Gebruik Kreg Jig

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Ik denk dat BenchWorks die vraag beter kan beantwoorden omdat ik de UJK schroeven alleen nog maar geprobeerd heb in een teststukje. Maar gebruik nog Kreg schroeven (heb er nog genoeg) in de werkstukken.
Mvg.
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
547
94
Stiens
Na een dagje schroeven moet ik toch ook zeggen dat ik niet echt enthousiast ben over die vierkante bit. Het werkt wel, maar op de een of andere manier schiet het bit er gemakkelijk uit en krijg ik hem er soms ook lastig in.
Ik kan niet vergelijken met andere types schroeven dat moet ik er natuurlijk bij zeggen. D.w.z. ik weet natuurlijk wat kruiskopschroeven zijn maar ik bedoel voor dit doel en deze manier van werken; met een lang bit en blind wegdraaien.

André
 
Laatst bewerkt:

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
@Elio: Kreg schroeven zijn via het net makkelijk verkrijgbaar, oa bij mzsgereedschap.nl voor redelijke prijzen.

Groet, Rob.
Bedankt voor deze tip! Heb de Kreg anderhalf jaar geleden in de usa gekocht met wat schroeven. Er was de laatste tijd niet veel gelegenheid om het te gebruiken, maar nu ik weet dat de schroeven ruim verkrijgbaar zijn kon dat wel veranderen. Ook een handige uitbreiding van WR1944.

jaap
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Ik heb de UJK nu twee weken geleden besteld bij axminster en nog niets, maar de schroeven gebruik ik al een tijdje met de trend.
Ik heb het nagemeten en de Trend boor is 9,5mm, de Trend schroeven zijn 9,3mm en de UJK zijn 9,5mm.
Er zijn geen pasproblemen met de UJK schroeven in het Trend gat, Spaander liet mij weten dat die bij de Kreg gaten wel krap zaten.

Timothy,

heb je ondertussen de UJK-jig al binnen?

Wat zijn je ervaringen ermee?

Ik moet nu beslissen tussen de UJK en de Kreg 5...
 

Geertg

Actieve deelnemer
5 okt 2008
285
0
Lembeke
Wat is eigenlijk de toegevoerde waarde van een pockethole systeem als je over een
Festool domino beschikt?
 

Elio

Actieve deelnemer
21 feb 2013
164
9
Wat is eigenlijk de toegevoerde waarde van een pockethole systeem als je over een
Festool domino beschikt?

Niet hoeven te wachten tot de lijm droog is.. Dus ook geen klemmen nodig, wel wanneer je de delen in elkaar schroeft bij een pockethole systeem. Of het ook sneller is weet ik niet..

Daar in tegen heb je wel lelijke pockethole verbindingen, tenzij je ze verborgen houd. Beschik zelf niet over een festool domino, maar lijkt mij een mooier systeem..
 

WR1944

Oud hout
Wat is eigenlijk de toegevoerde waarde van een pockethole systeem als je over een
Festool domino beschikt?

Eén van de onhebbelijkheden van pocket hole verbindingen is het feit dat de schroef (bij Kreg) onder 15 graden staat. Bij het aandraaien van de schroef wil het hout vaak verschuiven. Met domino's fixeer je de beide delen zodat ze niet kunnen verschuiven. Met wat lijm er tussen maak je de verbinding ook nog sterker en je hoeft niet te wachten tot de lijm droog is voor je volgende handeling.
 

robertobadjo

Actieve deelnemer
9 okt 2013
42
0
Timothy,

heb je ondertussen de UJK-jig al binnen?

Wat zijn je ervaringen ermee?

Ik moet nu beslissen tussen de UJK en de Kreg 5...

Ik ben ook wel nieuwschierig naar zijn bevindingen naar de UJK pocket hole jig. Kan er maar weinig over vinden. Zit ook te twijfelen tussen de kreg of die van UJK
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Ik heb de UJK al een paar weken in gebruik, voor het geen ik er mee doe werkt het prima.
Maar het is wel niet te vergelijken met de Domino, vr het in elkaar zetten van meubels gebruik ik toch de domino, mooiere afwerking zonder die gaten natuurlijk.
Ik heb de UJK gekocht omdat de verkoper beweerde dat hij zeker zo goed is als de Kreg(en goedkoper) en dat de schroeven achteraf ook goedkoper zijn.
 

gasman

Actieve deelnemer
1 feb 2012
201
2
Schoonebeek
Ik ben ook overstag gegaan voor de kreg jig.
Een paar weken geleden was ik op vakantie in de VS, en daar verkopen ze het in elke bouwmarkt.

Bij de Lowes bouwmarkt hadden ze ook de HD jig, met een grotere 1/2" diameter boor, bij 1 setje in de winkel ontbrak de eindstop, dat is het losse stukkie plastic waar je het hout tegen aanzet.
Hierdoor was de set $45 ipv 60.
Toch maar de gok genomen en gekocht, s'avonds in het motel heb ik Kreg gemaild met de melding dat ik de mijn eindstop kwijt was, dat was geen probleem, ze zouden mij kosteloos een nieuwe sturen naar Nederland.
Ik was net 1 dag thuis en toen kreeg ik inderdaad de eindstop opgestuurd via UPS pakketpost !
70603c096549f638e3e61147b6c410dd_zps33e3c4c9.jpg

Op de foto kun je duidelijk het verschil in grootte zien tussen de 2 soorten boren en schroeven.
a94b4714ed29b0c22a4a19fad3e52046_zpsa541147e.jpg


Tevens heb ik daar nog een setje forstnerboren gekocht in inch maten, ik was al een tijdje op zoek naar een 3/4" forstnerboor voor een projectje.
c4e62ba8d6f27eaa930fca0403766c07_zps4e16ceb3.jpg

Een losse 3/4" boor was $10, dit setje was $20, op mijn werk heb ik heel veel rvs pijp in engelse maten, dat kan ik vast wel een keer gebruiken voor een hout/rvs projectje.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.