speelgoed pakhuisje

Nerflander

Actieve deelnemer
5 feb 2011
291
6
Steenwijk
Het ging de laatste tijd op ons forum nogal eens over speelgoed.
Dat bracht me op het idee, om een paar foto's te plaatsen van een speelgoed pakhuisje, dat ik onlangs heb gemaakt.
Een behoorlijk bewerkelijke klus, maar wel heel leuk.
Het begon met een SketchUp tekening:
pakhuisje 3.jpg

En dit was het resultaat:
speelgoed-pakhuisje.jpg

Ik vind berkentriplex geweldig mooi materiaal om mee te werken. Ben wel heel blij met de voorritser op m'n zaagmachine. Als zeilliefhebber ken ik het een en ander aan knoopjes. Het hier gebruikte knoopje gebruik je op een boot tegenwoordig trouwens niet zo vaak. Dat was misschien meer iets uit oude piratentijden: het is een strop!

speelgoed-pakhuisje close up van takeltjes.jpg

In het haspel-systeem zit een klusje op de draaibank verstopt. Ik wilde geen haspel van metaal maken, maar dan is het wel een uitdaging om een constructie te bedenken die voldoende stevig is. Hier heb ik gebruik gemaakt van ramin, een saaie maar wel sterke houtsoort, dat aardig kleurt bij het berkentriplex.
speelgoed-pakhuisje close up van haspel buiten.jpg

speelgoed-pakhuisje close up van haspel binnen.jpg

Het onderdeel van ramin vormt één geheel, dat (van binnen naar buiten) in drie trappen of diktes gedraaid is: (i) een dun gedeelte dat past in een boorgat in de steun, (ii) een iets breder stuk waar het touwtje op draait, en (iii) aan de buitenkant een bredere schijf, die in een nauwsluitend gat in de draaischijf zit gelijmd. De maatvoering luistert hier nauw, omdat het haspeltje anders niet soepel draait.
 
Laatst bewerkt:

Nerflander

Actieve deelnemer
5 feb 2011
291
6
Steenwijk
Vraagje: waarom dat gat in het dak?

Antwoord: Daar zit een handgreep, om het pakhuisje aan te dragen. Het bleek niet zo gemakkelijk, om het pakhuisje hiermee hoger op te tillen (het is daar te zwaar voor), dus daarom ook nog maar een paar handgreepjes aan de zijkanten gemonteerd.

speelgoed-pakhuisje close up van dakje.jpg
 
Laatst bewerkt:

Nerflander

Actieve deelnemer
5 feb 2011
291
6
Steenwijk
Fraai gedaan. Ik moest even wennen aan de scharnieren, maar eigenlijk staat het hartstikke leuk! Hoe groot is het pakhuis?

jaap

Bedankt voor het compliment. :eek: Ik heb inderdaad wel gedubd of ik de scharniertjes zo zou bevestigen of toch maar niet, maar a) het is denk ik sterker op deze manier; b) het is zo een stuk eenvoudiger om de deurtjes in één vlak met de voorgevel te krijgen. Ik gokte er ook een beetje op, dat het wel aardig zou staan.

Het pakhuisje is 800mm hoog, 600mm breed en 350 mm diep. Ik heb berkentriplex dikte 12mm gebruikt.
 

Deasha_ltd

Nieuw lid
8 jan 2014
13
0
Heel erg leuk gedaan!
Doet me denken aan een garage die me pa vroeger voor me heeft gemaakt!
3verdiepingen met een 'auto lift' welke omhoog gehaald kon worden door een gelijk takelsysteem.

:cool::cool:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.