Hout na brandschade

jolanda

Nieuw lid
4 jan 2014
4
0
Beste forum lezers, ons oud en nieuw is begonnen met een flinke brand bij de buren. Gelukkig alleen materiële schade.
Mijn vraag gaat over onze houten kozijnen en schuur.
De verf die hier op zit, zitten allemaal blaasjes, op sommige plekken lijkt de verf te zijn gesmolten.
Het is extreem warm geweest.

De aannemer is van plan alle verf te verwijderen en vervolgens weer te gaan schilderen. Leek me een prima plan.
Maar ik werd door iemand op het gevaar gewezen dat het hout door deze extreme hitte zou kunnen zijn aangetast en dat deze dan zou moeten worden vervangen. Toen kwam ik na mijn speuractie op internet uit bij jullie, hopelijk weet iemand mij advies te geven, wat ik het beste kan doen ed.
Alvast bedankt voor uw aandacht!
met vriendelijke groeten
Jolanda
 
ten eerste heel veel sterkte

ik heb er niet heel veel verstand ervan maar ik zou zelf zeggen van niet
het ligt er natuurlijk ook aan hoe heet het is geworden maar bij het afbranden van verf met een verfstripper beschadigd het hout ook niet en de stripper produceert ook een behoorlijke temperatuur
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Wat voor kozijnen zijn het? Zitten daar rubberen delen in? Dubbel glas? Dat kan allemaal ook maar een maximum temperatuur aan.

Hout beschermd zichzelf bij brand door te verkolen aan de buitenkant. Zo overleven sommige bomen bosbranden. Voor het hout zelf zou ik mij niet al te veel zorgen maken, zeker als het niet eens verkoold is.
Maar voor al de rest wel, aan welke temperatuur is de lijm enz blootgesteld?
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Anders dan bij metaal verliest hout niet zijn mechanische eigenschappen bij extreme hitte. Even opfrissen cq schuren en verven en het is weer als niuew.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Als het niet eens geblakerd is dan zou ik me zeker niet druk maken, dan is de ontbrandingstemp niet eena gehaald en is er niets met het hout aan de hand. Zelfs vloeren met ingebrande balklagen kunnen soms gehandhaafd blijven, het hout verliest geen sterkte.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Idd het is niet het hout wat aangetast is maar idd het rubber, het glas, lijm of zelfs de pluggen waar het kozijn mee vastgezet is kunnen aangetast zijn. Wellicht alles eerst laten checken door een onafhankelijke schade expert.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Bij houten kozijnen heb je normaal gesproken niet te maken met rubber of pluggen (buitenmuur). Mocht het isolatieglas lek zijn dan zie je dat ook wel binnen het half jaar (condens/groen worden) maar lijkt me stug als je verder niks aan de ruit ziet.. De beglazingskit kun je zo zien en zal de schilder ook wel meenemen. De lijm van de verbindingen zit grotendeels wel beschermt door het hout.

Eigenlijk denk ik dat het kozijn er alleen maar op vooruit zal gaan omdat nu het hele verfsysteem wel vernieuwt zal worden.
 
Laatst bewerkt:

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
hout wordt in principe sterker als het wordt verwarmd.
mechanische schade aan het hout treedt pas op als het verkoold.
 

tuoh

Oud hout
Hout verhard als het word verwarmd. Maar te heet is ook niet goed, er treed dan collaps op, te herkennen aan de vele scheurtjes aan het houtoppervlak. De volgend fase is dan verkolen van het hout.

Maar daar is hier geen gevaar voor, getuige de staat van de verf, de temperatuur is er niet te hoog voor opgelopen.


Mvg,

André
 

jolanda

Nieuw lid
4 jan 2014
4
0
Ik wil iedereen super hartelijk bedanken voor alle reacties. Ik heb hier HEEL VEEL aan gehad!! DANK!!!!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.