Massief hout laten schaven voor trap

pinochio

Actieve deelnemer
11 feb 2011
25
0
Geachte houters,

ik ga mijn rechte trap zelf bouwen maar het ontbreekt mij om de stukken te laten schaven.
Sommige houthandels doen dit wel maar die schaven dat op de vierzijdige schaafbank.
weet er iemand waar je uw hout juist kan laten schaven ?
ik ben van Belgie, meer bepaald O-vlaanderen.
Mvgr
Bert
 

pinochio

Actieve deelnemer
11 feb 2011
25
0
het is niet het hout waarover het gaat he. als je een kromme plank/balk in een vierzijdige steekt komt die er krom uit.
Voor een trap/ trede`s moet dat iets juister zijn.

als je eerst je stuk vlak en haaks zet op de vlakbank kan je dit natuurlijk wel door de vierzijdige steken.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
bij brede delen is het inderdaad soms nodig ze eerst even voor te vlakken zodat het scheluw zijn er uit is.
 

pinochio

Actieve deelnemer
11 feb 2011
25
0
Waar in Oost-Vlaanderen, Pinochio?
Zijn het enkel de tredes of ook de wangen?
Groeten,
Steven

Steven

ik ben van regio dendermonde, het zijn de tredes maar ook de wangen. ik kan dat perfect zelf maar begrijpelijk gaat me dat niemand zelf laten doen op hun machines.


Gr
Bert
 

Sid

Nieuw lid
21 jan 2011
6
0
Trappenhout is ook meestal niet te schaven op een vierzijdige ivm de breedte.
Ik doe het nog altijd eerst vlakken en dan door de vandiktebank, vervolgens tredes en trapbomen lijmen.
Daarna nog eens oppoetsen en op juiste dikte schaven.
Trappenhout kan je altijd wel bij een plaatselijke timmerbedrijf laten schaven.
Ikzelf zit in regio zuid-Limburg NL dus als je in de buurt bent kan ik het wel even schaven :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.