Deur andersom laten draaien.

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
De deur van de keuken naar het portaaltje bij de achterdeur draaide het portaaltje in, om meer ruimte te krijgen voor een kapstok ed heb ik de aanslag in het kozijn verwijderd en aan de andere kant weer gemaakt.

Doelstelling was zo te werken dat ik niks aan de deur hoef te doen, alleen het kozijn wil ik schilderen. Ik heb gekozen om met het haalmes het meeste hout te verwijderen, leek me wel leuk om dat een keer te proberen en scheel natuurlijk ook met het stof.


DSC03374.jpg

De maat afschrijven met een kruisstaal, ik heb wel gecontroleerd of de nieuwe sponningmaat hetzelfde is als de bestaande, ook gecheckt of het kozijn recht was aan alle kanten.

DSC03376.jpg

DSC03377.jpg
Bij het laatste hout weghalen het haalmes niet te ver doorsteken, eventueel uitschieten valt dan onder de aan te brengen aanslaglatten.

DSC03384.jpg
Foto gemaakt door m'n bijna 4jarige dochter, ik had het fototoestel op tafel liggen.

DSC03389.jpg
Hoeken inhakken met de beitel, bij de bovendorpel heb ik de beitel meer gebruikt, is toch lastiger met het haalmes.

DSC03410.jpg
Aanslaglatten op maat maken met de vlakbank/vandiktebank/zaagcombinatie (bij gebrek daaraan)

DSC03412.jpg
Afwerken met de bandschuurmachine, om te voorkomen dat ik de machine scheef zou houden even een latje klemmen, op de juiste maat.

DSC03413.jpg
Nieuwe aanslaglatten erin.

DSC03415.jpg

Alleen nog schilderen, de naden om de deur lijken groot door het donkere hout.



Het kozijn was erg hard, het koste daardoor ook wel tijd om met het haalmes het hout te verwijderen en alles glad te schuren, maar het werkt wel.
Met een beitel had ik minder strak werk gekregen, meer moeten plamuren.
 

Bijlagen

  • DSC03378.jpg
    DSC03378.jpg
    36,4 KB · Weergaven: 164

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.