Nieuwe werkstukken showen!!

Guus'56

Actieve deelnemer
9 jan 2012
63
0
Apeldoorn
Hallo woodworkers,

Op de laatste dag van de kerstvakantie even rustig de tijd genomen om op dit forum rond te neuzen. Ik ben alweer een heleboel nuttige informatie tegen gekomen. Zag ook dat ik alweer lang geleden foto's heb laten zien. Ik vind het leuk om mijn laatste werkstukken hier even te showen:
-Het betreft een beeld van een pauw van lindenhout met 'noesten-'ogen (bedoeling was van glas maar dat is mislukt), 60 cm hoog;
-Een gesneden pot van verlijmd linden-,mahonie en populierenhout met een buddhabeeldje op de deksel gelijmd van ong. 30 cm hoog. De pot
is ook hol, dus er kan echt iets in.
-Nu ben ik bezig met een beeldje van een flamencodanseres uit lindenhout van ong. 40 cm hoog. Ik maak het na van een ansichtkaart, gekregen van een beeldhouwer in Beaune (Xavier Bouzerand, wie kent hem ook?)

Wat vinden jullie ervan? Nog tips?

Nog een vraagje: Weet iemand waar ik in de regio Apeldoorn een cursus houtdraaien kan volgen? Het lijkt me leuk deze techniek te leren om bijv. een mooi schaakspel te draaien.

DSC02252pauw.jpg
DSC02451.jpg
DSC03550.jpg
 

Arnoud Delporte

Actieve deelnemer
29 sep 2013
50
0
Driewerf compliment! De laatste vind ik puur esthetisch de mooiste, maar wat je met de staart van die pauw hebt gedaan vind ik qua houtbewerking echt knap. Mooi hoe die knoesten gespreid zitten over de staart.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Erg mooi !! Leuk om zo eens je werk te zien. Qua houtdraaien kan je t beste even kijken op de website van Radius. Nu weet ik dat Apeldoorn onder de "veluwe" valt (hier ben ik ook lid van !!) . Misschien moet je eens contact opnemen met het contactpersoon van dit rayon. Hij heeft mij ook het draaien geleerd !!
 

Guus'56

Actieve deelnemer
9 jan 2012
63
0
Apeldoorn
Heb ik gedaan Rick. Ik kreeg hier ook al van iemand een PB'tje over. Zodra ik tijd heb (ja daar heb ik ook last van) neem ik contact met hem op. Misschien iets voor eind van het jaar........Bedankt voor de tip!
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.164
350
Etten-Leur
Dag Guus,

mooi werk, vooral de pauw (mooi gedetailleerd) en de danseres is erg sierlijk. De franse houtsnijder is mij onbekend, ik zal een googelen..

met vriendelijke groet,

Hans
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Guus houtdraaien is een geweldige bezigheid. Als ik jou verder kan helpen doe ik dat graag. Wil je echt een paar goede lessen meer in jouw buurt - nou ja in de buurt? - neem even contact op met Christiaan Jörg, www.christiaanjorg.nl. Hij geeft professioneel draailes.
vr.gr. Jan Pranger.
 

Guus'56

Actieve deelnemer
9 jan 2012
63
0
Apeldoorn
Bedankt voor jullie positieve reacties! Leren houtdraaien staat al lang op mijn verlanglijstje, @ Jan. Nu nog tijd vinden om hier serieus mee te beginnen. Voorlopig heb ik nog een paar houtsnij-werkstukken onder handen. Maar niettemin hartstikke bedankt voor de link! Ik heb ook jouw kaartje, dus ik weet je te vinden :)........
 

Guus'56

Actieve deelnemer
9 jan 2012
63
0
Apeldoorn
Zo, 'Marina' is eindelijk klaar. Deze Spaanse schone is gesneden uit lindehout en na het schuren en polijsten drie keer gelakt met Rustin's plastic coating, waar ze zo heerlijk glad van wordt. Ik had nooit eerder zoiets gemaakt. Er zit ongeveer 100 uur werk in. Het is wel aardig gelukt maar ik hou meer van houten beelden waar ook nog iets van een constructie bij komt kijken (zie hierboven de pauw en de pot) Mijn volgende project is in de maak en gaat ook weer iets met een constructie worden. Het hout is hiervoor al aangeschaft bij Rick. Ik heb zelfs hiervoor een 'nieuwe' tweedehands Scheppach figuurzaag gekocht, waar ik de komende tijd eens lekker mee aan de slag ga. Fantastisch apparaat overigens! Groeten allemaal!!

DSC03610.jpg
 
Laatst bewerkt:

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Respect voor uw werk . Ik heb er grote bewondering van uw kunsten en doe zo verder.
Houtdraaien is mijn ding en jaren geleden heb ik ook nog cursus gevolgd. Helaas waren er andere zaken die toen voor gingen, namelijk een huis bouwen en kinderen opvoeden.
Toch wil ik deze draad weer oppikken als ik in pensioenleeftijd geraak. Beitels heb ik zeker genoeg. Enkel de tijd ontbreekt.
Groeten Sirjacobs Didier (België)
 

Guus'56

Actieve deelnemer
9 jan 2012
63
0
Apeldoorn
Dank voor je reactie, sirjacobs! Ik heb tijd genoeg maar vul dit telkens weer met allerlei leuke dingen om te doen! Houten beelden maken doe ik 2 ochtenden per week in verenigingsverband en soms ook thuis. Ik ben nu bezig met een torso van een wielrenner die over de meent komt. Net mee begonnen, zoals je kunt zien op de foto. Ik hoop ooit nog eens de tijd te vinden om goed te leren houtdraaien want dat lijkt me ook heel mooi om te doen. Het lijkt me voor jou moeilijk kiezen tussen houtdraaien en kinderen opvoeden :) Heb je nog foto's van je werkstukken?

Foto0292.jpg
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Je moet zeker een gedacht maken om aan houtdraaien te doen. jij kan eventueel de combinatie doen van de twee op één en hetzelfde stuk. Dat zou een pluspunt zijn voor u. Je heb ongetwijfeld talent.
Je kan zeker foto's terug vinden op de forum.
Kijk maar op de forum bij houtdraaiers en werkwijze en ik heb nu zopas één geplaatst bij houtdraaiers werkstukken. Veel kijkplezier en ik zal u blijven volgen op de forum.
Groeten Sirjacobs Didier (België)
 

jan s

Nieuw lid
13 jan 2013
6
0
hoi guus
wat een mooi staaltje houtsnijwerk.
ik las dat jij tevreden bent over je [ nieuwe] tweedehandse figuurzaag.
nu heb ik ook een [nieuwe] tweedehandse van het zelfde merk maar dat aanvoerblad trilt als een gek.
ik ben benieuwd of wij het zelfde model hebben. dit is mijn model. scheppach deco laser art.nr 8800 1958.
vg jan s
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Hallo Jan S,

welkom op dit forum!

even een vraagje , uit nieuwsgierigheid.
Wat bedoel je met "aanvoerblad" bij een figuurzaag?

groeten,
Ornament
opendeurdag
 

jan s

Nieuw lid
13 jan 2013
6
0
hoi ornament.
met het aanvoerblad bedoel ik de werktafel.
zo wordt het genoemd volgens de fabrikant.
alleen kon ik niet zo snel op de benaming komen:)

vg jan s
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.