stofafzuigadapter voor festool ts55 rebq

Paulo1997

Actieve deelnemer
27 dec 2013
259
0
Pijnacker
kan ik mijn gewone Miele huis stofzuiger met een adapter aan mijn zaag koppelen?
het gaat er niet om dat alle stof opgezogen wordt, maar dat alle stof wat uit het einde van de zaag komt opgevangen wordt.
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Ja dat kan. Alleen weet ik niet of je stofzuiger dit leuk vindt, want als je de stofzuiger op de zaag aansluit kun je er vanuit gaan dat hij ook alles opzuigt, en dat is aardig wat stof voor een huis stofzuiger. maar afgezien daarvan kan het, ik heb het zelf ook gemaakt toen ik nog geen festool stofzuiger had, maar een bouwzuiger van een ander merk waar de festool slang niet oppaste. Die had ik gemaakt van wat stukken PVC buis. En dat werkte wel goed, maar niet zo goed als rechtstreeks op de stofzuiger die ik nu heb omdat je toch wat kracht verliest is de adapter. Maar voor zagen was het prima, alleen voor frezen had je net wat meer kracht nodig om echt alles weg te kunnen zuigen.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Gewone stofzuigers kunnen niet zo heel goed tegen fijnstof, zoals mdf zaagmeel is mijn ervaring. De stofzak zit vlug dicht en dus geen zuigkracht meer.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik heb meerdere klanten gehad die hun huisstofzuiger op schuurmachines hebben aangesloten. Een half uur hierna einde stofzuiger. Nilfisk schijnt hierop een uitzondering te zijn. Mdf stof is troep voor dit soort stofzuigers. Uitproberen en je weet het zeker. Is goed voor de economie.
 

Jurjen

Actieve deelnemer
19 aug 2012
90
0
Ik heb het wel eens met de normale zuiger geprobeerd maar dat is geen succes, ding zit zo snel verstopt zeker met zagen van mdf of keukenbladen.
Heb nu dezelfde als CivixX top machine bevalt goed en is betaalbaar. De Gamma had een soortgelijke zuiger een week of wat geleden in de folder.
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
De huis tuin en keuken stofzuigers hebben wel voldoende vermogen en meerdere filters maar zijn niet ontworpen
om veel dichte schuur/zaag stof in de stofzak op te slaan en toch voldoende zuigkracht te behouden omdat de turbine
meestal achter de stofzak zit en er niet boven zoals de industrie zuigers. Een paar zaagsnedes of een keer schuren zal best goed gaan.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Het verschil is de motor; in een industriële stofzuiger zit een motor met een grotere inschakelduur, het aantal minuten dat een apparaat per uur aan mag staan. Bij een consumenten stofzuiger zal dat iets van 20% zijn, dus iets van 10 a 15 minuten per uur. Een industriële stofzuiger mag bijna continue werken zonder dat deze oververhit raakt. Als je zonder of met een slechte stofzak aan het werk gaat (wat ik me bij Miele niet voor kan stellen) dan vliegt het stof met de afgezogen lucht door de motor heen. In geval van bouwstof loop je de motor dan te zandstralen en zal hij na een tijdje door kortsluiting overlijden.
De inschakelduur is vaal ook het prijsverschil tussen een goedkoop en een duurder lasapparaat, of hoge drukreiniger etc.

jaap
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Het verschil is de motor; in een industriële stofzuiger zit een motor met een grotere inschakelduur, het aantal minuten dat een apparaat per uur aan mag staan. Bij een consumenten stofzuiger zal dat iets van 20% zijn, dus iets van 10 a 15 minuten per uur. Een industriële stofzuiger mag bijna continue werken zonder dat deze oververhit raakt. Als je zonder of met een slechte stofzak aan het werk gaat (wat ik me bij Miele niet voor kan stellen) dan vliegt het stof met de afgezogen lucht door de motor heen. In geval van bouwstof loop je de motor dan te zandstralen en zal hij na een tijdje door kortsluiting overlijden.
De inschakelduur is vaal ook het prijsverschil tussen een goedkoop en een duurder lasapparaat, of hoge drukreiniger etc.

jaap

De electromotoren van de betere stofzuigers, zoals miele kunnen best langdurig draaien, alleen de uitbalancering van de turbine's
zijn van mindere kwaliteit waardoor ze niet continue belast kunnen worden.
 

burley

Actieve deelnemer
15 jan 2012
346
0
Apeldoorn
bij ons staat de huisstofzuiger regelmatig een uur aan. Hij wordt wat warm, maar verder geen probleem hoor.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.