Onrustig zaagbeeld: Oorzaak goedkoop zaagblad??

Jeevanbee

Actieve deelnemer
11 mei 2013
231
0
Doetinchem
Goedendag allemaal,

Ik heb last dat mijn invalzaag aan het happen is in plaatmateriaal dat ik aan het verzagen ben :(. Nu is mijn vraag of dit veroorzaakt kan worden doordat ik een goedkoper zaagblad heb gemonteerd of dat één van de andere variabelen hiervan de oorzaak kan zijn. Zelf ben ik geneigd om het zaagblad de schuld te geven al heb ik nog niet gekeken of deze een slingering bevat (Al zou het probleem zich dan altijd voordoen m.i. en dat is niet het geval).

Hieronder enkele gegevens:

Materiaal: Berken multiplex 18mm en 12mm
Zaaghoek: 0 (18 en 12mm) en 45 graden (18mm)
Zaagdiepte: 21, 15 en 25mm
Zaagblad: 160x20 24T
Doorloopsnelheid: langzaam en snel

2014-01-03 15.35.45.jpg

Zit ik volgens jullie de goede kant op te denken en kan ik beter voor een kwaliteitsblad gaan of zal dit niet veel verschil maken?:confused: Mij is ook opgevallen dat de splinterbescherming ook een onrustig beeld laat zien, d.w.z. niet mooi rechtmatig afgezaagd maar met allemaal hapjes eruit.

Groet,

Joris
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Misschien is je techniek niet dusdanig dat je de zaag continu op de zelfde manier voort drukt, ik probeer altijd naast de zaag te staan en alleen van achter te drukken.
Als ik even snel wil en de zaag onregelmatig druk krijg ik wel es hetzelfde zaagbeeld.
probeer ook altijd de zelfde snelheid te gebruiken over de hele zaagsnede.

Het zou natuurlijk wel kunnen liggen aan het zaagblad, koop es gewoon een kwaliteidsblad, das denk ik nooit weggegooid geld.

John
 

Jeevanbee

Actieve deelnemer
11 mei 2013
231
0
Doetinchem
Mmm...Dat is nog wel een puntje waar ik mee zou kunnen testen. Druk wel altijd de zool van de zaag op de geleider en probeer inderdaad alleen van achter de duwen, maar dat zal vast wel eens een keer misgegaan zijn. Alleen geen idee of het alleen toen plaats vond of ook bij het van achteren duwen. Dat gaan we onderzoeken!

Heb 1 blad van Festool zelf maar die is mishandeld met laminaat, moet eerst geslepen worden voordat ik daar iets mee kan doen. Heb er al wel een paar bij besteld zodat ik overal een gelijke zaagdikte heb en de splinterstrip bij elk blad goed zit. :D

Thanks!
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Is het een ecotools zaagblad?

Die had ik ook op mijn TS gezet maar ben terug naar Festool gegaan omdat de ecotools de splinterbescherming aan flarden zagen en dan is het onmogelijk om de rail juist te leggen op een streep. Dat komt waarschijnlijk omdat ze onstabiel zijn en trillen tijdens het zagen. Op mijn paneelzaag heb ik ook ecotools zitten van 3.2mm maar die werken zoals het hoort.

Nu met een TS op 45 graden zagen is delicaat en kan het negatief beeld van een slecht blad enkel vergroten.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Heeft de handcirkelzaag geen speling op de rails?
Trilt de machine onbelast meer als met het originele blad?
Maar idd, een goed blad is nooit weg.
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Mischien een domme opmerking, maar komt het spouwmes wel naar buiten als je de zaag naar beneden drukt? Heel af en toe gebeurd het wel dat deze door veel stof een beetje stroef gaat.
 

Frank-Jan

Actieve deelnemer
12 sep 2008
208
12
Belgisch Limburg
Erg herkenbaar dit, had ik ook, bij mij bleek het toen aan het zaagblad te liggen. Ik was toen 18mm wbp multiplex aan het zagen met een festool "universeel" zaagblad (met 28 tanden i.p.v. het fijne blad voor plaatmateriaal met 48 tanden). Het blad dat jij gebruikt heeft nog minder tanden.

Ik heb later nog een "fix" gevonden, dit wordt veroorzaakt door speling in de machine, ik heb die aanpassing zelf niet uitgevoerd, omdat ik er met het fijngetande zaagblad geen last van heb.
link
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.039
2.576
Ik gebruik een orgineel festool panther blad en die geeft hetzelfde beeld, Ik denk dat het komt doordat de tanden langer zijn, ze bewegen meer zijdelings, Na de eerste zaagsnede was mijn rubber ook wat smaller.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Voor heel strak werk zaag ik multiplex met 160x2,2x20 W48 van festool. Superstrak zonder splinters. Net nog betontriplex gezaagd met een ecotools blad 36 tanden en eveneens prima zaagbeeld.
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Dat kan de oorzaak van het blad zijn, je gebruikt ook zoals hierboven aangegeven te weinig tanden.
Ook het panther blad van festool heeft hier last van, de tanden bewegen door de grotere tandafstand veel meer zijdelings.
 

Jeevanbee

Actieve deelnemer
11 mei 2013
231
0
Doetinchem
@Benchworks: Het blad dat ik nu heb gebruikt is inderdaad van Ecotools.

Ik ga het eens proberen met een 48 tands blad, het verhaal van de langere tanden -> meer flex klinkt logisch. Even wachten totdat ik een nieuwe binnen heb omdat mijn huidige dus geslepen moet worden. Zelfs moet een koe krijg je deze niet meer door het materiaal heen getrokken :p, niet echt representatief dus. Mocht het probleem zich voor blijven doen dan ga ik die "fix" eens proberen .

Iedereen bedankt voor de hulp! Ik laat de uitkomst hier weten!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.