Bijverwarmen: overgaan van propaan op LPG

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Goedemorgen forumleden !

Bij de bouw van mijn garage annex werkplaats heb ik het dak laten voorzien van iso-platen, maar voor het overige is het niet geïsoleerd. Gezien de veranderde omstandigheden (door de economische malaise zit ik thuis...) spendeer ik momenteel aardig wat uurtjes in mijn garage annex werkplaats.

Voor het lijmen en verven is het toch wel noodzaak dat de temperatuur minimaal ergens tussen de 15 en 20 graden ligt. Middels een terrasverwarmer (zie foto) lukt dat aardig. Maar... nu merk ik dat het gas toch redelijk vlot er doorheen gaat. En... dat een vulling propaangas niet minder dan € 40,= kost (grote fles). Dat was wel even slikken, temeer ik nu (na iets meer dan een maand) alweer bijna aan de volgende fles moet gaan beginnen. :eek: :(

Geld voor isoleren is momenteel niet voorhanden. Gezien de situatie hier ter plaatse wordt een houtkachel ook een wat lastige (lees: dure) oplossing. Dus moet ik het zoeken in goedkopere brandstof. Iemand attendeerde mij erop dat je terrasverwarmers ook op LPG kan laten branden. Dat zou enorm schelen op de kosten.

Maar... surfend op het web kom ik nog niet zo 1,2,3 de oplossing tegen. Heeft iemand voor mij tips, adviezen, "do's and don'ts" ??

Vol verwachting klopt mij hart... ;)

Terrasverwarming.jpg
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Mijn vrouw heeft onder mijn toezicht een sleuf gegraven waar o.a een gasleiding vanaf huis naar de schuur en naar haar kasje.
Materiaalkosten ongeveer €400
Gasleiding op zich kost zoveel niet, maar al dat koperwerk wel.
Arbeidskosten om het door een installateur aan te laten sluiten €60
Kachel met thermostaat €25

Op LPG stoken kan heel goed, maar heb je een dampgasfles voor nodig.
Die kan je bij een pompstation gewoon vullen (officieel mag dat niet) in omliggende landen wel.
Ik dacht dat zo,n goedgekeurde fles rond de €200 kost.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Je kunt vulnippels kopen om gewone butaanflessen te vullen met LPG, dan ben je voor ik geloof iets voor 30 euro klaar
Zoals eerder gezegd mag het in nederland niet, omliggende landen wel

http://www.lpg-vulnippel.nl/

Hier vind je ook een gebruiksaanwijzing
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Niet zo zeuren, gewoon hard doorwerken, krijg je het vanzelf warm :D

Gekheid en stokjes: ik zit met hetzelfde probleem. In mijn werkplaatsje heb ik een 2Kw elektrisch kacheltje staan met een ventilator. Bij een beetje koud weer moet ik dat om 1600 uur aanzetten om rond 1900 uur zonder totaal verkleumde klauwen te kunnen werken. Kost ook een burgermansfortuin aan stroom. Een houtkachel zou ideaal zijn, want ik kan goed aan gratis brandhout komen met een beetje moeite, maar rookafvoer wordt een probleem in mijn woonwijk. Mijn buren hebben een terrasverwarmer die ik mocht proberen, maar daar werd ik ook niet echt vrolijk van. Heet hoofd en koude poten. En je hoorde het gas inderdaad de bank uit suizen, erg duur in gebruik. Aan LPG wil ik niet beginnen, te weinig verstand van gasinstallaties om dat verantwoord te kunnen doen.

Wat een beetje geholpen heeft is mijn fijnstoffilter. Die hangt aan het plafond en wijst nu met de uitlaat flink schuin naar beneden, zodat de opstijgende warme lucht uit mijn elektrisch kacheltje weer richting voeten en handen geblazen wordt. Dat scheelt een merkbare slok op een borrel.

Een paar jaar terug kwam k ergens op het net een stukje tegen over een stenen kachel die opgewarmd werd door middel van die gel die gebruikt wordt in nep openhaarden. Volgens de schrijver hield hij met erg weinig gel zijn hok warm doordat de stenen de warmte lang vasthielden en langzaam weer afgaven. Iemand eng idee?

Als laatste ben ik aan het onderzoeken of ik mijn CV naar mijn schuurtje kan krijgen. Dan moet ik met lange pijpen door de tuin heen (metertje of tien) dus ik vrees dat daar veel te veel verloren gaat. Bovendien zou ik dan mijn schuurtje weer goed moeten isoleren, kost ook weer klauwen met geld.

Je ziet, ik ben er ook nog niet uit. Voorlopig blijft het afzien en kleumen, ben ik bang. :mad:

Groet, Rob.
 
Laatst bewerkt:

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
wat bedoel je met houtkachel? Een pelletkachel of een ouderwetse "stoof" waar je hout in kan gooien? Bij optie 2 kan je nl heel wat goedkope zelfbouwopties bekijken. EN aan brandhout geraken is meestal toch ook niet onmogelijk?

En verder kan je via marktplaats enzo wel aan gratis isolatie geraken hoor. Kost wel tijd.. Op facebook zijn bvb ook van die weggeefgroepen waar je een oproep kan plaatsen dat je overschotten isolatie zoekt ;)
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Hoe is het met de vroeger zo populaire Zibro kacheltjes? Overigens is de beste manier om stookkosten te beperken, isolatie. Een goede vriend maakte een paar jaar geleden ook grote geïsoleerde ruimte (groot genoeg voor 2 jachten van 12 meter) van pur platen in een oude ligboxenstal. Die platen zijn een cm of 6 dik en aan beide zijde met een soort papier beplakt. Alles goed tocht dicht gemaakt en al zonder verwarming was het er in de winter prima te doen. Met een 5 kw elektrische kachel konden wij daar prima epoxy ed verwerken.

jaap
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
De goedgekeurde dampgastanks kunnen gewoon bij de pomp gevuld worden, er zit onder andere een automatische afslag op.
Dus het is volkomen veilig, wordt zeer veel bij Campers gebruikt

Bij mij gaat de kachel pas aan, in de schuur, als het in de buurt van de 5 graden komt.
Wordt er gelijmd laat ik het gewoon 3 keer zo lang in de klemmen zitten of ik zet het even in huis.

Rob, gasleiding ingraven, ben je van het hele gezeur af, ik heb 30meter leiding liggen.
Gelijk waterleiding, stroom en een loze leiding.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
@Jaap: Die Zibro's vallen qua kosten (brandstof) ook nog vies tegen en bovendien merk ik dat ik na een uurtje in een ruimte waar zo'n kachel staat te branden ik pijn in mijn hoofd krijg, of er nou voldoende ventilatie is of niet. Er komen toch verbrandingsgassen vrij in dezelfde ruimte waarin ik adem moet halen. :eek:

Mijn schoonvader had zo'n ding in zijn goed geïsoleerde stacaravan. Om het een beetje aangenaam te krijgen in de winter (rond de 18 graden) verstookte hij voor rond de vijf euro per dag en hield er ook nog koppijn en een misselijk gevoel aan over. Er hangt nu weer een gaskacheltje.

Groet, Rob.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
@rob, aha, dat is niet zo plezierig. Er is ook speciale brandstof voor las ik. De gassen die vrij komen zullen niet veel verschillen met propaan of lpg. Als je veel moet ventileren is het verlies aan warmte wel groot natuurlijk. Gas blijf ik altijd een beetje griezelig vinden, tenminste met flessen. Blijft over goed isoleren en een elektrisch kacheltje; maar geld kost het wel natuurlijk.

jaap
 

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
Na soortgelijke problemen te hebben ervaren heb ik aardig wat optie's onderzocht. Nadeel van Propaan/LPG kachels is naast de kosten ook dat ze de vuile verbrandingslucht in dezelfde ruimte uitstoten. Als je voldoende ventileert geen punt, maar hier kreeg ik nou juist koppijn van. En idd de kosten lopen aardig op.

Zibro is een alternatief, maar dan moet je wel de goede brandstof gebruiken. Wordt dan ook best kostbaar als je het vaak gebruikt.

Houtkachel heb ik ook bekeken, maar vond ik uiteindelijk minder geschikt om te installeren (kanaalplaten dak), te laten branden en de kosten liepen aardig op.

Ik heb uiteindelijk een gevelkachel geïnstalleerd. Daar ben ik erg blij mee. Heb een gasleiding naar de werkplaats aangelegd. Voordeel van de gevelkachel:
- uiteindelijk is aardgas nog steeds het goedkoopst icm aanleg(los van wellicht hout als je daar goedkoop aan kan komen)
- gevelkachel is 2e hands goed verkrijgbaar.
- themostaat. Dus staat in de nacht op waakvlam en gaan harder branden indien nodig.
- geen vocht en vuile lucht in de ruimte. Zuigt verse lucht van buiten aan en vuile lucht gaat rechtstreeks naar buiten. Dus schone lucht binnen!
- heb een leiding gelegd met speciale tyleenslang tbv gas, die kosten vielen redelijk mee.

Kortom, ik kan je een gevelkachel van harte aanbevelen. Maar het is wel 100% waar wat Jaap zegt. Isoleren is over het algemeen de goedkoopste manier van verwarmen.. Dus als je redelijk eenvoudig kan isoleren zou ik als eerste ook daar naar kijken.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Is het praktisch in jouw geval je garage te voorzien van cv radiatoren? Je kan vrij makkelijk en goedkoop aan tweede hands radiatoren komen en het moet al gek zijn als je de aanleg niet zelf kunt doen. Risicoloos. Droge schone lucht en relatief hoog rendement omdat je op een toch al werkend systeem zit. Nadeel is misschien dat omdat de garage slecht is geisoleerd het mogelijk 's nachts te veel afkoelt. Maar als je je lijm en verf anders opslaat is dat nadeel misschien te ondervangen.

Zelf zou ik nooit met kacheltjes zonder eigen afvoer beginnen noch met flessengas.

mvg
klaas
 

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
Los van afstand en warmte verlies vond ik het nadeel van koppelen aan de CV dat je dan ook gekoppeld zit aan de thermostaat in huis. Ik wilde op bepaalde momenten even flink kunnen stoken in de werkplaats om deze warm te krijgen en andere momenten weer bijna niks. Nu kun je de radiatoren wel knijpen als je de warmte niet nodig heb, maar extra warmte vragen gaat lastig..
Daarom de keuze voor een gevelkachel (met eigen afvoer dus)
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Kijk, dat zijn dan weer de voordelen van een kleine werkplaats.

Mijn plekje van 10m² (ofte 25m³) is eindelijk grondig geïsoleerd, dus dat hou ik bij buitentemperaturen van 0-5°C nog makkelijk op aangename werktemperaturen met een 600W convectortje aan de muur.
 

mdamsma

Actieve deelnemer
15 mei 2011
277
19
Ben zelf ook aan het zoeken naar passende oplossing (goedkoop en veilig)
Op mijn speurtocht deze site tegen gekomen http://www.gasproducten.nl/default.htm.
zie hun gasflessen
Ben er nog niet uit garage nog niet geïsoleerd, nog metalen deur (werkt als een omgekeerde radiator koud!!)
Mogelijk toch een gevelkachel maar dan op lpg ?? Of toch eerst alles isoleren, nog een winter in de kou?
En alles kost geld:(
 

jjjlll

Actieve deelnemer
isoleren en compartimenteren zijn idd waar je zou moeten beginnen.
Kijk, dat zijn nu goede adviezen:

Stoken heeft weinig zin, als je wanden niet goed geïsoleerd zijn en als het tocht.
Kijk eens wat je tegen een minimum bedrag kunt isoleren. Kijk daarnaast eens of je de ruimte kunt verkleinen. Zorg dat er niets tocht, leg eventueel planken op de vloer, dat scheelt alvast koude voeten.

Joep
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Sluit me aan bij advies van isoleren. Voorbije zomer schuur geïsoleerd en met een elektrisch kacheltje 2000 watt binnen een kwartier (stand 1200 watt) ideale temperatuur. Daarna te thermostaat lager anders wordt het te warm. Kacheltje gekocht bij de gamma voor net iets meer dan dertig eurootjes. Als je niet isoleert zijn de stookkosten een veelvoud van, naast het comfort haal je ook een deel van je investering terug.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Een elektrisch kacheltje is wel leuk, maar het vermogen is een beetje hoog, zodat er (te)weinig overblijft voor de machines:).
Of je moet in de gelukkige omstandigheid verkeren dat je kracht hebt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.