tapas plaaaaank

caso

Actieve deelnemer
1 dec 2012
473
1
Moergestel
Voor kerst voor mijn zwager even een tapas plank gemaakt, hij hout van strak dus even een mooie olijfessenplank van onze houtleverancier :) strak gezaagd en twee uitsparingen voor je vingers onderin gemaakt, afgewerkt (zoals in een ander draadje aangegeven) met olijfolie....

IMG_3803.jpg

maten 220x1000x40 mm

Cas
 

caso

Actieve deelnemer
1 dec 2012
473
1
Moergestel
@ CivixX, was voor een tapas plankje voor 9 man en eigenlijk al te klein....i

ik heb ook nog een mooi stuk liggen met de schors er nog aan, misschien eens even voor hier in huis klaar maken..... alleen dan afgwerkt met een andere olie.


olijfolie kan idd ranzig worden, hoorde ik op mijn post in afwerking........ ik zal dit even overleggen en even kijken of ik hem opnieuw in een andere olie moet zetten, maar......... hoe krijg ik er nu weer de olijfolie af.......

Cas
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Joh, Caso, zo'n enorme vaart loopt het nou ook weer niet met de ranzigheid. Luchtig opbergen en na verloop van tijd een beetje schuren en een andere oplie er over. Als je er meteen wat aan wil doen dan helpt het als je die plank een paar keer met heet water afspoelt, droogt, even schuurt en dan een andere olie er over heen veegt. Dan komt het helemaal goed. Ik zelf zweer bij paraffineolie voor hout icm levensmiddelen maar druivenpitolie en walnootolie scoort ook hoog bij de meester-plankenmakers op dit forum.

Erg mooi stuk hout trouwens!!

Succes!!

Groet, Rob.
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
@rob: die walnotenolie, is dat gewoon walnotenolie waarmee je ook kunt koken? Daar heb ik nog een fles van staan die ik dus misschien wel veel nuttiger kan besteden...
 

LMM

Actieve deelnemer
16 jul 2012
270
1
Groningen
Is walnotenolie wel zo handig voor een snijplank? als je iemand treft met een noten allergie, is al het eten dat bereid is op die plank is dan mogelijk "giftig" voor die mensen.

Het lijkt me dan handiger om een "neutrale" olie te gebruiken
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
@LMM: dat is dan ook een van de redenen waarom ik zweer bij Paraffineolie. Volgens mij is dat ook de reden waarom Rick Koorman tegenwoordig voornamelijk druivenpitolie gebruikt. Neemt niet weg dat walnotenolie een fraaie finish geeft. Op snijplanken inderdaad minder handig.

Groet, Rob.
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
Mooie plank !! (had hem al even gezien natuurlijk)

Walnotenolie gebruik ik steeds minder, compleet vervangen door druivenpitolie.Momenteel aan t experimenteren met paraffine-olie op aanraden van forumlid Heckemann. Da's het mooie van ons forum : leren van anderen door op te staan voor een andere werkwijze!!
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Persoonlijk zou ik nooit voor paraffine-olie kiezen. Het is oneetbaar (maar niet giftig), en polymeriseert niet (spoelt/loogt dus altijd uit). Niet drogende plantaardige olie (zoals olijfolie en zonnebloemolie) loogt uit, maar is eetbaar, en kan ranzig worden - da's met een heel dun laagje IN het hout overigens nauwelijks een issue. Een halfdrogende olie als sojaolie, of (meer of minder) drogende olie als druivenpitolie, walnotenolie, of lijnolie polymeriseert en is dus duurzamer IN het hout. Overigens zul je ook een drogende olie met enige regelmaat opnieuw moeten aanbrengen, zeker als je een plank was, of hij (door snijden bijvoorbeeld) slijt. Lijnolie bevat vaak chemische drogers. Persoonlijk ben ik daar niet zo bang voor (tegenwoordig veelal zirconiumzouten), vooral niet omdat het organische zouten betreft die in de polymeermatrix worden ingebouwd, maar het kan een reden zijn om niet voor ('gekookte') lijnolie te kiezen.

Voor wat betreft notenallergie en walnotenolie: een notenallergie wordt getriggerd door bepaalde eiwitten in noten. In principe bevat een goed geproduceerde (walnoten)olie geen eiwitten, zeker geen ongedenatureerde eiwitten. Derhalve zou een walnotenolie ook voor mensen met een notenallergie veilig moeten zijn, te meer daar de hoeveelheid olie die na afwerken van een snijplank zich eventueel weer terugverplaatst naar voedsel werkelijk verwaarloosbaar is. Een garantie is dit echter niet, en het is zomaar denkbaar dat iemand ooit zo gevoelig allergisch is dat zelfs die blootstelling nog te veel is (de kans lijkt me heel klein, ook voor voedselallergieën zijn er namelijk no-effect thresholds, maar je weet het maar niet).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.