Een Duitse film over een ambachtsman die houten wielen maakt.

A

Athanor

Guest
Boeiende documentaire! Mooi om zulke beelden te bewonderen.


Fons
 

Nerflander

Actieve deelnemer
5 feb 2011
291
6
Steenwijk
Jaap, bedankt voor deze verwijzing! Genieten, zo'n aflevering. Gewoon 'lekker'.
Mooi dat van zo'n vrijwel uitgestorven beroep toch nog een klein draadje levend blijft.
 

tuoh

Oud hout
Wel wel, dit doet me sterk denken aan mijn eerste stappen in het beroep zoveel jaar geleden. Mijn eerste werkgever was ook een wagenmaker van huis uit, dit voelt vertrouwd aan.
Wij hadden toen wel al een verticale boomzaag staan:p

De plooibank die de man gebruikt is ook een mooi ding, eens over denken om zelf zo iets te bouwen.

Jaap, hartelijk dank voor de link.
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Als ik zoiets zie dan vraag ik me af waar ik elke morgen toch naar toe ga en waarom ....
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Dat kan wel zijn maar dat maakt me niet zoveel uit. Het probleem is dat de meesten hier inmiddels een leven hebben dat ze zich dat niet meer kunnen permitteren.
Als ik naar mijn werk kijk en hoe ik daar terrecht ben gekomen denk ik dat ik als ik mijn hart had gevolgd heel ergens anders terecht zou zijn gekomen. Misschien idd wel op zo'n plek....

Heb het er laatst nog met iemand in die branche over gehad. Als ik het me kon permitteren zou ik idd rustig naar zo'n bedrijf gaan en me aanmelden. Dan zou die 500 me ook niet uitmaken. Vervelende is dat de huidige maatschappij eigenlijk helemaal niet is ingericht voor zulke wisselingen na een bepaalde leeftijd.

Om deze reden vind ik overigens persoonlijk dat de keuze van wat men wil gaan worden VEEL TE VROEG moet worden gemaakt. Men gaat dan een kant op en laat vakken vallen waardoor veel andere opties al in een vroeg stadium eigenlijk afvallen.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Om deze reden vind ik overigens persoonlijk dat de keuze van wat men wil gaan worden VEEL TE VROEG moet worden gemaakt. Men gaat dan een kant op en laat vakken vallen waardoor veel andere opties al in een vroeg stadium eigenlijk afvallen.

Ja ben ik met je eens.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Prachtige reportage en ook confronterend.

Na het zien van deze reportage ineens 55 jaar terug en wandelde weer als jongen van acht -op de vrije woensdagmiddag- door de straten van Gouda. De Bosweg met het mannetje achter het raam die schoenen nieuwe zolen gaf en iets verder de open deur waar er handmatig sigaren werden gemaakt. Bolknakken noemde ze die. De Raam waar de smid altijd op zijn aambeeld stond te kleunen en de lucht van de rook die vrij kwam als de paarden van nieuwe hoeven werden voorzien. Richting de Groenedaal waar stroopwafelbakkers bij het open raam op hun hete ijzers de echte Goudse maakte. Altijd goed voor een handje snippers en als je bofte een klontje stroop. Meubelfabriek Bosje aan de vest goed voor zaagsel en krullen voor de witte muizen en het kijken naar de werklui. Over de muur klimmen bij de Gouda apollo (nu Unilever)om restanten stearine te bemachtigen om er zelf kaarsen van te maken of fikkie te stoken. De garenspinnerij goed voor vliegertouw die je met wat geduld van de touwmakers kreeg. Regina, Zuid Hollander enz.. toonaangevend in aardewerk en de vele kleine ateliers waar aardewerk werd gemaakt. De Turfsingel met alle plateelschilders en Goedewagen voor klei speciaal voor de Goudse pijpen. De varkensmarkt waar boeren met dik gevulde portefeuille handje klapte om hun vee te kopen/verkopen. Niet te vergeten de vele kleine kaaspakhuizen. Zo heb ik wel een uur opnieuw door de stad gelopen en eigenlijk teveel om te beschrijven en er was altijd wel wat te beleven en te zien. Gouda was toen nog een ambachtelijke en bruisende stad.

Helaas zijn er veel ambachten verloren zijn gegaan en alleen nog een paar laatste der Mohikanen die nog ambachtelijk bezig zijn, met als zorg hoe draag ik de fakkel over. Jammer dat ze zo goed als verdwenen zijn die kleine bedrijven met een paar man personeel maar bij elkaar optellend een hele grote werkgever. Grote kracht was dat je door deze ondernemingen werd opgeleid tot je het vak beheerste en jongere met een lage opleiding tot goede vaklui werden opgeleid.

Terug in het nu ervaar ik een tikje ambivalentie als ik naar mijn huidige tools kijk. 'Ach'; ben ook maar een mens die met de tijd mee hobbelt en zo nu en dan last heeft van nostalgie met het besef dat vroeger niet alles beter was.
 
Laatst bewerkt:

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
@gompy58 en Zweihaak, dat ben ik niet helemaal met jullie eens. Het probleem is meer dat wij in onze jeugd een opleiding volgen en het daar dan de rest van ons arbeidzame leven mee moeten doen. Er zou veel meer aan onderwijs voor b.v. 45 jarigen gedaan moeten worden, om je te kunnen heroriënteren voor een volgende werkzame periode. Veranderde markt omstandigheden, fysieke mogelijkheden, voortschrijdend inzicht, voortschrijdende technologie, langer werken etc zijn allemaal redenen om de werkende periode in je leven in meerdere stukken te knippen.
@Huib, prachtig verhaal en zeer herkenbaar, maar dan voor mij Joure. Ik hoop dat ons forum een serieuze bijdrage levert in het in leven houden van kennis en vaardigheden van het ambacht.
@Jan, je bent een optimistisch mens, wie weet wat de toekomst brengt!

jaap
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.