nauwkeurig zagen?

rpfaas

Nieuw lid
3 jan 2014
8
0
Haaglanden
hallo,

voor mijn eerste "serieuze" houtklus ben ik bezig met het maken van een houten pc behuizing.

dat lukt op zich best aardig, alleen vind ik dat ik veel teveel werk heb aan "het écht netjes krijgen"...

mijn zaagsnedes zijn me veeeel te onnauwkeurig namelijk...

ik heb het geprobeerd met een handcirkelzaag en dat hout heb ik dus maar weggegooid.
ik heb het geprobeerd met een decoupeerzaag, en kom aan marges van 2mm ongeveer...
ik heb het geprobeerd met een dremel (snijfreesje erin) via een langsgeleider, en krijg een veel te hobbelig resultaat.

nu kan ik wel steeds een marge aanhouden en dat met een "gelijkmaakfeesje" afwerken, maar liever zaag ik gewoon in één keer netjes recht!

ik heb net zitten kijken naar een tafelcikelzaagje van proxxon, maar dat is me eigenlijk net een beetje té pietepeuterig en lijkt voor breedtes van meer dan 13cm ook al niet al te nauwkeurig...

weet iemand voor mij een manier om met een marge van minder dan 1mm stukken hardhouten multiplex van tussen de 10 en de 50cm breed kaarsrecht (en liefst ook in verstek) te zagen?

want eh, ik wil min volgende projectje graag écht mooi hebben ;)

groet,
Ries
 

RichardvE

Actieve deelnemer
3 jul 2013
50
0
Boskoop
Ik klem nog weleens een lange rei van aluminium (eigenlijk voor bedoeld voor stucadoors) vast op het hout en gebruik die als geleider van m'n handcirkelzaag. Werkt perfect.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Idd handcirkelzaag en een rechte lat en een goed blad op je cirkelzaag.
Controleer ook of het zaagblad evenwijdig aan de zool staat, daar wil ook wel eens wat afwijking in zitten.
Begin met proefstukken om de juiste instellingen van de zaag te verkrijgen.
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
Nog een tip; een PC moet voldoende frisse lucht aan kunnen zuigen. Zeker in de zomerdag. Bij onvoldoende ventilatie wordt de levensduur aanzienlijk verkort.
 

Jan-Pieter

Actieve deelnemer
Een houten pc kast is natuurlijk een leuk idee en vast al 's gedaan, maar practisch is het niet. Hout houdt de warmte meer vast dus je moet voor extra luchtstroming zorgen, voor dezelfde stevigheid krijg je een dikkere kast en het belangrijkste is denk ik dat een metalen kast werkt als een kooi van faraday, zonder die kooi krijg je interferentie van elektromagnetische golven. Om dat op te lossen kun je zelf een kooi bouwen of de houten kast om een standaard kast heen bouwen.
 

robertobadjo

Actieve deelnemer
9 okt 2013
42
0
Of een afkortzaag gebruiken of idd een cirkelzaag langs een rails/waterpas laten gaan. dan weet je dat je altijd recht gaat.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Het is misschien een raar idee, maar waarom probeer je het niet met een handzaag? Met een beetje oefenen gaat dat vaak erg goed :D

Succes!!

Groet, Rob.
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
Ik weet niet hoe vaak je dit wil gaan doen maar anders zou je het misschien kunnen laten zagen ? We hebben hier een mooie wandzaag staan die zuiver zaagt....is maar een idee...

Zelf maken is natuurlijk een stuk leuker....
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Grof je paneeltjes uitzagen en dan zou ik met een bovenfrees de boel strak maken met een kopieerfreesje.

Kwestie van een plank erop klemmen,exact op je aftekenlijn en frezen maar. Het 2de paneel zaag je weer uit en frees je mbv paneel 1 :)
 

rpfaas

Nieuw lid
3 jan 2014
8
0
Haaglanden
zo zeg, dat zijn een hoop reacties :D
dank jullie!
een aantal dingen had ik al geprobeerd (zoals de geleiderail, zowel met mn cirkelzaag als met mn decoupeerzaag) maar aangezien dat een beetje goedkoperige dingen zijn was dat niet erg succesvol...
uiteindelijk was ik al aan het werk zoals MaartenS schreef: grof uitzagen en dan met een kopieerfreesje netjes maken.

dat heeft tot dit resultaat geleid (moet nog een hoop schuren en afwerken natuurlijk)

https://www.facebook.com/rpfaas/media_set?set=a.636374509737184.1073741825.100000939230006&type=3

(ik hoop dat de link werkt)

het enige waar ik nu nog mee zit is hoe ik de "bovenrand" van de "bak" netjes recht en vlak krijg zodat het deksel mooi aansluit!

oh enneh, ik heb een achtergrond in de ICT, dus met die koeling en straling zit het wel goed ;)

bedankt voor het meedenken!

Ries
 

Bijlagen

  • IMAG0467[1].jpg
    IMAG0467[1].jpg
    51,4 KB · Weergaven: 232

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Ik zie wat hobbels in de gaten. Je kan die beter met een mal maken. Bovenfrees met een kopieerfrees of met een kopieerring, dat kan beide. Maar dan wordt het wel in één keer strak (mits de mal strak is). Een strakke mal kan je maken met vier plankjes die je op de juiste maat molenwiekt.

Indien nodig kan ik van dit principe wel eens een beschrijving plaatsen, ik maak hier regelmatig gebruik van.
 
Laatst bewerkt:

rpfaas

Nieuw lid
3 jan 2014
8
0
Haaglanden
dat klopt van die bobbels... dat grote rechthoekige gat is met een dremel met snijfrees langs een geleiderail uitgezaagd, en dat ging in drie richtingen goed maar in de vierde richting besloot ineens mijn dremeltje van de geleiderail "weg te lopen", hoe hard ik ook duwde om dat te voorkomen. achteraf (toen ik de geleiderail al had weggehaald) bedacht ik me dat dat waarschijnlijk kwam omdat ik net die ene snede van de andere kant af benaderde. volgende keer is dat ook keurig recht ;)
de andere twee gaten achterin zijn met een decoupeerzaag uitgezaagd. ik dacht dat dat beter zou gaan maar dat eindigde dus met een hele hoop raspwerk om het goed te krijgen... en raspen gaat nooit mooi recht zo bleek ;)
die deuk in het hoekje komt omdat ik mijn bovenfrees niet goed vast op hoogte had gezet waardoor hij een beetje wegzakte toen ik er iets te stevig op leunde...
er zit ook ergens een nogal rafelige freesrand omdat de boormachine die in de bovenfrees zit besloot op de klopstand te springen onder het frezen!
al met al heb ik hier een hele hoop van geleerd!
die mallen zijn een goed idee, daar ga ik eens rustig over zitten spinzen hoe ik dat het beste aan kan pakken want veel van die gaten hebben standaarddimensies dus dan zou een mal erg handig zijn..
enneh, ik geloof dat het wel klopt wat mijn collega zei he? dat een kopieerfrees nog eens mijn beste vriend in de werkplaats zou worden?!

groet, Ries
 

rpfaas

Nieuw lid
3 jan 2014
8
0
Haaglanden
ps: een beschrijving van jouw werkwijze zou ik erg op prijs stellen!
daar zouden denk ik een hoop andere mensen ook wat aan hebben!
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Je kast, is ie zo klein of is het hout zo dik, kun nu afwerken op een bandschuurmachine of met een bovenfrees met een frees er in die aan het uiteinde van een kogellagertjes is voorzien. Het lagertje heeft dezelfde diameter als de frees en het lagertje laat je aanlopen op het diepstliggende deel; de frees freest het geheel dan mooi vlak.
Het gereedschap om een gezaagde of gefreesde kant mooi strak te maken, is een goede scherpe handschaaf.

jaap
 

rpfaas

Nieuw lid
3 jan 2014
8
0
Haaglanden
het kastje is ongeveer 30b x 27d x 17h, en is van 18mm hardhouten multiplex gemaakt, zo ongeveer sterk genoeg om op te dansen dus ;)

oh enne, fotootje van mijn frees voor roald:
 

Bijlagen

  • IMAG0479[1].jpg
    IMAG0479[1].jpg
    59,4 KB · Weergaven: 107

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.