kops hout snijplank

teus

Actieve deelnemer
4 jan 2014
207
1
Gent
Hoi,ik zou graag een snijplank maken met kops hout, van een eerder zachte houtsoort. Dit omdat hardhout niet zo gezond is voor je messen. Kops hout is mooi en meer bestendig. Maar da's een ander verhaal.

Ik post even de procedure die ik vind op het internet. Ik vraag me gewoon af: moet ik na het zagen nog schaven? Of passen alle stukjes mooi, als je alles netjes verzaagt?
- plank hout kopen en laten schaven
- plank in de lengte in smalle repen snijden
- smalle repen hout verlijmen. is er een bepaalde richting van de vezels die ik moet respecteren?
- het gelijmde resultaat versnijden- hout lijmen, met de kopse kant naar boven

Vervolgens zou een houtbewerker vragen de boven- en onderkant te schaven, als dit mogelijk is. Indien niet, moet ik met de hand afwerken.Nabewerking en olien volgt.
Wat gidsen die ik vond:http://www.instructables.com/id/Mak...eidebrett/bauanleitung-zum-selber-bauen/4157/
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Teus als eerste wat is je definitie van hard hout? Wikipedia zegt dat hard hout hout is van loofbomen en zacht hout hout is van naald bomen. Ja dat is duidelijk he.:confused: Je hebt dus beukenhout, hardhout, wat uitmuntend geschikt is als snijplank/hakblok. Je werkwijze ziet er goed uit. Kops hout is moeilijk schaven. Je kan je plank door een vlak - en vandiktebank halen en dan kleiner zagen want de randen breken gegarandeerd uit. Of iemand zoeken met een van dikte schuurmachine. Ik heb al een tijdje een mooie dikke snijplank van kops beuken en merk niets van messen die sneller bot worden. Misschien als je hout gaat gebruiken waar stoffen inzitten als kiezelzuren zoals azobe(deze is volgens mij totaal ongeschikt voor dit doel) en wenge (grijze strepen in het hout). Maar volgens mij gebruikt onze houtleverancier op dit forum Rick Koorman heel veel soorten hout voor het maken van talloze snijplanken. Tip gebruik de zoekfunctie.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik heb in december 3 planken gemaakt (voor schoonfamilie) deze zijn inmiddels in gebruik genomen (alle drie)
Het hout wat ik gebruikt heb was gewoon willekeurig wat ik mooi vond (am. walnoot, plataan, bloodwood, purperheart en marblewood)

ik was tevreden over de resultaten en de planken voldeden ook prima aan hun functie (waren overigens geen kopshouten planken)
Van extra slijtage (bot worden) aan de messen hebben we niks gemerkt
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Er is al veel geschreven over t maken van snijplanken. Je zit al een heel stuk in de goede richting. De laatste stap is iets gecompliceerder dan je schrijf. Na t verlijmen schaven wij meestal hier het verlijmde paneel nog eens om een volledige glad oppervlakte te verkrijgen. Dit maakt t verlijmen een stuk prettiger.

Boven en onderkant moet inderdaad nog bewerkt worden. Met een goede schuurmachine kom je een heel eind.
 

teus

Actieve deelnemer
4 jan 2014
207
1
Gent
Na t verlijmen schaven wij meestal hier het verlijmde paneel nog eens om een volledige glad oppervlakte te verkrijgen. Dit maakt t verlijmen een stuk prettiger.
Boven en onderkant moet inderdaad nog bewerkt worden. Met een goede schuurmachine kom je een heel eind.
Welk verlijmd stuk schaaf je, de repen hout die langsrichting geplakt zijn?

Ik heb noch kennis, noch materiaal om te schaven.
Ofwel stap ik met het halffabrikaat naar een houtbewerker om het machinaal te laten schaven. Dat is wat omslachtig, maar voor enkele euro (1 euro per minuut werk) heb ik perfect geschaafd hout, en zal dit perfect passen. Ik ben bereid om te leren om zelf te leren schaven, en heb een bescheidgen budget om werktuigen te kopen, maar heb schrik dat het resultaat schots en scheef zal zijn. Dat je ziet, wanneer ik de kopse kanten verlijm, dat de blokken hout gewoon niet netjes passen op elkaar.
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Ik denk dat iedereen hier wel een zekere mate van "angst" heeft of had voor bepaalde onderdelen. De meesten zijn wat huiverig voor de afwerking van het werkstuk. Heb je flink je best gedaan, ga je het bij de afwerking alsnog vernaggelen en is het niet wat je hoopte...

Waarschijnelijk kun je angst beter vervangen door het woordje: drempel.

Maar goed, je zult als het wilt leren toch een keer de drempel overmoeten. Ga er maar vanuit dat je fouten gaat maken. Is niet erg, hoort erbij. Begin dan ook met een werkstuk waar je fouten in mag maken en bekijk het van de andere kant, je kunt het altijd nog verwerken tot mooie vlammen.

Als je echt steeds alles gaat wegbrengen en het laat doen, in welke mate heb je dan zelf iets echt gemaakt ?

Wegbrengen omdat je het gereedschap er niet voor hebt is wat anders dan wegbrengen omdat je het niet durft te doen...

Bedenk... Voor elk hier met trots getoonde werkstuk zijn er minimaal 2 met een vloek in de hoek gegooid...
 

teus

Actieve deelnemer
4 jan 2014
207
1
Gent
Hmm. Ik dacht even na over je post, en moet zeggen dat je echt wel een sterk punt hebt. Ik zal het schaven van hout even van dichterbij bekijken. Ik veronderstel dat een goede schaaf, net als een goed mes, langer scherp blijft en makkelijker te gebruiken is. Vanaf welke prijs koop je een ietwat degelijke schaaf? Ik heb het gevoel dat een spotgoedkope schaaf weggesmeten geld zal zijn.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
@teus : inderdaad het verlijmde paneel wordt vaak nog een keer geschaafd....ga toevallig eind deze week starten met een vergelijkbaar project....eerst stroken schaven,verlijmen en dan het verlijmde paneel weer schaven
 

_arie

Nieuw lid
13 jan 2016
1
0
Is er iemand die ervaring heeft met kops teakhout
Ik wil nml een keuken trolley maken van teak met een bovenblad van kopsteak van 60x60x8 cm
Wilde eerst op het teak onderstel een beuken blad gebruiken maar ben bang dat dit als een vlag op een stront schuit gaat worden

Groet Arie
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.