Low budget grondschaafje (horletoet)

A

Athanor

Guest
Goed uitgevonden Roeland! Mooi in beeld gebracht.

Fons
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Hallo Reinoud,

Ik heb de tip van de inbus (het korte eind) rood gloeiend gestookt en plat gesmeed, steeds even rood gloeiend stoken en smeden tot ik de gewenste breedte had. Daarna gevijld en geslepen, aangezien de inbus van chroom vanadium is hoef ik deze naderhand niet te harden.

Roeland
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
@ Botte Bijl: Wie o wie zou dat toch zijn :eek: ? Ik pleit schuldig :)

@Roeland: Best handig dat je het niet hoeft te harden, geen gedoe met ontlaten en zo.

Ik ben alvast op zoek gegaan naar een dergelijk stukje staal, dat zal ik waarschijnlijk op m'n werk wel vinden in de schrootbak. Inbussleutels heb ik méér dan genoeg.
Dankjewel om dit te delen Roeland, het werkt bijzonder inspirerend.

Reinoud
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Gisteren ben ik op het werk op zoek gegaan naar een geschikt stukje staal. Helaas worden T-profielen bij ons niet gebruikt, enkel rechthoekige buizen en hoekijzers. :(
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Hallo Reinoud,

Ik heb de tip van de inbus (het korte eind) rood gloeiend gestookt en plat gesmeed, steeds even rood gloeiend stoken en smeden tot ik de gewenste breedte had. Daarna gevijld en geslepen, aangezien de inbuss van chroom vanadium is hoef ik deze naderhand niet te harden.
-
Roeland

Hallo Roeland,

Ik denk niet dat dit juist is. Want als je in staal kan vijlen is het staal zacht. Om beitels te te maken moet het staal aan het lemmet een hardheid hebben rond 60° op de Rockwell diamant schaal en dat is te hard voor je vijlen. Ook Chroom Vanadium staal wordt gehard en ontlaten. Ik weet niet of een inbussleutel een geschikte samenstelling heeft om er fijn snijgereedschap mee te maken met de juiste hardheid. Het zou wel kunnen, ik weet het niet.

Hieronder een link naar de productie van beitels bij Pfeil; Je ziet er het harden in olie.
http://www.youtube.com/watch?v=_HtwfP6k2R8&list=PL6cSzYXSXXVqeLo783sQRNDqgnAdgK6nk&index=5

Er zijn nog andere filmpjes te vinden over het maken van beitels en waarin het hardingsproces getoond wordt.
http://www.youtube.com/watch?v=64389P8_r78 John Neeman


Groeten
Ornament,
http://www.beeldhouwen.net
 
Laatst bewerkt:

moerman

Actieve deelnemer
5 okt 2011
38
0
Leuk schaafje! Lijkt mij ook wel wat om zelf te maken, ik zal eens gaan scharrelen bij het oud ijzer.

Kan iemand goede info geven over het harden van inbussleutels?
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
De meeste air-hardening staalsoorten zijn snelstalen, staal met wolfram en vanadium of molybdeen en vanadium als belangrijkste legeringselementen (naast uiteraard koolstof). Er zijn ook CrV stalen die luchtgehard kunnen worden, maar dat geldt lang niet voor alle CrV stalen. En dan nog geldt dat luchtharden niet simpel een kwestie van roodgloeiend stoken, 'smeden' en ongecontroleerd af laten koelen is, zie bijvoorbeeld hier voor een 'recept' voor het luchtharden van een A2-achtig staal: http://www.crucibleservice.com/eselector/prodbyapp/tooldie/airkoolt.html. Gezien het feit dat het staal te vijlen was kun je ervan uitgaan dat het geen luchthardend staal was, dan wel dat het iig na de beschreven behandeling niet gehard was maar (gedeeltelijk) ontlaten.

Gezien de geringe grootte van het bitje (gemodificeerde inbussleutel) zou ik de gok wagen dat het oliegehard kan worden, en het een hittebehandeling met een oliebad geven.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Hallo Ornament dank je voor je reactie! De verschillende processen van het harden van metaal zijn mij bekend en pas ze ook regelmatig toe. Voor dit grondschaafje vond ik het niet nodig om het staal te harden immers in de Stanley grondschaven(no 71 en no 271) zitten standaard ook geen geharde snijmessen die vijl ik ook altijd en daarna op de waterstenen. Niet al het snij gereedschap hoeft gehard te worden om te kunnen snijden, als er genoeg koolstof, vanadium etc inzit. Denk maar aan een simpele hout bijl of haalmes die kun je ook slijpen met een zoetvijl en daarna met waterstenen voor het fijne.

Roeland
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Hallo Henk,
Het heet stoken van de tip van de inbus sleutel was alleen maar bedoeld om het smeedwerk te verlichten en niet om het staal te harden.
Ik denk inderdaad dat ik het staal terplekke deels ontlaten heb, dat vind ik niet zo'n probleem in dit concept.
Ik zou het staal weer heet kunnen stoken tot het z'n magnetisme verliest en dan afkoelen in olie.
Ik heb flink wat werk voor het schaafje en we zullen zien hoe de standtijd van de beitel zich houdt.

Roeland
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Even dit topic wat nieuw leven inblazen.
Afgelopen zaterdag kreeg ik tijdens de workshop van Roeland een stukje T-profiel. Het toeval wil dat ik gisteren net enkele uren in het zaag- en slijphok aan de slag moest op het werk. Ik heb alvast de zijkanten mooi recht afgezaagd op de metaal afkortzaag. Vandaag ga ik de kolomboor even proberen gebruiken, als er tijd voor is.
Helaas geen foto's, dit wordt niet op prijs gesteld op het werk :). Nu nog op zoek naar een slotbout en misschien iets moeilijker, een stelschroefje.

Zijn er nog mensen die er één gaan maken?
 

Ruurd.A

Actieve deelnemer
7 jun 2013
29
0
Groningen
Ik ben ook bezig om er een te maken. Leuk dat er meer mensen aan de slag zijn gegaan:)
Omdat ik geen T-profiel had heb ik er voor gekozen om twee vierkante profielen op elkaar te zetten met aan de beide lange zijkanten een hoekprofiel (zie foto's).
De beitel heb ik gemaakt van een oude torx-sleutel. Omdat ik niet kan lassen en ook niet een lasapparaat bezit heb ik er voor gekozen om alles aan elkaar te schroeven. De profielen zitten met M3-schroefjes aan elkaar geschroefd.
Ik ben van plan om komend weekend een zool te maken van 8 mm multiplex, dit lijkt mij makkelijker en sneller van het vlakken van de zool zoals hij nu is. Vervolgens zal ik de profielen gaan verven/spuiten om roest tegen te gaan.

Kosten tot nu toe: ongeveer €10 aan schroefjes en vervangen van een gesneuvelde tap, de profielen waren wat reststukjes van een eerder project.
Foto0786.jpg
Foto0790.jpg
Foto0802.jpg
Foto0803.jpg
Foto0804.jpg
Foto0805.jpg

Groet, Ruurd
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Inventief!! Ruurd zo kan het ook! kun je de beitel ook aan de anderezijde plaatsen zodat je tot aan de rand kan schaven?
Als zool zou ik geen multiplex nemen maar bv lexaan/plexiglas of acrylplaat. Maar de zool vlakken is echt niet zo veel werk ik zou daar zelf denk ik wel voor kiezen.
Reinoud, ben benieuwd naar de volgende stappen hopenlijk met foto's!

Roeland
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.