houten kist voor in de wagen

teus

Actieve deelnemer
4 jan 2014
207
1
Gent
Hopelijk zit ik hier op het juiste subforum, ik was niet zeker of deze draad al dan niet een subforum lager op de lijst moet.

Ik doe al het onderhoud aan mijn wagen zelf, en zeul altijd wat werkmateriaal, onderdelen en enige troep mee in de koffer. Ik heb plastieken bakken geprobeerd, maar deze maken geen optimaal gebruik van de ruimt. En dan breken ze. Dus dacht ik zelf een houten bak te maken voor in mijn koffer: even breed als de koffer, net iets minder hoog dan maximaal mogelijk, en met een diepte van een derde van de koffer.

Plan A: 240x120cm multiplex hardhout van 12 of 16mm kopen. Hier heb ik de helft van nodig. Voor de gein zal ik de planken verbinden via "finger joints", het Nederlands woord hiervoor ken ik niet. Finger joints moet ik nog leren maken, en da's een fijne uitdaging. Ik dacht dat ik de hoeken best afrond met een bovenfrees, zodat deze minder snel splinteren?
Ik zou hiervoor een tafeltje bouwen om een bovenfrees op vast te vijzen. Enige wat ik niet vind, zijn stukjes hout of metaal die de exacte dikte zijn van mijn freesjes.

Foto van freestafel, met een metalen balkje als geleider, in bijlage.

AW_152_Router%20Table%20Box%20Joints%20.jpg

Plan B: losse planken kopen van een betaalbare houtsoort, en ze verbinden via dwarsbalken. Heel ouderwets. Misschien wat sterker, maar mooi of boeiend lijkt het me niet.
 

ed bever

Actieve deelnemer
14 aug 2012
188
0
bakel
Wat bedoel je met de exacte dikte van mijn freesjes . Bijvoorbeeld frees 10 mm en houtdikte 10 mm.

groetjes marc
 

teus

Actieve deelnemer
4 jan 2014
207
1
Gent
Neem een frees van 6mm. Je plaatst je metalen latje van 6mm op de juiste afstand, zodat je stukje van 6mm wegfreest op een afstand van 6mm tot de rand. Dan plaats je de groef over het metalen latje, en gebruik je die als geleider om een nieuwe snede te maken.
 

ed bever

Actieve deelnemer
14 aug 2012
188
0
bakel
Oke nu begrijp ik het. Hoef tocht geen metalen latje te zijn, dit kan toch ook een hard houten latje zijn.

Gr marc
 

teus

Actieve deelnemer
4 jan 2014
207
1
Gent
Ik ben bij de plaatselijke houthandel (Hanssens) geweest. 30 euro voor een plaat multiplex van 15mm. Ziet er mooi uit, erg stevig, en zeer consistent qua kwaliteit. In de plaatselijke bouwmarkt vragen ze méér geld voor multiplex die er werkelijk vreselijk uit ziet.

Ik dacht voor vingers van 16mm te gaan. Met 15mm multiplex zullen de vingers bijna vierkant zijn. Ik kocht daarnet een latje van 12mm, wat in realiteit 12.4mm is. Sowieso moet ik een stukje hardhout kopen dan bijwerken.
Hoe precies moet dat latje gedimensioneerd zijn? Aangezien je met een herhalend patroon werkt, kan wat afwijken zorgen voor een slechte pasvorm.
Ik veronderstel dat ik met de bovenfrees, een schuifmaat en wat geduld wel vrij precies kan werken.
 

teus

Actieve deelnemer
4 jan 2014
207
1
Gent
Effe geprobeerd of ik goedkoop latje kon bijschaven. Met het grootste gemak kon ik een latje frezen tot op 6mm, met een resolutie op de schuifmaat van 0.1mm. Voor de gein moet ik er eens mijn micrometer bijhalen.
Kopieerring gebruikt. MDF stukjes onderaan en naast de kopieerring zijn perfect glad en van dezelfde plaat, want als deze niet perfect zijn krijg je afwijking.

2014-01-08%2020.19.00.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.