Advies nieuwe beitelset

Broos

Actieve deelnemer
12 mrt 2013
45
6
Zuidhorn
Heb op ww gezocht in oudere berichten en kom tot de volgende vragen.
Wat is volgens jullie een mooie beitelset? Waar kopen jullie zoiets?
(Mag binnenkort een cadeautje kopen ;-) )
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Precies, hoeveel wil je besteden en welk soort houtbewerking wil je doen: Af en toe een stukje of .... is het een nieuwe passie of iets daar tussen of.... weet je dat nog niet? (elk antwoord is goed mits het jouw antwoord is :))

mvg
klaas
 

Broos

Actieve deelnemer
12 mrt 2013
45
6
Zuidhorn
Ze zijn voor alle voorkomende klussen in/om/rond het huis, klussen aan houten boot etc. Zit te denken aan een bedrag rond de 100,-.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ik ben zo vrij daaruit te concluderen dat je niet het onderste uit de kan hoeft qua finewoodworking. Hout bewerken is niet een doel maar een middel.

Goed, ik zou dan weinig geld aan een kleine set beitels besteden en de rest van de honderd euro besteden aan een effectief middel om de beitels ZELF te kunnen slijpen en wetten . Dat laatste is belangrijker dan de kwaliteit van de beitels. (Evt zelf nog een beetje bij die 100 € leggen maar hoeft misschien niet eens). Merken? Stanley, bahco, bouwmarkt, of.... een setje tweedehands huis tuin en keukenbeitels van marktplaats mits in goede (=niet roestige) conditie.

Als je die keuze maakt, kunnen velen hier op dit forum je adviseren. (Voor elke ander keuze ook hoor :))


Hoe dan ook, een heel goede dure set edelbeitels kopen zonder dat je zelf middelen hebt ze zelf scherp te maken en houden is geld weggooien.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.446
394
Dordrecht
Zou eens naar MHG of Narex kijken en idd slijpmateriaal meenemen in je aanschaf, want anders schiet je nog niets op.
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Zelf heb ik onder andere een goedkope 10-delige set japanse beitels, o.a. Dictum verkoopt ze. Ben hier erg tevreden over, lange standtijd en goed te slijpen. Volgens mij vind je wat betrefd prijs/qualiteit weinig beters.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Maar met een set van 6 van Kirchen van zo rond de 100,- euro, doe je waarschijnlijk de rest van je leven, dus dan is die 100,- euro niet duur.
 

ad.vanholten

Actieve deelnemer
15 aug 2012
192
107
Middelharnis
Ik heb bij de lidl een beitelset gekocht.... Iets van negen euro voor 4 beitels. Oke je hebt er even werk aan, maar heel prima spul. Zelfs Paul Sellers adviseerde de set!

gr Albert
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Zoals al gezegd: eerst wetstenen en dan beitels. Beitels zonder wetstenen zijn als een café zonder bier. Ze horen samen. Als je bij Dieter Schmidt een grove slijpsteen en een combi wetsteen neemt ben je rondt de 40 euro kwijt. dan blijft er voldoende over voor een basisset MHG.
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Ha, das een mooie Zweihaak. Ik wilde deze set sowieso aanschaffen voor mijn keukenmessen maar wist niet zeker of dit geschikt zou zijn voor beitels. Heb er al mee gewerkt en kan zeggen dat dit goede stenen zijn, voor messen althans.
Hoe vlakken jullie de stenen eigenlijk ? Op een glasplaat met schuurpapier/linnen of met een diamantsteen ?
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Ik gebruik een extra grove diamantsteen. Dat heeft als voordeel dat je ook natte stenen kunt vlakken. Met schuurpapier vind ik dat minder goed gaan. Ik heb het ook met zo'n speciaal vlakblok voor waterstenen geprobeerd, maar die diamantplaat werkt het best. En een bijkomend voordeel is dat je er ook even snel een beitel mee kunt opkalefateren.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Ik lijm watervast schuurpapier met spuitlijm op bv een stuk natuursteen, waarop ik ze af en toe nat over heen wrijf.
De Eden stenen blijven goed vlak, bij normaal gebruik.

Te hard duwen met een slijphulpstuk met een hard stalen rolwiel kan wel een geultje geven na verloop van tijd.

Voor deze prijs heb je een leuk setje water stenen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.