Oude eikenplanken verbinden met houten pinnen? En waarom rechthoekjes in het hout?

eric1983

Nieuw lid
1 jan 2014
2
0
Beste mede houtliefhebbers,

Ik heb een vraag, die me al lang bezighoudt. We hebben hier een mooie oude eikentafel staan. We vinden met name de kwaliteit van het hout en de wijze van bewerken erg mooi. Ondanks lang zoeken, kan ik niet echt goed vinden hoe sommige dingen gedaan zijn.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, zodat ik weer een stapje verder kan komen. Ik zou graag dit soort bewerking namelijk zelf willen toepassen op oude eikenl planken die ik heb staan.

1. Verbinding met pinnetjes
De oude eikenplanken lijken verbonden door een mes-groef-verbinding. Echter zijn er om de +/- 20 cm ook een soort van houten pinnetjes zichtbaar. Waar dienen deze voor? En hoe is dit bewerkt? Waar kan ik hier mee over vinden? Zie hieronder de foto.

foto 1 (1).jpg


2. Rechthoekjes verwerkt in de tafel
Daarnaast valt het op dat er op verschillende plekken in de planken rechthoekjes zijn verwerkt. Waarom is dit gedaan? En hoe is dit gedaan? Waar kan ik hier wat meer over vinden? Zie onderstaande foto.

foto 2 (2).jpg


Dank voor jullie hulp!
 

frans A

Actieve deelnemer
18 sep 2011
169
1
waddinxveen
hoi :D
ik heb helaas niet t antwoord op je vraag
wel eet ik mn schoenen op als dat eiken is! inclusief stalen neuzen :cool:
denk aan noten of die richting?

groetjes, fransie
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Het lijkt er op dat de planken met losse veren verbonden zijn, de ronde pennetjes verbinden de veer aan elke plank. Dat is er gewoon door geboord. Het kan ook dat het gat in de veer ietsjes meer naar het midden ligt zodat wanneer je die pen er door slaat dat je de planken tegen elkaar aantrekt.
het is ook mogelijk dat het gewone stopjes zijn die een schroef verbergen, mogelijk van een latere reparatie.

Die rechthoekjes dienen mogelijk om een defect in het hout te verbergen, gewoon met bijtels een passend gat uitslaan.

Het hout kan eik zijn maar het heeft iets van notelaar, maar misschien zit ik er naast!
edit: blijkbaar denkt Frans hierboven hetzelfde over de soort hout!
Timothy
 
Laatst bewerkt:

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Kan best eiken zijn hoor. Kun je erg moeilijk beoordelen obv deze foto. De kleur kan door de belichting een behoorlijk vertekenend beeld geven.

Maakt ook niet zoveel uit of het eiken is of niet. Bijna zeker idd met losse veer gemaakt en beschadigingen zijn weggestopt onder de "plaatjes". Misschien zijn het oude planken die elders voor zijn gebruikt en daar gaten hadden zitten.
 

Sisters

Nieuw lid
29 jul 2012
14
0
Culemborg
Hallo.

Ik dacht even dat jij mijn salontafel had gefotografeerd :). Die ziet er namelijk hetzelfde uit, inclusief de pennen en de opvulstukken. Is echter van teak gemaakt. Toevallig heb ik de tafel onlangs gedeeltelijk gedemonteerd om een afgebroken pen in een van de eindplanken te kunnen vervangen, en in mijn tafel zijn ook geen messing en groef verbindingen gebruikt maar losse veren. Vanwege de opvulstukken denk ik dat mijn tafel gemaakt is van hergebruikt hout. Vind ik prima.

groeten.
 

eric1983

Nieuw lid
1 jan 2014
2
0
Hallo allemaal,

Bedankt voor de reacties.
Ik ben het met jullie eens de foto's vertekeken een beetje. @Frans A, je hoeft je schoen niet op te eten, maar het is zeker geen noten hout. Door de foto lijkt het gewoon best wel anders. Het is inderdaad mogelijk teak.

Dank voor jullie tips en vermoedens dat het gewoon gaat om een veer met wellicht houten pinnen. Dank, hiermee kan ik wel iets!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.