vraag over schuren op draaibank

kriskras

Actieve deelnemer
5 jan 2014
25
0
gouda
Op youtube zag ik een houtdraaier die iets gebruikte op zijn schuurpapier.
Dat zorgde voor minder rondvliegt stof en je schuurpapier liep beter leeg.
Alvast bedankt
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Ik weet wat je bedoeld, ben zijn naam even kwijt. Hij gebruikt een mengsel van bijenwas en minerale olie op zijn schuurpapier en claimt dat het dan beter intrekt en minder stoft. Dat heb ik (uiteraard :D) uitgeprobeerd en ik ben er zelf niet kapot van. De finish vind ik minder mooi en het hout blijft wat grof aanvoelen. Geen mooie glans. Voordeel is inderdaad wel dat het minder stoft, maar daarvoor in de plaats zit je met klonten houtstof/bijenwasmengsel op je draaibank. Stof kan je goed afzuigen, die troep verwijderen kost meer moeite en tijd. Buiten dat alles vond ik ook dat ik juist veel minder lang met mijn schuurpapier deed, het zit in no-time vol smurrie en neem niet meer af.

Mijn conclusie: eerst netjes droog schuren, dan pas afwerken. Stof goed afzuigen (je kan met een paar klemmen heel makkelijk de slang van een stofzuiger goed vastzetten op je draaibank) en een goede kwaliteit olie of was gebruiken voor de afwerking.

Als je het toch zelf wil proberen (zou ik wel doen :p): ik heb gewone Bruynzeel bijenwas gemengd met paraffineolie, verhouding "een flinke lik was met een scheutje olie" en dat geroerd tot het de dikte had van stroop. Op schuurpapier korrel 240 doen en schuren maar.

Groet, Rob.

Aanvulling: ik heb het ook nog geprobeerd met mijn favoriete merk was zonder verdunning (Briwax) en dat ging iets beter, maar ook niet goed. Deense olie direct op het schuurpapiertje bleek ook knudde. Verdere experimenten heb ik maar niet meer gedaan.
 
Laatst bewerkt:

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Carl Jacobsen?

Paul

Yep, dat is hem. Zat net weer even een recent filmpje van het te bekijken (Sea shell mushrooms) en zag dat hij zijn wasmengseltje tegenwoordig een stuk dunner maakt en dat hij er nog een soort friction polish overheen zet. Ik ga zelf het experiment niet nog een keer aan, als iemand dat wel doet hoor ik graag hoe of wat!

Groet, Rob.
 

kriskras

Actieve deelnemer
5 jan 2014
25
0
gouda
Rob bedankt
ja klopt het was bij carl jacobsen die bracht mij op het idee om het eens te vragen.
Ik ga eens kijken of bijenwas en parrafienolie ongeveer gelijken hoeveel heden dan is het wat dunner.
En kijken hoe dat gaat. Ik klem mijn stofzuiger tussen de draaibank in zodat deze onder de werkstuk zit.
Maar vind dat er toch veel stof rondvliegt en de stofzuiger maakt een herrie. Dus ik hoop dat er een manier is
Dat het stof zwaarder word zodat ik een afzuiging kan gaan maken die geen lawaai maakt met een breede pijp
Zodat het fijnstof er invalt met een klein beetje hulp van wat lucht. Dan heb je geen zware afzuiging nodig met veel herrie
 

kriskras

Actieve deelnemer
5 jan 2014
25
0
gouda
Het is niet bevallen eerst begonnen met 50 g parrafienolie en 10 g bijenwas maar schuurpapier zit zo vol.
Toen 50 g parrafienolie en 25 g bijenwas schuurpapier loopt nog vol het blijft te nat.
Toen 50 g parrafienolie en 50 g bijenwas schuurpapier loopt nog vol alleen korrel 400 werkt het mooi bij maar ja dan kan je beter water gebruiken.
Alleen bijenwas is te het ook niet dus als je nog ideen hebt hoor ik het graag
 

Hein5689

Nieuw lid
21 okt 2013
21
0
Sassenheim
Bijenwas lijkt mij ook totaal niet geschikt voor zo een toepassing, de was heeft een te laag smeltpunt. Als je bijenwas even in je hand houdt wordt het al kneedbaar (dat zal een graad of 20 zijn)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.