbak.. Tanganyika of Malawi?
    Laatst gewijzigd door Woldenga; 08-01-14 om 16:01.

Niet het doorbuigen van het blad, maar het doorbuigen van de wanden is waar ik voor vreesde...

Dit draadje moet ik niet teveel lezen, mijn vrouw is zeer verblijd dat ik van die hobby af ben (stond hier in huis ca 7000 liter (bakken/filters bij elkaar) met discussen
    De stroomrekening loog er niet om elke maand (kachel hoefde nooit aan, bakken hielden het huis wel warm :-)

Naam:      aquarium_3.jpg
Bekeken:   161
Grootte:   44,5 KB
ID:        12330

Mochten er liefhebbers zijn, dan kan ik nog wel wat plaatjes plaatsen
    Met een hamer past alles...

*kwijl*

Altijd interesse! Maar misschien niet dit topic daarmee kapen?

Eventueel kan boven de bioloog nog weer een plank gemaakt worden. Gaten er in boren om de buizen door heen te voeren, en dan blijft er nog genoeg stevigheid over om te voorkomen dat de wanden doorbuigen. Plus dat er dan nog weer ruimte wordt gemaakt om diverse aquarium toebehoren er in te stallen.

Forum Rechten