Bijverwarmen: overgaan van propaan op LPG

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Allereerst mijn dank voor al jullie reacties. Top !!

Is het koud dan?? Jullie doen net alsof het winter is:D:D:D

Hahaha... nee hoor, geen last van. Sterker nog: ik sta momenteel in T-shirt met korte mouwen te klussen ;)

Maar... lijm en verf hebben wel een wat hogere temperatuur nodig om goed te kunnen verwerken. Extra lang wachten tot een en ander weer droog is kost me gewoon teveel tijd. Ik merk nu al dat ik meer en meer achterloop op mijn schema... :(

Mijn werkplaats staat een meter of 20 vanaf mijn huis. Daar komt nog eens bij dat de vorige bewoners "vergeten" zijn een luik te maken voor het kunnen benaderen van de kruipruimte. Ik heb ook werkelijk geen idee waar dit luik zich zou moeten bevinden. Navraag bij diverse buren leerde mij dat het luik zich op diverse plaatsen zou kunnen bevinden :eek:. Hoewel het om rijtjeswoningen gaat, blijkt dit per huis verschillend te zijn (?!!) Aangezien de gehele benedenverdieping (woonkamer, keuken, hal) voorzien is van een houten vloer zonder dillitaties o.i.d. durf ik het niet aan om te gaan zoeken. (Nu willen we wel graag een nieuwe vloer maar we hebben het over bijna 85 m2, dus tsja... ;) ).

Door deze afstand i.c.m. het lastiger reguleren van de temperatuur valt CV eigenlijk meteen af. Omdat ik niet onder de vloer kan valt aanleggen van een gasleiding eigenlijk ook af. Isoleren is een goed alternatief, maar gaat wat ten koste van de sfeer en het karakter die er nu is. Pfff... lastig allemaal.

Misschien toch maar een nadenken over een klein houtkacheltje...
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Gaat misschien een beetje ver, maar je kan vaak onder je fundament doorgraven van buiten uit om in je kruipruimte te komen. In een vorig huis heb ik dat ook moeten doen omdat een deel van de kruipruimte niet bereikbaar was en ik juist daar afvoer, water en 220 nodig had. 't Is even wat graven, maar daar krijg je het weer lekker warm van!

Groet, Rob.
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Als je meterkast aan de gevel zit kan je evt. ook bovengronds naar buiten met een gasleiding en dan om het huis heen naar de werkplaats. Hier in 't veen zakt de boel in sommige wijken 3 cm per jaar. Daar komen alle gasleidingen bovengronds de woning binnen, om afscheuren aan de gevel te voorkomen.

Groet, Karel
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.056
65
@Jaap: Die Zibro's vallen qua kosten (brandstof) ook nog vies tegen en bovendien merk ik dat ik na een uurtje in een ruimte waar zo'n kachel staat te branden ik pijn in mijn hoofd krijg, of er nou voldoende ventilatie is of niet. Er komen toch verbrandingsgassen vrij in dezelfde ruimte waarin ik adem moet halen. :eek:

Mijn schoonvader had zo'n ding in zijn goed geïsoleerde stacaravan. Om het een beetje aangenaam te krijgen in de winter (rond de 18 graden) verstookte hij voor rond de vijf euro per dag en hield er ook nog koppijn en een misselijk gevoel aan over. Er hangt nu weer een gaskacheltje.

Groet, Rob.

Je moet met zo zibro kachel wel luchten. Als je hem op originele zibro olie stookt dan kost het nog wel aardig wat.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Ik zou gewoon voor een houtkachel gaan. Die pijp kan via het dak of via de gevel afvoeren. Op marktplaats vind je zat oude houtkacheltjes. Neem wel een gesloten kachel en kijk of er een vlamkeerplaat in zit met secundaire verbranding. Daar kan je gewoon alles in gooien qua hout, wel twee keer per jaar je pijp reinigen (zeker ook als je er MDF resten in gaat gooien)
 

avos

Post veel
10 nov 2008
776
117
omg Haarlem
Een belangrijke vraag die je zou moeten beantwoorden mi. is wil je het alleen warm hebben op het moment dat je er bent of wil je de ruimte ook vorstvrij kunnen houden. In dat laatste geval is een houtkachel minder voor de hand liggend want s'nachts bijvullen zit je niet heel erg op te wachten denk ik. Je hebt dan wel weer speciale echt gesloten kachels die je in de avond flink kan vullen, maar die kosten meer…

Als het alleen gaat om het moment dat je er bent, dan is een houtkachel nog wel een optie. (ook relatief goedkoop, met name als je e.e.a. zelf kan doen)

Een gasleiding hoeft zoals genoemd niet perse ondergronds worden gelegd. Als je keuken aan de achterzijde zit, kun je dus vanaf je keuken door de gevel naar buiten. Wel even goed kijken naar de reglementen qua benodigde mantel etc..
Voordeel van gas is zoals eerder genoemd dat je een gevelkachel met thermostaat hebt, wordt het te koud (s'nachts)dan springt de kachel even aan. En anders terug naar waakvlam.
 

hans0304

Nieuw lid
10 jan 2014
1
0
Vul gewone propaanfles NIET bij

Je kunt vulnippels kopen om gewone butaanflessen te vullen met LPG, dan ben je voor ik geloof iets voor 30 euro klaar
Zoals eerder gezegd mag het in nederland niet, omliggende landen wel

http://www.lpg-vulnippel.nl/

Hier vind je ook een gebruiksaanwijzing

Het zelf bijvullen van een gewone butaan- of propaanfles is LEVENSGEVAARLIJK en mag in geen enkel land. Propaan is zeer explosief. Ook het vullen van een fles tot maar 80% kan grote gevaren opleveren. Autogas bestaat uit een mengsel van propaan en butaan. Bij lagere temperaturen gaat propaan over in gasvorm, maar blijft butaan in de fles achter. Door vervolgens voor 80% bij te vullen ontstaat een levensgevaarlijke situatie omdat de fles kan exploderen. Dit kan ook gebeuren als de meter bij het tankstation een keer niet goed werkt. Je brengt niet alleen jezelf in gevaar, maar ook je omgeving. De gevolgen zijn niet te overzien. Kortom: NOOIT DOEN.

De enige flessen die je veilig zelf kunt vullen zijn navulbare LPG-flessen. Deze flessen zijn voorzien van een vulbegrenzer (op 80%), een overdrukbeveiliging (waardoor explosie onmogelijk wordt) en een inhoudsmeter. Officieel mag je op het moment van schrijven om onduidelijke reden bij Nederlandse tankstations alleen autogas afnemen ten behoeve van tractie (auto, maaier) en niet voor verwarmingsdoeleinden. Het heeft niets met veiligheid en belasting te maken. In de praktijk kun je de navulbare fles in de meeste gevallen echter zonder problemen vullen. De kosten zijn ongeveer de helft, maar je moet wel eerst een navulbare fles aanschaffen.

Een bijkomend voordeel van de navulbare fles is dat je hem kunt vullen voordat hij helemaal leeg is. Je kunt hem vullen wanneer het uitkomt en je komt nooit meer met een lege fles te zitten.
 

WillemLimmen

Actieve deelnemer
21 feb 2013
141
1
Ekko, kijk eens op het ecologieforum naar de rocketstoof. Is eenvoudig van afval te maken en gebruikt ongeveer 1/10 van een 'normale' houtkachel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.