projectjes van de laatste tijd: wijn kistjes / fietskratje

ad.vanholten

Actieve deelnemer
15 aug 2012
192
107
Middelharnis
Ik ben redelijk fervent amateur wijnmaker en wilde graag een goede oplossing voor de opslag van de lege en volle wijnflessen. Inmiddels 8 kratjes gemaakt die ieder 14 flessen kunnen bevatten (12 rechtop en 2 liggend) In het kratjes zit ook een vakverdeling...of hoe dat ook mag heten. Het leukste van deze kistjes was wel dat ik begonnen ben met ruw hout en door schaven dat glad en op de juiste dikte gemaakt. Heb er nu al veel plezier van:p.
DSC_0094.jpgDSC_0095.jpg DSC_0097.jpg

In diezelfde lijn een fietskratje voor mn dochter gemaakt:
DSC_0090.jpg
 

WR1944

Oud hout
Leuk gedaan en ook een goede oplossing als opslag voor als je er niet te vaak een fles uit wilt halen. Maar ik vind drank-gerelateerde zaken al snel leuk. ;-)
Als je de staanders 1 of 2 centimeter hoger had vast geschroefd aan de dwarslatjes had je de kratjes kunnen nesten. Dat werkt makkelijker bij het stapelen en maakt de toren wat stabieler.
Nu je de lange termijn opslag voor elkaar hebt wordt het tijd voor de korte termijn opslag, of te wel wijnrekken maar ik denk dat je dat als wijnliefhebber al goed geregeld hebt.
Op de foto's is het niet goed te zien maar probeer bij het schroeven kops hout te vermijden. Je hebt de mogelijkheid om de dwarslatten in de zijkanten van de staanders te schroeven. Om dat het vrij dunne latten zijn moet je wel voorboren. En natuurlijk lijmen voor extra houdkracht.
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Mooie kratjes.
Voordeel van het krat op de fiets van je dochter is dat ze niet meer met een vriendin voorop kan rijden. Levensgevaarlijk die mode van die bagagedragers voorop, in mijn tijd op de taxi menig keer een hartverzakking gekregen.
 

ad.vanholten

Actieve deelnemer
15 aug 2012
192
107
Middelharnis
@Wr1944, alles is inderdaad gelijmd, vadaar maar 1 schroefje in een plankje. Het eeste kratje heb ik nog eens uit elkaar moeten halen, kwam er toen wel achter dat het heel stevig vast zat.

ik heb er kleine driehoekige pootjes ondergemaakt op de hoeken waardoor ze prima stapelbaar zijn zonder dat ze van elkaar glijden.

... En uiteraard is dit de opslag waar de wijnen liggen te rijpen. De grijpvoorraad ligt in een prima wijnrek ....:cool:

Gr albert
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.