Welk hout voor dit bed

bartg

Actieve deelnemer
3 jan 2012
191
2
Genk, Belgie
Dochterlief wil een nieuw bed, maat voor een matras 140 *200.

Hoofd en voeteinde is heel eenvoudig; dikte een 40mm, gewoon een rechthoek, bvb 144 cm breed, 40 cm hoog, vol tot op de grond.

Zijplanken identiek.

Ik werk eigenlijk altijd met MDF, maar dat kan het gewicht dat er in komt niet dragen (ja dochter en lief samen wegen wel wat...wie weet blijven ze ook niet altijd braafjes stil liggen in dat bed...)

Spaanplaat vergeten we maar, want de kanten afwerken met om het even wat vind ik maar niks (kasten, die je niet meer ziet, in een dressing of zo, ok met ABS afkanten, maar iets wat in het zicht staat, neen, niks af te kanten.)

Afwerking moet redellijk strak zijn, dus ik wil het bed straks spuiten, Ikea heeft een bed MALM, ongeveer dat model, maar het nadeel van MALM, is dat de kantplank te breed is, omdat er een plank dwars ligt over de kantplank, en het bed daardoor 14 cm breder wordt en dan niet meer in de minikamer past.

Dus de vraag is;

welk soort hout ga ik gebruiken, sterk genoeg om 2 personen te dragen, wat ik redelijk strak kan afwerken.

Grenen of den valt af, ik heb al een paar bedden gemaakt en de nerf, onvlakheid van dat hout is niet strak genoeg.

Bedankt, Bart
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Als de zijkanten ook vol tot op de grond komen dan maakt eigenlijk het gebruikte materiaal noiet zoveel meer uit. Het zijn namelijk bij zwevende bedden voornamelijk de verbindingen van de zijliggers aan de hoofdborden die alles moete dragen. maar als alles op de grond staat dragen de verbindingen niet meer. En dan zou je ook het waterbed principe kunnen toepassen. Een paar houten kruizen onder het onderstel waar het matras op komt die het gewicht over de vloer verdelen. Zo kan je de onderveringsmatrassen van een pocketveringsbed in bouwen, een waterzak of gewoon een spaanplaat met daarop een matras. Lattenbodem is sowieso nooit echt aanbevolen voor hoge gewichten.
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Als de zijkanten ook vol tot op de grond komen dan maakt eigenlijk het gebruikte materiaal noiet zoveel meer uit. Het zijn namelijk bij zwevende bedden voornamelijk de verbindingen van de zijliggers aan de hoofdborden die alles moete dragen. maar als alles op de grond staat dragen de verbindingen niet meer.

Hetgeen hierboven wordt aangekaart klopt als een zwerende vinger. Maar... er is nóg een alternatief: het gewicht van ondergetekende en vrouwlief wordt gedragen door metalen poten die aan de lattenbodems bevestigd zijn. Het grote voordeel hiervan is, dat de bed-ombouw niet ons gezamenlijk gewicht hoeft te dragen.

Wellicht geeft deze tip je wat meer speelruimte voor wat betreft de keuze van de ombouw van het bed.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Gewoon mdf? Heb ik ook, 25 dik en meen 120 of 130 breed. En houdt het nog steeds. 40cm is wel enorm laag voor een bed....
 

FFF

Nieuw lid
19 dec 2013
22
0
Zoals gezegd, als alles op de grond staat is het al snel stevig genoeg... Ik heb zelf het geluk gehad dat ik voor heel weinig 27mm multiplex van een zeer mooie kwaliteit op de kop heb kunnen tikken. Mijn bed is volledig gelijmd en geschroefd, weegt een ton maar ik denk dat je er wel met 10 man op kunt springen ondanks dat bij mij op 4 poten staat.
Super strak af te werken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.