houtmot afzuiger, welke wel of juist welke niet

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Festool stofzuigers zijn super, maar met de schaaf/vandikte bank niet handig (zak gauw vol en zonder zak verstoppen de filters te snel)

Als ik op marktplaats kijken dan zie ik een groot gevarieerd aanbod

scheppach, robland, einhel, hbm etc...

Ik heb geen 380 ter beschikking
ik wil graag een machine die er netjes/fris uit ziet en niet een geroest of afgeleefde machine
Op de foto is de grote moeilijk te beoordelen, maar sommige machines lijken er lager uit te zien, dat zou wel mijn voorkeur hebben omdat de machine op zolder komt te staan

meer lucht verplaatsting is betere afzuiging ?! maar wat is nou voldoende, ik zie ze van 800, 1000 en zelfs meer m3
 

ed bever

Actieve deelnemer
14 aug 2012
188
0
bakel
Wat voldoende afzuiging is hangt van verschillende factoren af,

diameter buis afstand ofwel lengte van de buis enz. Als je redelijk engels kunt lezen kun je wel eens site van http://billpentz.com/woodworking/cyclone/equipment.cfm bezoeken hierin wordt alles goed uitgelegd en kun je zelf berekenen hoeveel m3 afzuiging je nodig hebt voor jou werkplaats. Ik zelf heb ook na het bezoeken van deze site mijn eigen cycloon gebouwd en ik ben er dik over tevreden.
Groetjes marc
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik was niet echt van plan een cycloon te gaan bouwen
de afstand kan ik kort houden, de afzuiger zal voornamelijk (alleen ?) gebruikt worden voor de schaaf/vandikte, de afstand is dan slechts een meter of 3 (max)
Wil ik deze afzuiger ook aansluiten op de frees/zaag dan zou ik aan een meter of 5 (slang) genoeg hebben

Indien in een vast aansluiting centraal maak dan heb ik naar alle machines aan een meter of 3 genoeg
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Even een andere vraag, om wat voor schaafbank gaat het? Ik lees dat hij op een zolder moet staan. Als je schaaf niet zo groot is zou je een festool stofzuiger met een longlife zak kunnen overwegen. Die kun je gewoon leeg maken als hij vol is.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Ik heb er een electra beckum met 1000 m3/h achterstaan op 220 volt. Wel nog met zo'n ouderwetse stofzak. Bij gebruik van 1 machine tegelijkertijd voldoet dit. Ik wil misschien overstappen op een fijnstof filter, maar geen idee of dat werkt.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
De afzuiger die CivixX laat zien bij HBM heb je ook in een versie met een fijnstoffilter er op, of je kan er een los opzetten. Voor een kleine ruimte zou ik dat zeker doen. Verder heeft HBM ook een kleine uitvoering die je op kan hangen (zonder fijnstoffiltermogelijkheid) In een kleine werkplaats is dat natuurlijk ook wel slim, een losse fijnstoffilter kan ook.

Groet, Rob.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Zoiets als Civixx laat zien wil ik ind. aanschaffen.
Welke afzuigers zijn goed/beter en welke beter mijden

De schaafbank is een scheppach HMS260
Ik weet dat er longlife zakken zijn maar dan nog heeft een grotere afzuiger veel meer capaciteit (lucht doorvoer) als ik de schaafbank gebruik icm de festool stofzuiger komt er best nog een hoop naast terecht, aangezien alles boven op zolder gebeurt (binnenshuis) wil ik dat zien te voorkomen
 

Nerflander

Actieve deelnemer
5 feb 2011
291
6
Steenwijk
Ik combineerde de JET JPT 260 met de HBM 100 profi (dat is de kleinste versie met fijnstoffilter bovenop) en dat werkte goed. Als je veel schaaft, loop je tegen het nadeel aan dat de opvangzak van deze machine redelijk snel vol zit. Op mijn vlakvandiktebankje heb ik dus nu een veel grotere afzuigmachine gezet (JET DC 1900, op 380/400V).
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
534
87
Stiens
Ik heb er ook zo een. De zak die er bij mij standaard op zat liet heel veel stof door, maar mogelijk is dat met nieuwere modellen beter. Een microfilter is stukken beter. Heb ik er later ook opgezet.
Er komt helemaal niets door het filter van de Festool CT 55 E die ik ook heb, maar inderdaad capaciteit gering. Zowel in opvang als hoeveelheid afgezogen lucht. Dat laatste heb je wel nodig en wat dat betreft heb je aan de HBM voldoende. Ik zou voor de HBM gaan met microfilter, of iets vergelijkbaars. Let op de diameter van de zuigslang en de aansluiting op de schaafbank. Misschien heb je een verloop nodig.

André
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Ligt er helemaal aan welke kant je op wil. De hbm zijn behoorlijk groot en er komen ook nog slangen bij, verder trekt het aardig wat vermogen en in combi met andere apparaten wellicht een extra groep.

In je eerste bericht geef je aan dat de festool super zuigt maar snel vol is als je gaat verspanen etc.. Het probleem van snel volle zakken ken ik en zeker bij mijn midi is het snel gedaan bij verspanen. Dit heb ik opgelost om er een Karcher grofvuil asfiliter tussen te zetten. Zo blijft de stofzuigerzak leeg op wat fijn stof na. Het werkt maar kan veel beter. De dust deputy komt er bij testen als de betere cycloon uit. Als diy kit verkrijgbaar, kant en klaar voor de festool ctl26, in plastic en metaal. Keuze zat. http://www.sorotec.de/shop/index.php/cat/c297_Dust-Deputy-Dust-Deputy-297.html

Voordeel is dat het allemaal niet zoveel ruimte inneemt en je er alle kanten mee op kan. Ken het principe niet waar de hbm op werken maar een cycloon is een beproeft concept wat werkt.

Edit; moet erbij vertellen dat ik niet echt een grootgebruiker ben die productie maak, dus een keer extra een emmertje legen is geen probleem. Ben maar een hobbyist dus wellicht is mijn aanbeveling toch te kleinschalig voor de pro's onder ons.
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik schaaf niet heel veel
een fijnfilter is fijn maar niet noodzakelijk omdat ik ook de spullen in huis heb om zelf een fijnstoffilter te bouwen

Die HBM ziet er ook goed uit
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Als je geen fijnstoffilter op je afzuiger zet, gebruik dan in ieder geval wel de speciale filterzakken. Het kost je iets aan capaciteit (ivm de geringere luchtdoorlaat) maar je krijgt veel minder stof in de lucht.

Een afzuiger blaast veel fijnstof de lucht in. Je aparte fijnstoffilter haalt dat er weer uit, maar je staat dan wel een bepaalde tijd in het stof, dat wil je liever niet. Ik ben absoluut niet van de bangmakerij en sta zelf ook geregeld in het stof, maar hoe minder hoe beter!

Groet, Rob.
 

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
Ik heb de HBM100 met fijnstoffilter. Deze bevalt goed. Ik wissel af tussen lintzaag, vlak van dikte en zaagtafel. Zit er wel eens aan te denken om wat slang vast te installeren, dan heb ik wel een zwaardere uitvoering nodig. Maar als je gewoon los aan de machine koppelt met niet teveel slang voldoet de HBM100 prima. Ik zou mijn fijnstoffilter niet kwijt willen, maar als je dat zelf kan dan is de HBM100 volgens mij een aantrekkelijke optie.
 

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
Ik schaaf niet heel veel
een fijnfilter is fijn maar niet noodzakelijk omdat ik ook de spullen in huis heb om zelf een fijnstoffilter te bouwen

Hoe bouw je zelf een fijnstoffilter?
Dit lijkt me een mooie uitdaging, tenminste als het een beetje onderhoudsvriendelijk is.
Kan je een systeem bouwen met recupereerbare filters?
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Ik schaaf niet heel veel
een fijnfilter is fijn maar niet noodzakelijk omdat ik ook de spullen in huis heb om zelf een fijnstoffilter te bouwen

Die HBM ziet er ook goed uit

Je zit op zolder. Die afzuiger neemt toch een stukje vloer in, en maakt ook veel herrie. Is het een idee om er een geluidsgeisoleerd kastje omheen te bouwen en dat kastje een ventilatiedoorvoer door het dak te geven? Als je lang draait blaas je wel wat warmte je huis uit, maar dat is in de zomer misschien juist wel prettig zo onder het zolderdak. En fijnstof dat je ruimte niet bereikt hoef je ook niet meer uit te filteren ;)
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Je zit op zolder. Die afzuiger neemt toch een stukje vloer in, en maakt ook veel herrie. Is het een idee om er een geluidsgeisoleerd kastje omheen te bouwen en dat kastje een ventilatiedoorvoer door het dak te geven? Als je lang draait blaas je wel wat warmte je huis uit, maar dat is in de zomer misschien juist wel prettig zo onder het zolderdak. En fijnstof dat je ruimte niet bereikt hoef je ook niet meer uit te filteren ;)

Ben ik met je eens, maar als de stofzuiger herrie maakt zullen andere apparaten ook herrie staan te maken
Dat van het fijnstof klopt als een zwerende vinger, daarom schreef ik ook: is wel fijn, maar niet noodzakelijk

@werkbank:

Als je dit hebt gelezen dan weet je er alles van, als je Kor dan een mailtje stuurt kan hij je waarschijnlijk wel aan filters helpen
http://www.woodworking.nl/showthread.php?1429-Zelfbouw-fijnstof-filterunit&highlight=fijnstoffilter
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Helemaal niemand ? Dat is jammer, de prijs is wel ok dacht ik

De Hbm 100 is 10 euro goedkoper maar heeft geen automatische start
Deze worden echter wel weer met fijnfilter (voor iets meer) aangeboden, misschien toch het overwegen waard ?!

HBM levert het 200 model ook in een 230v uitvoering, zou dit heel veel over capaciteit zijn voor voornamelijk schaaf/vandikte bank HSM260 van scheppach ?

Is het eventueel een idee om er een motor regelaar op te zetten om indien gewenst de zuigkracht wat te verlagen ?
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.