zelf schuifdeurkast maken, welke materialen?

Paulo1997

Actieve deelnemer
27 dec 2013
259
0
Pijnacker
Ik ga binnenkort zelf een kast maken in mijn woonkamer, deze komt in een soort nis te staan.
afmetingen van de kast: 250x286x50 (hxbxd) de kastplanken worden 69 cm breedt
Bekijk bijlage kastwoonkamer perfect.skp

Ik was eerst van plan op de kast van meubelpanelen te gaan maken van de bouwmarkt, maar nu ik op internet kijk zie ik ook veel kasten die van MDF gemaakt zijn.
wat zou de beste keuze zijn en waarom?

en dan nog de deuren voor de kast, ik wil 4 schuifdeuren van rond de 80cm breed, hier ook mijn vraag welk materiaal kan ik hiervoor het beste gebruiken?
de deuren wil ik graag zelf maken omdat als ik de deuren op maat laat maken het toch wel een duur geintje wordt.

heeft iemand nog tips voor schuifdeurrailsen? mijn voorkeur gaat uit naar een rollend systeem omdat ik bang ben dat mijn plafond een hangend systeem niet kan dragen.
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Meubelpanelen zijn goedkoop maar lastig te verzagen ( breekt uit bij de randen) en niet echt sterk door de veelal gebruikte vezelplaat. MDF is een optie omdat dit goed te bewerken is en ook niet al te duur maar dient goed voorbewerkt te worden vooraleer je kunt schilderen. Spuiten geeft een beter resultaat maar is duur.
Persoonlijk zou ik een multiplex gebruiken, hier heb je verschillende soorten in wat betreft kleur. Het laat zich goed bewerken en heeft een mooie uitstraling wanneer dit gelakt is. (persoonlijke mening)
Voor een railsysteem zou ik voor beide kiezen, zowel rollend als hangend. Dit omdat het vrij grote deuren zullen zijn en dus een hoger gewicht hebben. Echter denk ik niet dat je plafond zal bezwijken door dit gewicht ;)
 

Paulo1997

Actieve deelnemer
27 dec 2013
259
0
Pijnacker
bedankt voor je reactie maar mijn probleem hierbij was dat multiplex bij mijn houthandel maar tot 244 cm lang gaat en ik heb 250 cm nodig
 

Jeevanbee

Actieve deelnemer
11 mei 2013
231
0
Doetinchem
Dan zou ik even verder zoeken naar een andere houthandel. Er zijn er genoeg die panelen met een afmeting van 250x125 hanteren.

Nadeel hiervan is dat als de fabrieksranden niet netjes zijn je hier niet veel speling hebt. Misschien dat je aan boven en onderzijde een rand kunt plaatsen tegen plafond/vloer zodat je met een iets kleinere maat weg kan?
 

Jeevanbee

Actieve deelnemer
11 mei 2013
231
0
Doetinchem
Bij het aanschaffen van multiplex wel opletten welke kwaliteit er geleverd wordt. Het is zo jammer als je een reparatiestuk in zicht krijgt! :(
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Ah ja dat is zo. Ik begrijp hieruit dat je dus de deuren over de volledige lengte wilt gebruiken maar je hebt ook plaats nodig voor je rol/hang geleiders. Ik neem aan dat je ook een bodem in je kast wilt en een plafond, dit neemt ook al ruimte in beslag, hierdoor kun je waarschijnlijk die overige 6cm wel overbruggen. (ik kan die bijlage niet openen omdat ik dat programma niet heb)
 

Paulo1997

Actieve deelnemer
27 dec 2013
259
0
Pijnacker
de kast maak ik totaal 50 diep en daar komen dan de schuifdeuren voor. de afstand van mijn vloer tot mijn plafond is 250 cm.
 

Jeevanbee

Actieve deelnemer
11 mei 2013
231
0
Doetinchem
Ah ja dat is zo. Ik begrijp hieruit dat je dus de deuren over de volledige lengte wilt gebruiken maar je hebt ook plaats nodig voor je rol/hang geleiders. Ik neem aan dat je ook een bodem in je kast wilt en een plafond, dit neemt ook al ruimte in beslag, hierdoor kun je waarschijnlijk die overige 6cm wel overbruggen. (ik kan die bijlage niet openen omdat ik dat programma niet heb)

Ik denk dat je hier de oplossing al hebt...Aan de bovenzijde en onderzijde van je kast een goot maken met een hoogte van 5 cm en je bent er. Denk dat je hier geen hinder van gaat ondervinden in je kast.
 

bartg

Actieve deelnemer
3 jan 2012
191
2
Genk, Belgie
Ivm houtsoort;

welke afwerking wil je; geverfde deuren, hout?

Voor geverfd zou ik voor MDF gaan, heb dat zelf ook al gemaakt . Enig nadeel is dat MDF loodzwaar is, dus je zal altijd net weer de zwaardere scharnieren of geleiders nodig hebben.

Een vloer en ene plafond zijn nooit recht, dat vang je onderaan op door ene plint te zetten, en bovenaan een paslat.

Vermits een plaat meestal 244 is, zou ik gokken op een deuropening die wat kleiner is, bvb 240 of zo, dus een plint van 6 en een pasla van 4 bovenaan.

Als je de leggers uit MDF wil maken, dan moet je de planken verstevigen, want MDF kan op die breedte niet veel dragen.

Je kan dat makkelijk doen door er gewoon planken dwars op te lijmen.

Voor die breedte; wat ik zou doen, is 3 kasten maken, die ter plekke op een plint zetten en dan die 3 kasten aan mekaar schroeven.

Met plint bedoel ik dus een raam zo groot als de totale kast breedte * diepte, die op de grond ligt, beste te maken in grenen/den, bvb planken vnan 18, 60 hoog, plint is dan pakweg 45 cm diep, kast staat er achteraan op en vooraan steekt die plint dan 5 cm dieper onder de kast.

Achteraf maak je van MDF 1 lange plank van 6 cm hoog, verven en tegen de grenen lijmen als frontje.

Ik zou ook een systeem gebruiken dat rolt op de onderste geleiders, en niet hangend. Een hangend systeem vraagt altijd om een moeilijke/lelijke oplossing onderaan , vind ik.

Veel plezier ermee.
 

Giovanni

Nieuw lid
14 nov 2017
1
0
Ondanks dat het topic al wat verouderd is, blijft de vraag uiteraard bestaan welk schuifdeurrailsysteem nou het best gebruikt kan worden is om zelf een kast te maken. Dit als voordeliger alternatief voor een kast op maat. Hiervoor heeft StoreMax een assortiment genaamd StoreMax Basic H-20/R-20, H-40/R-40, H-60/R-60 H=hang of R=rol op de markt gezet (zelfbouwschuifdeuren van diverse gewichten en hoogtes), deze zijn te verkrijgen in vrijwel iedere bouwmarkt. Als deurvulling kun je tegenwoordig kiezen voor zowel hout als textieldeuren.

Mocht je wat inspiratie zoeken, kijk dan eens op https://nl.pinterest.com/storemaxkasten/zelfbouw-schuifdeuren/:cool:

Ik ga binnenkort zelf een kast maken in mijn woonkamer, deze komt in een soort nis te staan.
afmetingen van de kast: 250x286x50 (hxbxd) de kastplanken worden 69 cm breedt
Bekijk bijlage 12292

Ik was eerst van plan op de kast van meubelpanelen te gaan maken van de bouwmarkt, maar nu ik op internet kijk zie ik ook veel kasten die van MDF gemaakt zijn.
wat zou de beste keuze zijn en waarom?

en dan nog de deuren voor de kast, ik wil 4 schuifdeuren van rond de 80cm breed, hier ook mijn vraag welk materiaal kan ik hiervoor het beste gebruiken?
de deuren wil ik graag zelf maken omdat als ik de deuren op maat laat maken het toch wel een duur geintje wordt.

heeft iemand nog tips voor schuifdeurrailsen? mijn voorkeur gaat uit naar een rollend systeem omdat ik bang ben dat mijn plafond een hangend systeem niet kan dragen.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.