Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 32

Onderwerp: Gebruik Kreg Jig

Gebruik Kreg Jig

Dag,

Ik ben een project gestart in mijn werkplaats. De vorderingen daarvan wil ik bijhouden in dit topic. Ik zal van daaruit ook verwijzen naar dit topic.

Één van de dingen die ik wil uitproberen is het gebruik van de Kreg Jig. Ik heb er een bij Beqwaam gekocht (u allen welbekend). Zoveel positieve verhalen op internet, daar kan ik mij geen buil aan vallen.
    Aan de levering makeerde niets. Snel en compleet. Wel blijkt het bit licht krom te zijn waardoor het einde daarvan behoorlijk zwiept. Het is een lang bit, dus daar is weinig voor nodig.
    Het werkt beroerd maar Beqwaam kan er ook niks aan doen. Het blijkt op garantie prima geregeld te kunnen worden. Ik krijg een nieuwe. Blij dat ik in Nederland gekocht heb, het gaat zo toch net wat makkelijker.

Eerst maar eens een proef gedaan.IMAG0135.jpg

Dat ging prima, maar ik ontdekte dat ik voor bredere planken toch wel een hulpstuk moest maken. Simpel. Ik heb de jig op een plank bevestigd met aan de zijkanten 2 blokken met exact de hoogte van de voetplaat van de jig. Daar heb ik een schaafbank voor toch?

IMAG0137.jpg

IMAG0138.jpg

Het valt mij verder op dat het erg moeilijk is om de te bevestigen onderdelen goed op z'n plek te houden bij het vastschroeven. Dat lukt eigenlijk niet. Je kunt dat overigens ook wel zien op de instructievideo's op internet. Héél precies gaat het niet.
    Beqwaam schreef mij dat je daarvoor diverse extra speciale klemmen kunt kopen, maar ik had er voor gekozen dat niet te doen.
    Ik ga dus zelf wat maken en ik laat hier nog weten hoe dat gaat.

André
    Laatst gewijzigd door workingwithwood; 03-01-14 om 12:26.

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2011
    Ik heb die van Trend, maar niet meer voor lang want ik heb bij Axminster de UJK besteld omdat die tot 12mm dun kan verwerken. Bij Trend was dat 15mm minimum.
    UJK maakt ook TX20 schroeven, dan ben ik van die vierkante kop af.

De mijne heb ik centraal in een lat van 120cm lang ingebouwd, neemt een beetje veel plaats in maar dat is super handig omdat ik die vooral gebruik met panelen.
    Op die lat heb ik ook om de 5cm een lijn getrokken zodat ik makkelijk de schroeven kan verdelen over de lengte, en ze bij ieder paneel op dezelfde plek zetten.

Ik zal misschien de UJK hier ook tonen als dat niet stoort?

Ik zou zeggen laat maar zien dan kunnen de forumers de verschillen goed zien.

André

Net even gekeken naar die UJK jig. Had ik eerder moeten weten Ik gebruik nu een poosje de spullen van Kreg en begin me steeds meer te ergeren aan de lamme aandrijving (Robinson, de vierkante) en de maataanduidingen in inches (Niet lachen, Wim!!) Het spul van UJK ziet er degelijk en doordacht uit, qua prijs is er ook niet veel verschil met Kreg of Trend.

Ben erg benieuwd naar je ervaringen, Benchworks!

Wat betreft de klemmen, ik heb bij HBM twee grote lasklemmen gekocht voor weinig, werkt prima! http://www.hbm-machines.com/producte...odel-3-450-mm/ De lengte van 45 cm is voor mij ideaal, ik maak vaak panelen van steigerhout, met deze tangen kan ik keurig de naden bereiken! De klemmen zijn er ook in kleinere maten.

Groet, Rob.
    "I may be left handed but I am always right"

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)
    Dat verschuiven van de delen heb ik ook als problematisch ondervonden. Daarom werk ik graag met de combinatie domino's en Kreggaten. Lamello's zijn in deze ook goed in te zetten. Daarnaast heb ik de Kregklem gekocht met een pen die precies in een potgat valt. En het oplossen van kleine onvolkomenheden is normaal bij een techneut. Vrij snel na de aanschaf van de set heb ik een ondersteuning voor de jig gemaakt.
    P1040738q.jpg

@Rob, ik heb niet gelachen. Ik weet precies wat je doormaakt. Gelukkig zit ik er elke dag tussen in en heb dus meer reden tot klagen. ;-) Gelukkig staat bijna altijd de meterische maat er tussen haakjes bij. Ik denk dat dat één van de positieve zaken van de instroom van zoveel Zuid- en Midden-Amerikaanse emigranten is dat er meer met het metrisch stelsel wordt gewerkt op de werkvloer. Als die emigranten zich hoger op kunnen werken komt er misschien toch nog een omslag. Sorry voor het afdwalen van het onderwerp.

Ik zet het meestal even vast (indien mogelijk) met een hoekklemmetje a la > http://www.toolnation.nl/media/catal...83/w/s/ws1.jpg

Heb ook die Kreg klem gekocht die precies in zo'n pockethole valt, maar dat vond ik een redelijk onding...

Dit is de nieuwste versie van de Kreg jig.
    Geen idee wat er nou zo vernieuwend aan is buiten de ondersteuning om...
    Er lijkt ook een andere klem op te zitten.
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2011
    Die heeft een automatische klem die je langs voor kan activeren, die regelt zichzelf op de dikte van het materiaal. Had ik deze gezien dan had ik twee keer nagedacht tussen UJK en dit!

Ik overweeg om in ieder geval de UJK schroeven te gaan uitproberen icm de Kreg. Als die goed werken is in ieder geval één Kreg-nadeel opgelost.

Groet, Rob.
    "I may be left handed but I am always right"

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Heckemann Bekijk Berichten
    Ik overweeg om in ieder geval de UJK schroeven te gaan uitproberen icm de Kreg. Als die goed werken is in ieder geval één Kreg-nadeel opgelost.

Groet, Rob.
    Hebben deze schroeven dezelfde dikte als de kreg schroeven?
    Zo ja, waar koop je die ?

Forum Rechten