kopmaten staanders boekenkast bepalen

TrailBlazer

Nieuw lid
2 jan 2014
4
0
Ik wil een boekenkast maken met een frame van vurenhout. Op de staanders van het frame worden nog keeplatten gemonteerd met een diepte van 28 mm en breedte 18 mm. Omdat op de middelste staanders twee keeplatten zitten wordt de breedte van de staanders minimaal 36 mm. Alleen hoe dik moeten die staanders worden. Afmeting van de planken zullen zo'n 30x80 cm zijn. Hoogte van de kast zal 2,60 worden denk ik zo.
De staanders aan de achterkant kan ik aan de muur vastmaken voor extra stevigheid dus die zal geen probleem opleveren met doorbuigen. Ik maak me alleen zorgen over die aan de voorkant.
full.jpg

Kan iemand hier iets zinvols over roepen?
Dit is mijn eerste post hier dus hoop niet al te veel domme dingen te roepen :p
 
Laatst bewerkt:

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
Pragmatisch zou ik zeggen als je de staanders niet te veel kunt buigen met een beetje beleid. Waarom? Verband heb je al in de kast zitten door de latten aan de muur te vestigen en ze ook nog een keer boven en onder aan elkaar te verbinden.
De staanders worden niet uit elkaar gedrukt dus ze hebben alleen last van de planken en dat vraagt niet om een specifieke dikte van de staander. Misschien heeft iemand een betere suggestie, maar voor overbrugging zijn volgens mij wel duidelijk afspraken voor staanders ken ik die niet.
 

tuoh

Oud hout
Een rechthoekige sectie is altijd stijver dan een vierkante. Waarom de kepen niet ineens aanbrengen in de staanders inplaats van aparte keeplatten te gebruiken? bij een combinatie van frame en keeplat heb je aan een sectie van 32mm x 60mm ruim voldoende. Word het een open constructie? of komen er panelen tussen de buitenste frames?
 

TrailBlazer

Nieuw lid
2 jan 2014
4
0
Omdat ik niet de skills/apparatuur heb om die kepen aan te brengen.
Er komen inderdaad panelen aan de buitenkant van de buitenste staanders dus die zullen ook niet gaan buigen. Eventueel kan ik bij middelste nog wel een extra tussenverbinding maken voor mijn gemoedsrust.
 
Laatst bewerkt:

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Moeten alle woutermannen los blijven, of mag er een vastgezet worden? Dit heeft veel invloed op de stijfheid. Ook als de plank ook weer vast zit, dan kunnen de stijlen bijna nergens naar toe.
 

TrailBlazer

Nieuw lid
2 jan 2014
4
0
Vastzetten is wel een optie misschien wil ik in het middelste deel wel een kastje met deurtjes zetten dan kan ik daar de stevigheid wel mee maken.
 

roekie

Actieve deelnemer
11 apr 2012
85
0
die staanders worden op knik belast, altijd lastiger te voorspellen wat er gebeurt dan bij gewone buiging. een ding helpt sowieso: kniklengte inkorten. dwz bv een plank halverwege de staanders vast zetten. op die manier wordt de staander halverwege vastgehouden via die plank aan nog 3 staanders. hierdoor is hij veel steviger. zeker wanneer de achterste staanders aan de muur vast zitten. deze stijfheid breng je dan via de plank over op de voorste staanders.
 
Laatst bewerkt:

TrailBlazer

Nieuw lid
2 jan 2014
4
0
Het deel met de planken zal denk ik zo'n 180 zijn daaronder gewoon opbergruimte achter schuifdeuren. Met een gemiddelde afstand van 30 centimeter per plank kan ik het besten de plank/woutermannen op 90 cm hoogte vast zetten.
Nu nog vriendin overtuigen van dit plan :p
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.