Nieuwe hobbyist op dit forum

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Aangenaam kennis te maken. Ik ben Michael en woon in Capelle aan den IJssel. Per toeval (google) ben ik op dit forum terecht gekomen en gelijk blijven hangen. Als beginnende hobbyist is dit een goede plek om rond te hangen, aangezien er veel mensen met veel kennis aanwezig zijn.

2 jaar geleden heb ik een huis gekocht. Dit betekent dat klusjes in en om het huis voor eigen rekening zijn. Zodoende ben ik me gaan verdiepen in dit onderwerp en ik blijk het nog leuk te vinden ook. Zo maak ik nu zelf meubels e.d. De afgelopen tijd ben ik aardig wat gereedschap aan het verzamelen, want gereedschap make de man. Ik ben nog niet erg handig, maar wel leergierig. Zodoende begin ik steeds betere resultaten te bereiken. mede dankzij boeken en het internet (waaronder dit forum).

Tot zo ver een korte intro. Dan rest mij nog een vraag te stellen om de spits af te bijten.

Kan iemand in begrijpbare taal uitleggen wat nu precies het verschil is tussen de "draadrichting" en de "nerfrichting" van het hout? Ik snap het namelijk nog steeds niet.

Alvast bedankt voor de uitleg.
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Hoi Michael, welkom op dit forum.
Klussen in en om het huis hebben we allemaal wel gedaan. Ik heb in 1983 een huis in Bergen op Zoom gekocht, waar veel aan moest gebeuren, zo veel dat ik er toen een 5 jaren plan voor gemaakt heb. In de avonduren en in de weekeinden heb ik er veel werk in gestopt, en het hele huis van boven tot onder onderhanden genomen, van nieuwe dakramen tot een complete nieuwe badkamer, wordt er nog moe van als ik daar aan terug denk.
Maar wel goed voor je handvaardigheid.
Ik denk dat de draadrichting of de nerfrichting van hout hetzelfde begrip is.
Veel succes met de verbouwingen.
Ad
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Ik denk dat het grosso modo de zelfde teremen zijn maar in de praktijk zijn er wel twee belangrijke bewerkingsaspecten aan de nerven c.q. draad richting.

1. Het maakt nogal uit of je vesrpaant/zaagt met de draad/nerf richting mee of dwars daarop. Dwars op de draad krijg je op het einde altijd zg. uitbraak. Dit is alleen te voorkomen door er een afval stukje achter te leggen.

2. Als je op de kopse kant van hout kijkt zie je nog een gedeelte van de jaarringen zitten. Deze lopen krom. De richting van de kromming geeft aan hoe een plank zal kromtrekken, het kromtrekken volgt in ieder geval de richting van de nerf c.q. jaarring. ij het verlijmen van planken aan elkaar is het dus belangrijk om die nerfrichting om- en om te leggen.

Wellicht dat anderen nog meer aspecten weten. Maar deze 2 zijn wat mij betreft de basis.
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
zuma zei:
.................De richting van de kromming geeft aan hoe een plank zal kromtrekken.......
Je bedoelt toch krom trekken tegen de kromming van de jaarringen in? Aan de buitenkant van de stam zit namelijk zachter hout dan meer naar binnen en dat zachtere hout krimpt meer dan het harde, dus....
 
A

Athanor

Guest
Welkom op het forum!

Ik denk dat het meeste er wel over is gezegd, ik zie nerf ook meer als een structuureigenschap van de oppervlakte van het hout. Een fijne nerf geeft een gladde structuur zoals bij esdoorn. Een grove nerf geeft meer relief aan de oppervlakte zoals bij essen en eikenhout.

Fons
 

pi-design

Nieuw lid
23 feb 2009
2
0
Het onderscheidt tussen jaarringen, stralen, nerven,... samen met andere basisbegrippen van houtmateriaal staat aan de hand van tekeningen en eenvoudige teksten uitgelegd op de website http://www.pi-design.net, doorklikken naar houtbewerkingstips en vervolgens naar basis begrippen hout.

Wim
 
A

Athanor

Guest
Ja, Hallo! :roll: Zo maak je er wel een zoekplaatje van....... Het lijkt me handiger als die begrippen even kopieert en op het forum plaatst, dan doe je volwaardig mee aan de dialogen hier! ;)

Fons
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Bedankt voor de reakties. Ik zal inderdaad nog maar eens de boeken goed doornemen over de werking van hout. Iets waar je als beginner niet echt aan denkt. Wat betreft de verslaving aan houtwerken....inderdaad. Terwijl ik bezig ben met het 1 denk ik alweer na over het volgende. Ik kan ook moeilijk stoppen wanneer ik bezig ben en dat is lastig met vrouw en kind.

Wat ik de laatste maanden vooral gemerkt heb is dat gereedschap belangrijk is. Waar oik eerst aan het etteren ben met iets, blijkt super simpel met de juiste tool en dan praat ik over eenvoudige zaken als een schaaf, beitel en veil. Maar ook afteken gereedschap.

Anyhow, vanavond weer verder met het ondersetl van mijn Bosch PTS10 aangezien ik die zelf wilde maken ipv kopen. Als dit klaar is dan kan ik gaan beginnen aan mijn werkbank om zo de werkkamer in te gaan richten. Er gaat niets boven een goed ingerichte ruimte waar je alles bij de hand hebt en geconcentreerd kan werken.

Tot horens.
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Om eerlijk te zijn is het ontwerp van de audio/video kast niet mijn idee :) Ik zag dit als een klusidee op de praxis site. Ik heb hem alleen aangepast aan mijn eigen afmetingen. Hetgeen ook niet te zien is op de foto en niet bij de praxis is dat ik de boven randen heb afgewerkt met een aluminium profiel.

Voor het ontwerp zie: http://www.praxis.nl/inspiratie/zelfmaakidee en dan staat onderin de zwevende wandkast.

Een beetje van mezelf en een beetje van maggie.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.